۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۸۴۳۸۷

مراسم سوگواری شهادت امام جواد در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد

مراسم سوگواری شهادت امام جواد در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد
حجت‌الاسلام والمسلمین قادری در مراسم سوگواری شهادت امام جواد(ع) که در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی در قم برگزار شد به بیان ویژگی های منحصر به فرد این امام همام پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین قادری استاد حوزه و دانشگاه امروز در مراسم سوگواری شهادت امام جواد(ع) که باحضور اساتید و طلاب و عاشقان اهلبیت عصمت و طهارت در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی در قم برگزار شد در سخنانی به بیان ویژگی های منحصر به فرد امام محمدتقی(ع) پرداخت.

وی گفت: امام جواد(ع) خصوصیات و ویژگی های زیادی داشتند که در جای خود قابل بحث است اما چندین ویژگی آن حضرت منحصر به ایشان است و در سایر ائمه قبل از آن حضرت و بعد از ایشان کسی این ویژگی ها را ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری در بیان اولین ویژگی منحصر به فرد امام جواد(ع) گفت: امام محمدتقی(ع) تنها امامی است که به برکت ایشان امامت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اثبات شد و با ولادت آن حضرت شیعه از یک انحراف و انشقاق نجات پیدا کرد.

سخنران این مراسم ابراز داشت: بعد از شهادت موسی بن جعفر(ع) عده ای از طرفداران و اصحاب امام کاظم(ع) برای اینکه وجوهات شرعی در اختیار آنان قرار گیرد و و به امام رضا(ع) تحویل ندهند مدعی شدند که امام کاظم(ع) شهید نشده اند و ایشان همان مهدی موعود است که بعدا ظهور خواهد کرد که به واقفیه معروف شدند.

وی افزود: آنها چنین استدلال می کردند که امام رضا اگر واقعا امام است باید برای او فرزندی باشد و با این استدلال برخی از شیعیان را نیز فریب داده بودند اما با ولادت با برکت امام جواد(ع) نقشه های آنان نقش بر آب شد و واقفیه ها کاملا به بن بست رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری در بیان ویژگی منحصر به فرد بعدی امام جواد(ع) گفت: به برکت وجود امام جواد(ع) که در سن کودکی به امامت رسیدند این قضیه برای شیعیان کاملا اثبات شد و راه برای امامت سایر ائمه بعد از خود که آنان نیز در سن کودکی به امامت رسیدند هموارتر شد.

وی ابراز داشت: با وجود امام جواد(ع) و کرامات و فضائل بی شمار آن حضرت برای شیعیان کاملا مشخص شد که امامت به سن و جسم نیست و از طرف خداست.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه سخنان خود به بیان ویژگی دیگیر امام جواد(ع) پرداخت و گفت: مامون تصمیم گرفته بود که یک شیطنت سیاسی انجام دهد و با ازدواج تحمیلی دخترش ام الفضل با امام جواد(ع) اهداف مختلفی را دنبال کند، از جمله هدفش از این ازدواج این بود که نزد علویون خود را از قتل امام رضا(ع) تبرئه کند و همچنین امام را از کودکی به خیال خام خود با فرهنگ عباسی و کاخ نشینی بربیت کند و همچنین از همه مهم تر یک جاسوس از طرف خود در منزل امام جواد(ع) به عنوان همسر قرار دهد.

وی افزود: امام جواد(ع) با زیرکی و فراست هرچه تمام تر از این موقعیت برای اثبات تشیع در میان عامه استفاده کرد و حقانیت شیعه و امامیه را در مناظرات مختلفی که مامون و معتصم عباسی فراهم کرده بودند توانست موقعیت شیعه را تحکیم ببخشد و از این تهدید به بهترین نحو فرصت بسازد که در نهایت نیز معتصم نتوانست حقانیت امام جواد(ع) را تحمل کند و در نهایت ایشان را توسط همسرش ام الفضل به شهادت رساند چرا که می دید آن حضرت بدون هیچ گونه قیام مسلحانه ای همه دودمان عباسی را به باد می دهد.

ارسال نظرات