۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۸۴۷۹۳

اینجا نفس‌ها به شماره می‌افتند

اینجا نفس‌ها به شماره می‌افتند
ساکنان کمربندی ۲۵سنندج در اوج بی‌امکاناتی و شرایط سختی زندگی کرده و به گفته خودشان سال‌هاست برای ساماندهی کوچه و فاضلاب‌کشی محل، از مسئولان التماس می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، کمربندی 25 سنندج، نام یکی از محلات تاریخی و قدیمی این شهر است، اگر روزی در اوج ترافیک و شلوغی شهر از خیابان اصلی این مسیر تردد کنید خواهید دید، چه اذحام و ترافیک نا منظمی در این مسیر مشاهده می‌شود، با توجه به نگرانی‌ها و گلایه‌های ساکنان این محل و عدم تحقق وعده‌های سال گذشته مسئولان شرکت آب و فاضلاب به این مردم، برای بار دوم به این محله رفته تا درددل‌های آنان را منعکس کنیم.

11 خردادماه سال 99 در گزارشی با عنوان «درد محرومیت بر زندگی ساکنان محلات کمربندی 25سنندج؛ اینجا کوچه‌های خاکی در انتظار فاضلاب‌کشی است + تصاویر» با مدیر امور آبفا سنندج گفت‌وگو کردیم که آن زمان بعد از ارائه برخی آمار و ارقام اعلام کرد که پیمانکار در اکثر کوچه‌های گلرنگ کمربندی 25 سنندج فعال و قرارداد انجام کارها مشخص شده است؛ حال بعد از گذشت یک سال به درخواست اهالی محل باز در این محله حضور یافتیم که مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم حاکی است که هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده و معلوم نیست این مردم باید چندین سال دیگر در زجز و سختی به سربرده و انتظار تحقق وعده‌های توخالی مسئولان را بکشند، باید یک بار از این کوچه‌ها عبور کرد تا اوج  محرومیت را مشاهده کرد.

اهالی محله کمربندی 25 که در پستی و بلندی‌های کوچه های خود زندگی را برمدار سختی بنا کرده‌اند، در اوج بی‌امکاناتی و محرومیت از جزئی‌ترین خدمات اولیه زندگی، نبود فضای سبز و کوچه و محلات بسیار نامناسب، روزگار خود را سپری کرده و سال‌هاست که به این گونه زندگی و  وعده‌های پوچ و خالی هرساله مسئولان عادت کرده‌اند.

سودابه خیری، یکی از بانوان کوچه گلرنگ محله کمربندی 25سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: 40 سال در این محله ساکن هستم، زندگی کردن در این محل با این همه محرومیت از امکانات اولیه برای کدام از مسئولان استان کردستان قابل قبول است، سال‌هاست که تمام هزینه‌های آب، برق، گاز و شهرداری پرداخت شده است اما از کوچکترین امکاناتی برخوردار نیستیم، عمر تمامی منازل این محلات به 40 تا 50 سال گذشته بر می‌گردد و اکنون برای هیچ کدام از اهالی محل امکان بازسازی وجود ندارد و باید فقط به ساماندهی محلات توجه شود.

وی افزود: مردم  محلات حاشیه فقط در زمان انتخابات مورد توجه هستند، روزهایی که کاندیداهای شورای شهر و مجلس شورای اسلامی  در انتخابات با وعده‌های رنگارنگ مردم را پای صندوق‌های رأی می‌کشانند اما دریغ از یک اقدام شایسته و مطلوبی که برای این مردم انجام دهند، گرچه ما مردم مظلوم هستیم و دستمان به جای نمی‌رسد اما نباید تا این حد هم سوء استفاده بکنند، تنها خواسته این مردم رسیدگی و توجه به محل زندگی‌شان است، که بتوانند حداقل به عنوان یک شهروند شهرنشین به حساب بیایند.

زمانی، یکی دیگر از زنان ساکن این محله در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج که از وضعیت زندگی خود به شدت گلایه و درخواست توجه بیشتر به دغدغه‌های مردم را داشت، بیان کرد: بارها مسئولانی از شهرداری و ارگان‌های دیگر برای پیگیری این محلات آمده و چند ساعتی نقشه‌برداری و حضوری گذرا داشته‌اند اما با گذشت 40 سال هیچ‌گونه اقدام عملی برای ساماندهی مشکلات این محله انجام نشده و این در حالی‌ست که تمام اهالی محل نیز حاضر به همکاری با شهرداری خواهند بود، فاضلاب محلات توسط خود مردم به صورت غیر اصولی و بسیار خطرناک از کوچه‌ها رد شده است، در طول روز انواع جانوران موزی و موش را می‌توانید در این کوچه‌ها ببینید.

وی با ابراز نارضایتی از بی‌توجهی مسئولان شهرداری سنندج افزود: بچه‌ها و کودکان ما چه گناهی کرده‌اند، باید در این شرایط زندگی بکنند، تمام کمربندی 25 با بیشترین جمعیت  فضای تفریحی و فضای سبزی برای گذرندان اوقات فراغت ندارند، در بدترین شرایط ممکن با شیب تند کوچه‌ها و در گردو خاک و کثیفی این محلات دسته و پنجه نرم می‌کنند، آرزوی یک دور دوچرخه سواری به دل تمام این کودکان نشسته است، آنها نیز مانند همه فرزندان این کشور حق برخورداری از امکانات رفاهی و شهرنشینی را دارند.

 مسعود فیضی، دیگر اهالی محل به خبرنگار تسنیم در سنندج گفت: تردد برای افراد سالمند و ناتوان در کوچه‌های گلرنگ کمربندی 25 به یک کابوس بزرگ برای مردم تبدیل شده است، هر ساله بارها شکستگی دست و پا برای سالمندان و کودکان محل اتفاق افتاده است، مناسب بودن کوچه و خیابان‌های سطح شهر جز نیازهای اولیه یک شهروند است، چرا این مردم 40 سال باید از این مسئولان برای ساماندهی کوچه و فاضلاب‌کشی  خواهش و التماس کنند درحالی که حق این مردم است.

وی افزود: 25 سال ساکن این محله هستم تمام جوانی و بهترین روزهای زندگی خود را در این کوچه‌ها سپری کرده‌ام، بدون کم‌ترین امکانات وارایه خدمات شهری، مطمنم هیچ کس از اهالی محلات مرفه‌نشین حاضر به زندگی یک ماهه در این کوچه‌ها نیستند، زندگی به سختی برای ما می‌گذرد، لطفا مسئولان شهری سنندج به فکر اقشار ضعیف جامعه نیز باشند.

ساکنان این محل می‌گوید: در صورت هرگونه آتش سوزی یا نیاز به اورژانس 115 هیچ ماشینی نمی‌تواند از این کوچه‌ها عبور کند، چه کسی مسئولیت سلامت این مردم را برعهده می‌گیرد.

با یکی از کودکان محل که در حین بازی کردن با سایر بچه‌ها بود، پرسیدیم که چگونه در این کوچه‌ها مشغول بازی هستید، با صدای بسیار بلند و اعتراضی عنوان کرد: روزی نیست که دست یا پاهایمان در این کوچه‌های شیب‌دار و نامناسب آسیب نبیند، ما هم جزیی از مردم این شهر هستیم، فرق ما بچه‌های محلات مرفه‌نشین و بالا شهر چیست، آرزوی یک بازی فوتبال، یک دور دوچرخه‌سواری، تفریح و شادی به دلمان نشسته است، تا کی باید این گونه زندگی کنیم، پدران و مادران ما چه گناهی کرده‌اند که یک عمر شرمنده خانواده و بچه‌های خود باشند؟!

کریم گلابی، سرپرست اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی استان کردستان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که راه و شهرسازی چه برنامه‌ای برای بهسازی محلات قدیمی شهر دارد، توضیح داد: طبق وظایف شرکت آب و فاضلاب شهری و شهرداری باید برای زیرسازی، رفع معارض، رکلاژ و موارد دیگر اقدام کرده و اداره راه و شهرسازی نیز طبق اقدامات و مستندات آنها به شرکت بازآفرینی شهری انتقال و از میان چندین کوچه دو تا سه کوچه را جهت بازسازی انتخاب می‌کنند.

وی افزود: کوچه‌هایی که زیرسازی فاضلاب، رفع معارض، مناسب‌سازی و آزاد سازی نشده باشد، شرکت بازآفرینی شهری اقدامی جهت سنگ فرش یا آسفالت نخواهد کرد، گرچه قیر رایگان نیز در اختیار شهرداری‌ها قرار خواهد گرفت، بنابراین بخش کوچکی از پروژه‌ها را این شرکت متقبل خواهد بود.

سرپرست اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی استان کردستان تصریح کرد: در صورتی که شرکت آب و فاضلاب شهری اقدامات زیرسازی را انجام دهد ما نیز قطعاً بخش کوچکی از اقدامات را برعهده خواهیم گرفت.

مازیار سهراب‌نژاد، رئیس امور آب و فاضلاب شهری شهرستان سنندج نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: هر ساله به تناسب اعتبارات ابلاغی و توان مالی و براساس مطالعات انجام گرفته و برنامه‌ریزی لازم، اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب و فاضلاب در شهرستانها در دستور کار شرکت قرار می‌گیرد.

وی افزود: کوچه‌های گلرنگ و صابر واقع در کمربندی 17 شهریور سنندج هم در 3 سال اخیر 4.5 کیلومتر شبکه توزیع آب و 7.9 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب به همراه بیش از 4000 رشته انشعاب آب و فاضلاب مورد اصلاح و نوسازی قرار گرفته است.

رئیس امور آب و فاضلاب شهرستان سنندج بیان کرد: عملیات اصلاح و بازسازی سایر مسیرهای این مسیر  به تربیت اولویت در دستور کار خواهد بود.

در ادامه تصاویری از وضعیت این‌روزهای محلات کمربندی 25 سنندج را از دریچه دوربین خبرنگار تسنیم ببینید:

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات