۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۸۵۰۵۹
حجت الاسلام ربانی:

توقف در یک همایش اشتباه است باید جریان ساز باشیم

توقف در یک همایش اشتباه است باید جریان ساز باشیم
مسؤول کمیته علمی کنگره امنا الرسل محورهای مقالات را با دو رویکرد اصلی تکریم آیت الله موسوی الخرسان و بررسی تعاملات میان حوزه های علمیه عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست خبری کنگره علمی امنا الرسل در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با حضور دبیر و مسؤول کمیته علمی و اجرایی کنگره به همراه جمعی از اهالی رسانه پیش از ظهر امروز برگزار شد.

حجت الاسلام محمدتقی ربانی مسؤول کمیته علمی کنگره امنا الرسل ضمن خیرمقدم به خبرنگاران حاضر در جلسه، بر رعایت تمام اصول و معیار‌های علمی برای برگزاری کنگره و ایجاد جریان علمی تأکید کرد و گفت: ما برای ایجاد یک جریان علمی تمام اصول و معیار‌های عملی را در کنگره لحاظ کرده ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که از حوزه‌های علمیه انتظارات بسیاری وجود دارد که برآورده کردن آن‌ها نیازمند مشارکت، هم افزایی و کار‌های جمعی حوزه‌های علمیه است که هرکدام قدرت عظیمی هستند.

وی در ادامه افزود: یکی از اتفاقات مهمی که در روند این کنگره به وقوع پیوسته است ایجاد سواد بهره برداری و اتخاذ روش‌هایی برای تعامل و هم افزایی در راستای ایفای رسالت‌های بر دوش حوزه علمیه است که آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان در بین اهالی دانش و تحقیق مقبولیت زیادی دارد و می‌توان از ظرفیت علمی ایشان در راستای اهداف کنگره بهره‌های فراوانی برد.

مسؤول کمیته علمی کنگره علمی امنا الرسل استمرار حرکت کنگره در راستای تکریم و معرفی علمای گمنام به جامعه علمی را لازم دانست و اظهار داشت: ما باید بتوانیم با بسیج کردن ظرفیت حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، برخی بزرگانی که به دست فراموشی سپرده شده‌اند؛ اما خدمات بسیاری به اسلام و جامعه اسلامی کرده‌اند را با تکریم آنان به جامعه علمی معرفی کنیم و امیدواریم که این حرکت استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به رویکرد‌های اصلی این کنگره عنوان کرد: ما در کنگره امنا الرسل دو رویکرد اصلی، تکریم از آیت الله موسوی الخرسان و بررسی تعاملات میان حوزه‌های علمیه خصوصا حوزه قم و نجف را دنبال می‌کنیم. گستره نگاه ما در تکریم شخصیت آیت الله الخرسان، بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی دوره ایشان است، نقد و بررسی حوزه‌های علمیه در زمان ایشان و بحث‌های جامعه شناختی می‌باشد که تاثیرات حوزه‌های علمیه برروی جامعه را به دست آوریم.

حجت الاسلام ربانی بر نقش بسزای آیت الله الخرسان در حوزه علمیه تاکید کرد و عنوان داشت: از جمله نکات زندگانی ایشان پرکاری و توجه به نیاز‌های زمانه بوده است. در زمان ایشان نیاز بود که آثار دینی احیا شود و ایشان سالیانی را به احیای کتبی مانند بحارالانوار، کتب شیخ مفید، ابن شهرآشوب و... مشغول بودند. پاسخ به شبهات و سوالاتی در رابطه با حضرت محسن شهید، اذان، سجده بر خاک و مسائلی از این قبیل از کار‌های بزرگ دیگر آیت الله الخرسان است.

وی به رویکرد تقویت تعاملات میان حوزه‌های علمیه قم در کنگره اشاره کرد و ابراز داشت: نقش حوزه‌های علمیه در حفظ دین، برون رفت از حوادث، ضرورت تعامل با حوزه‌های علمیه، نقش وجود مقدس امام مهدی (عج) در پیشرفت حوزه‌های علمیه از جمله محور‌های کار در کنگره خواهد بود و ما نباید به برگزاری یک همایش بسنده کنیم؛ بلکه لازم است این کار‌ها جریان سازی شود و یک انگیزه‌ای در میان اصحاب علم و پژوهش باشد تا فعالیت‌های بیشتری از آنان در راستای اسلام مشاهده کنیم.

مسؤول کمیته علمی کنگره علمی امنا الرسل با یادآوری نشست‌های برگزار شده، بیان داشت: برای فراهم شدن هرچه بهتر تعاملات میان حوزه‌های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم و نجف و همچنین شکوفایی استعداد‌های علمی در این کنگره، تاکنون قریب به ۱۳ پیش نشست برگزار شده است.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ح. براتی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
وفقکم الله
0
0