۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۸۴۷۶۷

همدم" در کجای پازل مشکلات جوانان قرار دارد؟

همدم
مشکل عمده کشور در مسیر تحقق خانوده سالم و مطلوب در بسترسازی دولت و حاکمیت خلاصه می شود و مردم در درجه بعدی نسبت به این مساله قرار دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،21دوشنبه تیر ماه همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بود که رییس مجلس از اپلیکیشنی با نام «همدم» رونمایی کرد. این اپلیکیشن به عنوان اولین نرم‌افزار رسمی و دارای مجوز از سازمات تبلیغات اسلامی برای همسریابی و مشاوره ازدواج در موسسه فرهنگی رسانه‌ای تبیان معرفی شد.

در حال حاضر «همدم» به عنوان اولین اپلیکیشن همسریابی در این زمینه فعالیت می‌کند. پیش از این صدها سایت به صورت غیرقانونی در زمینه همسریابی فعالیت داشتند. فعالیت این سایت‌ها با سواستفاده‌هایی همراه بود. که به گفته مسئولان این سایت‌ها فیلتر شده‌اند.

اما گذشته از این مسائل باید دید که مدیران و تصمیم گیران در این عرصه تا کجا توانسته اند نیازهای جامعه را از بررسی و مورد توجه قرار دهند و در پی اصلاح و اجابت آن ورود کنند. مساله ای که نه تنها در این مورد بلکه در مواردی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی نیز نسبت به آن مطالبی نقل شده بود.

ازدواج آسان

جوان امروز نیازهای متفاوتی نسبت به جوان دهه شصتی دارد، ادبیات و مطالبات او رنگ و بوی دیگری گرفته حتی مزاج هنری و غذایی او تغییر کرده و تمام این ها در بستر اجتماع و فرهنگ روی داده است. حالا با بالارفتن فشار اجتماعی از یک سو و تغییرات و هجمه های فرهنگی از سویی دیگر و از همه مهمتر با رشد فزاینده مشکلات مالی و تورم که دامن گیر بیش از 80 درصد خانوار های ایرانی است مواجه شده است.

تغییرات فرهنگی و مناسبات اجتماعی و اقتصادی کشتی خانواده های ایرانی را در دریای متلاطم و طوفانی فرهنگی به جایی برد که دیگر خبری از ازدواج در بین جوانان کمتر به گوش می رسد،وجود مشکلات متعدد اقتصادی اعم از اشتغال، نداشتن امنیت شغلی، اختلافات شدید طبقاتی، رها بودن فضای فرهنگی کشور، سبب شده است که بنیان خانواده سست شود و با کمترین لرزش و طوفان در هم فرو ریزد.

اما در این میان سازمان تبلیغات اسلامی دست به ابتکاری زده است که می بایست از ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار داد. در همین مقدار هم که این مسؤولان عزیز در این زمینه ورود و جدیت داشته اند قابل تقدیر است اما حقیقت آن است که مساله همسر یابی در کجای پازل مشکلات جوان امروز قرار دارد.
بدون شک بسترسازی برای رفع مشکلات ایجاد خانوده در جامعه بسیار مطلوب است اما مساله همسریابی آن هم با استفاده از فضای مجازی در کدام قسمت این فرهنگ مظلوم قرار دارد؟

ازدواج دانشجویی

همگان با مشکلات سایت های مشابه اجمالا آشنایی دارند اما باید دید این سایت تا چه میزان از جامعه را با خود همراه می کند و تا چه مقدار از مشکلات جوانان در زمینه ازدواج را هموار می سازد.
بدون هیچ معطلی پاسخ آن "تقریبا هیچ" است. می توان حدس زد که این سایت"همدم" از ان دست پروژه هایی بوده که سالیان پیش کلید خورده و بنا به مشکلات متعدد خاک خورده و اصلا جنس این مساله امروزی نیست و حالا در قرن جدید با مسائل جدید که اصلا ازتباطی با همدم یاب ندارد، رونمایی شده. نیازی به استقرای دقیق و آمارگیری نیست. اینبار برعکس حتی از داخل خودرو هم می توان جامعه را دید و مشکل را دید و به درمان آن نسخه داد.

مسؤل عزیز، مشکل جوان امروز "همدم و همدم یاب" نیست؛ مشکل جوان امروز نبود رصد مشکلات جوانان از سوی مسؤولان است. جوان امروز همدم هایی زیادی را برای ازدواج زیر نظر دارد و نیازمند رادار ازدواج نیست، مشکل جوان امروز هویت فرهنگی و زیرساخت های مالی برای ازدواج است.

ارسال نظرات