۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۸۵۱۶۳

سیم ها را وصل کنیم

سیم ها را وصل کنیم
با تمام دلبستگی‌هایش حاضر شده برای خداوند از همه زندگی‌اش بگذرد، ما از همان تباریم و جان‌مان تشنه همراهی با معنویات ناب، فرصت‌ها را دریابیم و به یاد همدیگر باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،گاهی به قدری حال ما می‌گیرد که جای گفتن ندارد، هر قدر هم دنبال دلیل و بهانه‌های حال بد می‌گردیم، به اصل ماجرا پی‌ نمی‌بریم. زمانی فکر می‌کنیم از دشواری معیشت به این روز افتاده‌ایم و گاهی همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر کرونا می‌شکنیم و گاهی آدم‌های اطراف‌مان را دلیل بدحالی خودمان می‌دانیم. اگر باز بگردیم، بهانه‌های دیگری هم جور خواهیم کرد ولی ظاهرا هیچ یک از این‌ها نمی‌تواند دلیل اول و آخر و اصلی باشد.

این‌ها زمینه ساز حال بد هستند نه دلیل اصلی آن، اگر کمی نگاه‌مان را به اعماق بچرخانیم و از لایه‌های رویین تن و روان رها شویم، در وجود خود گیرنده‌ای قدرتمند را پیدا خواهیم کرد که از طریق اتصال به آسمان، حال خوب را در وجود ما منتشر می‌کند.

در آموزه‌های دینی از این گیرنده و فرستنده مشترک در وجود همه آدم‌ها به نام "فطرت" یاد کرده‌اند. همه این فطرت خدایی را دارند. از طریق آن با خداوند ارتباط می گیرند و از طریق آن الهام‌های الهی را دریافت می‌کنند، آرام می‌َشوند، مطمئن می‌شوند، قدرتمند می‌شوند، یقین می‌کنند هیچ گاه از بین نخواهند رفت و هیچ کس تنها نیست.

زمانی که دستگاه "فطرت" خوب کار کند و غبار زمان و مادی‌گرایی افراطی ما آن را معیوب نکرده باشد، در سلامت کاملیم و آن گاه که این بن‌مایه اصیل وجودمان در انبوهی از غبار و غفلت گم شده باشد، همیشه تشنه آرامشی هستیم که هیچ چیزی آن را برطرف نمی‌کند.

در آموزه‌های دینی می‌خوانیم که یکی از ماموریت‌های انسان‌های کامل در زندگی دیگر انسان‌ها، زدودن لایه‌های غبار از وجود آدم‌هاست تا دیگر بار نگاه‌شان به آفریدگار بچرخد و وجودشان از این چرخش هوشمندانه، روشن شود.

روزهای پیش رو، فرصت‌هایی ناب برای غبارزدایی از اعماق وجود من و توست. روزهایی چون عرفه که چشم‌های خسته از خشکی اشک‌های دوری از پروردگار، دیگر بار به جوشش در می‌آیند و هنگامه‌ای چون عید قربان که در آن یکی از خودمان ثابت کرده که انسان بی‌دلیل برتر از فرشتگان نشد؛ زیرا با تمام دلبستگی‌هایش حاضر شده برای خداوند از همه زندگی‌اش بگذرد، ما از همان تباریم و جان‌مان تشنه همراهی با معنویات ناب، فرصت‌ها را دریابیم و به یاد همدیگر باشیم.

حجت الاسلام ابراهیم اخوی _ روان‌شناس و مدیر مرکز مشاوره ماوا

ارسال نظرات