۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۶۸۴۷۷۸

حاشیه های فرهنگی بر فینال یورو2020

حاشیه های فرهنگی بر فینال یورو2020
ماجرای فینال جام ملت های اروپا مشخص کرد که غرب آنچنان که در ظاهر نشان می دهند متمدن نبوده و بیش از علم و فناوری، سرابی است که به مردم جهان نشان داده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فینال جام ملت های اروپا معروف به یورو 2020 چند شب پیش در شرایطی برگزار شد که ایتالیا توانست جام را از ورزشگاه ویملی شهر لندن در انگستان به رم ببرد. این دیدار و حاشیه های آن سبب شد تا اندکی در باب این قصه ورود کنیم.

خرافه پرستی و توجه به خرافات سابقه ای دیرین در میان فرهنگ غرب دارد و این مساله دستمایه ای برای تضعیف جریان های فکری غرب در علوم عقلی گردیده است. این که ساکنان بلوک غرب جهان همچنان بر برخی بدعت هایخرافی همچنان پافشاری می کنن نشان از عدم تحقق بسیاری از نظریات فلسفی آنان در بستر جامعه است.

حالا پیش از بازی های المپیک و جام های جهانی و لیگ های معتبر بازار این خرافات بیش از پیش داغ تر می شود و جریان عقل گرایی و منطق در آن دیار رنگ می بازد.

از نکات مهمی که می بایست در زمینه حواشی این دیدار به آن توجه کرد حضور پر شور مردم در ورزشگاه ویملی برای تماشای این بازی فینال است. این در حالی است که ویروس دلتای کرونا در جهان در حال عرض اندام و قربانی گرفتن است و این رفتار دوگانه غرب با این مساله را می توان در سه دیدگاه تحلیل کرد:

نخست آن که حضور مردم و تماشاگران این دیدار از روی عمد بوده و مهد تمدن غرب و اروپاییان نه تنها برای خود بلکه برای سازمان بهداشت جهانی ارزش و اعتباری قائل نیستند و جان مردم برای آنها بازیچه ای بیش نیست.

دوم آنکه فرض بر این است که همه افراد حاضر در این ورزشگاه واکسن کرونا را دریافت کرده اند که در این زمینه هم باید گفت که طبق یافته های پزشکی تا به امروز هیچ واکسنی به طور کامل آزمایش های بالینی خود را به اتمام نرسانده و قطعیتی در پیشگیری ندارد.

مساله سوم نیز حول این محور است که هژمونی رسانه ای غرب کرونا را بسان ابزاری برای کنترل مردم جهان در دست داشته و به دنبال آن است تا با بزرگنمایی این بیماری بسیاری از معادلات جهانی را به هم بزند. و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای جهان به طور جدی با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

در هر حال نکته مهم در اینجا نگاه متفاوت غرب به این مساله است که در بزنگاه های مختلف این مساله را نشان داده است، از نگاهی دیگر به ماجرای فینال جام ملت های اروپا مشخص می شود که غرب یا همان مدینه فضلی برخی آرزومندان غرب آنچنان که در ظاهر نشان می دهند متمدن نبوده و بیش از علم و فناوری، سرابی است که به مردم جهان نشان داده اند.

رفتار ددمنشانه ماموران امنیتی بعد از بازی و همچنین رفتار طرفداران هر دوتیم واکنشی بود که حتی در کشورهای جهان سومی نیز نمی توان مطابق آن را یافت. آری فرهنگ و تسلط آن بر اجتماع همان است که برونداد آن در مواردی این چنین بروز می کند و نشان می دهد که نسخه غرب و غربیان تا کجا توانسته سبب حرکت و تعالی مردمانش بشود.

ارسال نظرات