۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۸۵۰۲۹
حلقه مفقود فرهنگ (۲۹)؛

فرهنگ زمینه ساز تمدن نوین اسلامی

فرهنگ زمینه ساز تمدن نوین اسلامی
حجت الاسلام نیازی گفت: تمدن نوین اسلامی باید به عنوان فرهنگ غالب اجتماعی تبدیل شود که اگر فرهنگ نداشته باشیم به تمدن نوین هم دست پیدا نمی کنیم.

حجت الاسلام سید حامد نیازی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم اظهار داشت: با توجه به آرمان انقلاب اسلامی که ایجادتمدن نوین اسلامی است و  اجرای بیانیه گام دوم که مقام معظم رهبری به عنوان راهبرد و نقشه راه تمدن سازی نوین اسلامی ابلاغ کردند، برخی مسائل به عنوان اولویت ها در حوزه فرهنگی دولت برگزیده باید مورد توجه قرار بدهد.

وی با اشاره به تقسیم بندی فرهنگ ابراز داشت: فرهنگ و تمدن از مباحث بنیادین در حوزه حیات اجتماعی می باشد که آن را به دو قسم می توان تقسیم کرد، فرهنگ و تمدن الهی- عقلانی و فرهنگ و تمدن جاهلی که تمدن الهی انسان را به تعالی، الوهیت و توحید دعوت می کند و تمدن و فرهنگ جاهلی نماد اکمل آن تفکر لیبرالی در غرب است که انسان را دعوت به لذت حداکثری و حیات دنیوی بدون دقت به حیات اخروی می کند.

استاد حوزه با بیان اینکه فرهنگ ذیل تمدن نوین اسلامی قرار می گیرد، تصریح کرد: توسعه و قدرت نرم جمهوری اسلامی در سطح ملی و بین المللی و جهانی مدنظر است، لذا باید تمدن نوین اسلامی در این سه سطح مورد دقت قرار بگیرد و ذیل تمدن سازی نوین اسلامی فرهنگ قرار دارد، یعنی اگر فرهنگ نداشته باشیم به تمدن نوین هم دست پیدا نمی کنیم.

حجت الاسلام نیازی اذعان کرد: اولویت های دولت تراز انقلاب اسلامی با توجه به چشم انداز مطرح شده، توصیف و تببین آرمان انقلاب اسلامی می تواند باشد یعنی تمدن نوین اسلامی باید به عنوان فرهنگ غالب اجتماعی تبدیل شود که این گفتمان و فرهنگ غالب خودش پیشران در حوزه های مختلف از جمله نظام اقتصادی و سیاسی می باشد.

وی با اشاره به پیامد فرهنگ غربی بیان کرد: دومین اولویت مشخص کردن نقشه راه جمهوری اسلامی از جوامع لیبرالیستی غرب است که بایکدیگر متفاوت می باشند، اگر بخواهیم پیوست های فرهنگی داشته باشیم باید مبنا و محور و پایه پیوست های فرهنگی در قالب اولویت اول( اجتماعی سازی و توصیف و تببین آرمان انقلاب اسلامی و توصیف و تببین فرهنگ جاهلی تمدن غرب ) صورت پذیرد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: تقویت سبک زندگی اسلامی به عنوان مقدمه ساز تمدن نوین اسلامی سومین اولویت دولت منتخب است، محور و اولویت زندگی مسلمانان باید منظومۀ معرفتی اسلام باشد، همچنین جایگاه زن و نظام خانواده با رویکرد اسلامی مورد دقت و تبلیغ و ترویج در ساحت مختلف حیات اجتماعی ایرانیان و مسلمانان قرار بگیرد.                          

ارسال نظرات