۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۸۴۸۶۵

دولت آینده فرهنگ خردورزی را در جامعه ترویج کند

دولت آینده فرهنگ خردورزی را در جامعه ترویج کند
حجت‌الاسلام شاه‌نظری گفت: دولت آینده مهم‌ترین کاری که باید در حوزه فرهنگ انجام دهد ترویج فرهنگ خردمند و خردورز در جامعه است که این امر سبب تقویت سرمایه اجتماعی می‌شود.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دولت آینده مهم‌ترین کاری که باید در حوزه فرهنگ انجام دهد ترویج فرهنگ خردمند و خردورز در جامعه است که این امر سبب تقویت سرمایه اجتماعی می‌شود.

حجت الاسلام جعفر شاه نظری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان در گفتگویی درباره این موضوع که دولت جدید باید چه مسائلی را برای ارتقا و اعتلای فرهنگی جامعه مد نظر قرار دهد، اظهار کرد: فرهنگ، بنیاد زندگی تمدنی یک جامعه را شکل می‌دهد، چراکه فرهنگ در حقیقت ترکیبی از باورها، اعتقادات، پیشینه تاریخی و باور‌های مذهبی بوده که سبک زندگی انسان‌ها بر آن استوار شده است.

وی افزود: پس هر جامعه‌ای که فرهنگ در مسائل سیاسی، اجتماعی و خانوادگی آن نهادینه شود و جامعه و انسان‌ها بر آن پایبند باشند می‌توان ادعا کرد که آن جامعه هم در حال رشد و توسعه یافتگی است و هم یک جامعه متمدن است. برای مثال رعایت نظم در فرهنگ اجتماعی بها دادن به وقت انسان‌ها در محیط‌های اداری و... است که اگر کارمندان ما در محیط‌های اداری و مردم در تعامل اجتماعی رعایت کنند می‌توان گفت که آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، گفت: توجه به فرهنگ به معنای رعایت حقوق انسان‌ها، توجه به رعایت کرامت انسانی و صد‌ها عاملی است که فرهنگ یک جامعه را شکل می‌دهد. اگر این عناصر به عنوان مؤلفه‌هایی باشد که در جامعه به آن عمل می‌شود می‌توان ادعا کرد که چنین جامعه‌ای با فرهنگ است، اما اگر ما به عنوان یک فرد مذهبی ادعای نظم و ادعای رعایت کرامت انسان‌ها را داشته باشیم، اما در عمل به آن پایبند نباشیم در این جامعه دچار انواع آسیب‌های وحشتناک می‌شویم.

شاه نظری تصریح کرد: معتقدم دولتمردان آینده زمانی موفق خواهند بود که بتوانند این موارد مهم را در جامعه به عنوان فرهنگ نهادینه کنند. هم‌اکنون باید به این نکته اذعان کنیم که در عرصه سیاست، گاهی اخلاق سیاسی را در جامعه رعایت نمی‌کنیم. حرمت و کرامت انسان‌ها را زیر پا می‌گذاریم و زحمات و تلاش افراد خدوم را نادیده می‌گیریم که آسیب‌های بسیار خطرناکی هستند که اگر در هر جامعه‌ای ترویج شود فروپاشی سرمایه اجتماعی را در پی دارد. در چنین جامعه‌ای که این فروپاشی رخ دهد اصل اعتماد اجتماعی از بین می‌رود و انسان‌ها به یکدیگر و دولتمردان اعتماد نخواهند داشت و جامعه رو به افول می‌رود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم خواسته یا نا خواسته برخی از افراد به چنین فرهنگی دامن می‌زنند که ریشه آن از دشمنان خارجی نشات می‌گیرد. دشمنان اصل بی‌اعتمادی و خیانت را به اشکال مختلف در جامعه ایران ترویج می‌دهند که جامعه هم خواسته یا ناخواسته در فضای مجازی به این موارد ضد فرهنگ، دامن می‌زند. دامن زدن به چنین عناصری ترویج بی‌اعتمادی، دروغ و اخلاق بد را سبب می‌شود.

نادیده گرفتن خدمات افراد عملی ضد دینی است


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، گفت: معتقدم رئیس‌جمهور منتخب و دولت جدید طبق باید فرا جناحی عمل کرده و از نیرو‌های کارآمد، با تجربه، دلسوز و فداکار برای کشور و انقلاب استفاده کنند و از طرفی هم این بد اخلاقی‌هایی را که در فرهنگ اجتماعی ما در حال ترویج است خنثی کنند که یکی از ملزومات این خنثی کردن ترویج صحیح اصول انسانی، اخلاقی و دینی است، به این معنا که اجازه ندهیم تلاش‌های صادقانه افراد در پست‌های مختلف کشور نادیده گرفته شود و شخصیت آنان تخطئه و تخریب شود.

شاه نظری، افزود: اینکه تمام زحمات و تلاش‌های خالصانه یک فرد نادیده گرفته شود و او را در ردیف خائنان به کشور قرار دهند به هیچ وجه قابل قبول نیست، چرا که عملی ضد فرهنگ است. تمام نیرو‌های این کشور که در ۴۰ سال گذشته در حال خدمت بوده‌اند بدون شک عاری از خطا و اشتباه نیستند، اما این امر دلیل نمی‌شود که تلاش‌های شبانه روزی آنان را زیر سوال ببریم! نادیده گرفتن خدمات افراد عملی ضد دینی است و قرآن کریم می‌فرماید"‌ای پیامبر نعمت‌های الهی را بازگو کن". این کلام به این معنا است که کار‌های خوب در جامعه بازگو و ترویج شود.

وی اظهار کرد: ترویج کار‌های مثبت است که کار‌های منفی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دیدن کار‌های خوب سبب می‌شود که بتوانیم نقاط ضعف را هم جبران کنیم. رسانه ملی باید فرهنگ، اخلاق صحیح و اصل اعتماد اجتماعی را ترویج دهد، چرا که ترویج این موارد بها دادن به مردم و خرد جمعی است. اگر به خرد جمعی بها دهیم به شکلی که هر کسی بتواند دیدگاه و نظر خود را بیان کند سرمایه اجتماعی را تقویت کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، افزود: در دو دهه اخیر نسبت به فرهنگ جامعه یک آسیب بزرگ رخ داده است و این آسیب زدایی را اگر دولت جدید بتواند انجام دهد سبب توسعه فرهنگ و اصل وحدت اجتماعی می‌شود که در این صورت می‌توانیم جامعه خود را به سوی سازندگی و بالندگی بیشتر سوق دهیم.

شاه نظری خاطرنشان کرد: بنابراین دولت آینده مهم‌ترین کاری که باید در حوزه فرهنگ انجام دهد ترویج فرهنگ خردمند و خردورز در جامعه است تا به این وسیله سرمایه اجتماعی تقویت شود، چرا که سرمایه اجتماعی بنیاد توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر کشوری است.
ارسال نظرات