۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۸۴۹۴۸
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی عنوان کرد؛

نقش مهم امام محمدباقر در خودباوری شیعه

نقش مهم امام محمدباقر در خودباوری شیعه
استاد حوزه علمیه گفت: از خدمات بزرگ امام باقر(ع) که در ادامه امام صادق(ع) نیز آن را کامل فرمودند دادن خودباوری به شیعه بود که شیعه قدر و عظمت خودش را بداند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی امروز در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) که در دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در قم و با حضور جمعی از عاشقان و مریدان آن امام همام برگزار شد، گفت: برای بیان حیات علمی امام باقر(ع) اشاره به این کلام شیخ مفید(ره) کفایت می کند که نقل کرده است شیعه قبل از وجود مقدس امام باقر(ع) حتی مناسک حج و حلال و حرام الهی را به طور کامل نمی دانستند چرا که قبل از حضرت باقر(ع) چنین فرصتی پیش نیامده بود.

وی افزود: از جمله برکات حیات آن حضرت این است که نه تنها ما از علم آن حضرت استفاده می کنیم بلکه اهل سنت هم از وجود آن حضرت بهره ها برده اند که در این زمینه در کتب حدیثی داستان های زیادی از بهره گیری اهل سنت از دریای علم امام باقر(ع) نقل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به جفاهای که به جد امام باقر(ع) حضرت امیرالمومنین(ع) رفته بود گفت: مرحوم شیخ صدوق درکتاب توحید خود ضمن بیان داستان مفصلی از آن امام همام، نقل کرده است که حضرت امام باقر(ع) آه می کشید و می فرمود که برای جدم علی(ع) فرصتی پیش نیامد و کسی را پیدا نکرد که حامل علومش باشد و مکرر حضرت علی(ع) بالای منبر می فرمود که کسی نیست این علوم را دریافت کند؛ حضرت علی(ع) بالای منبر فرمودند که "سلونی قبل ان تفقدونی" بپرسید از من قبل از اینکه مرا از دست بدهید؛ و یک شخص نادان چه سوالی پرسید که مایه تاسف است واقعا.

نقش مهم امام محمدباقر در خودباوری شیعه

سخنران این مراسم خاطرنشان ساخت: امروز جامعه اسلامی ما بیش از پیش به اخلاق و منش امام باقر(ع) محتاج است، اگر نقل شیخ طوسی نبود باور این داستان سخت بود که این محدث بزرگ نقل کرده که کسی از شام به مدینه آمده بود و جلسه درس امام باقر(ع) را در مسجدالنبی(ص) دیده بود و پای درس ایشان می آمد و به حضرت گفته بود که شما آدم فصیح و دانشمندی هستید و به این خاطر من پای درس شما می آیم وگرنه از لحاظ فکری من نه تنها شما را قبول ندارم بلکه دشمنی با شماخاندان را مایه تقرب به خدا می دانم و حضرت فرمود که مانعی ندارد شما در درس ما بیایید و مرد شامی پای درس حضرت می آمد، یک روز به امام باقر(ع) عرض شد مرد شامی از دنیا رفته است و آن مرحوم دلش می خواست که شما هم نمازی بخوانید بر جنازه وی، حضرت وضو گرفتند و یک نماز طولانی خواندند سپس به خانه مرد شامی آمدند و نام او را صدا کردند و آن مرد شامی بلند شد و سپس بلافاصله از خانه مرد شامی بیرون آمد، آن مرد شامی بلافاصله به خانه امام باقر(ع) آمد و به امامت آن حضرت ایمان آورد و گفت من خودم می دانم که مرده بودم و به خاطر شما به این دنیا برگشتم.

وی گفت: این اخلاق امام بوده است آیا چنین چیزی امروز در جامعه ما هست؟ که کسی صراحتا به آدم بگوید من شمارا قبول ندارم و با شما دشمن هستم اما انسان او را بپذیرد و اینچنین به او محبت کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی خدمات امام باقر(ع) خاطرنشان ساخت: از فرازهای مهم و نورانی زندگانی امام باقر(ع) این است که یک خودباوری به شیعه دادند به شیعه ای که در اقلیت بودند و این خیلی مهم است.

وی افزود: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) سعی می کردند که شیعه عظمت خود را درک کنند حتی در صورت قلت عدد و مکرر به شیعیان خود می فرمودند که امروز کسانی که به شیعه رافضی می گویند فردای قیامت دیدنی خواهند بود و سرانجامشان مشخص است لذا از خدمات بزرگ امام باقر(ع) که در ادامه امام صادق(ع) نیز آن را کامل فرمودند دادن خودباروی به شیعه بود که شیعه قدر و عظمت خودش را بداند هرچندکه در اقلیت باشند.

خاطر نشان می شود، در ادامه این مراسم نورانی مداحان اهل بیت(ع) به بیان مراثی اهل بیت(ع) به ویژه امام باقر(ع) پرداختند.

ارسال نظرات