۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۶۸۵۲۸۴

من تشنه‌ام؛ شط تشنه است

من تشنه‌ام؛ شط تشنه است
آب موهبت خداوندی است و حق هر ایرانی غیرتمند است که به آب شربی سالم دسترسی داشته باشد. اعتراض‌های خیابانی مردم به کم‌آبی نمایشی از رنج فراوان آنها در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،این صدای مردمان نجیب، اصیل و شهید‌پروری است که در اعتراض به بی‌آبی‌های اخیر و نداشتن آب شرب سالم به خیابان‌ها آمده‌اند.

امروز درد بی‌آبی کارد به استخوان مردم استان خوزستان رسانده است. استان نفت‌خیز‌ی که روزگاری اولین تولید‌کننده‌ی گندم کشور بوده و در گاز، نیشکر، پتروشیمی و فولاد سرآمد دیگر استان‌هاست، بر اثر بی‌تدبیری مسئولین و بحران تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آبی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و مردم این منطقه از امکانات حداقلی و رفاه عمومی محروم هستند.

 اعراب، بختیاری‌ها و لر‌ها اکثر جمعیت این استان را به خود اختصاص داده‌اند. مردمان عرب دو درصد از جمعیت ایران و بیش از یک‌سوم جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهند. از افتخارات اعراب ایران همگامی با مبارزات ایرانیان علیه اشغالگران انگلیس در سال‌های جنگ جهانی اول است که با اعلام فتوای مراجع عالیقدر نجف در کنار دیگر مردم به مقابله با نیروهای متجاوز  برخاستند. اعراب خوزستان خود را جزيی از هويت ملي جمهوري اسلامي ايران می‌دانند و نقشي برجسته در دفاع از سرزمين خوزستان ایفا کرده‌اند. آنها در زمان جنگ تحمیلی در نزدیکترین فاصله با کشور عراق در برابر تهاجم رژیم بعثی عراق جوانمردانه ایستادند.

آری! جنگ خانمان‌سوز است. زمانی که خاطره‌ی دفاع مقدس را در ذهن زنده‌ می‌کنیم، بی‌اختیار به یاد خوزستان می‌افتیم. خوزستانی که آن‌زمان نبض کشور بود. سرزمین تفتیده‌ای که صدای صفیر اولین گلوله‌های جنگ را به گوش جان خرید. اولین‌بار دیوارهای صوتی این شهر با صدای گوشخراش هواپیماهای بعثی شکسته شد و اولین شهدا از جمله محمد‌علی جهان‌آرا و سید حسین علم‌الهدی در این استان لاله‌گون شدند و اولین اسرا از این استان به اسارت نیروهای دشمن در آمدند.

 جای‌جای این دیار حاصلخیز یادآور رشادتهای دلیر‌مردانی است که هستی خود را فدا کردند. از خونین‌شهر، اولین قربانی جنگ و مامن نخل‌های سوخته و بی‌سر گرفته تا آبادان حصر‌شده تا دزفول قهرمان و اسطوره‌ی پایداری تا سوسنگردش که به دشت آزادگان ملقب شد تا اهواز سرافراز که برای ایران مادری کرد تا دهلاویه، طلائیه، شادگان، شوش، شوشتر، بستان، ایذه، باغملک و... که با خون شهدای وطن آبیاری شد و حتی رودخانه‌هایش که با خون جوانان وطن تقدس و معنویت یافت، همه و همه در این جنگ ویرانگر رنج کشیدند. بسیاری از زیرساختهای اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، کشاورزی و بهداشتی این استان در جریان جنگ تحمیلی آسیب دید؛ که گاها برخی از این آسیبها هرگز به طور کامل ترمیم و جبران نشد. هزاران اصله درخت نابود شد، حیوانات زیادی از میان رفتند، پهنه‌ی وسیعی از استان دچار آلودگی‌های شیمیایی و تسلیحاتی شد. تا جایی که امام خمینی (ره) فرمودند: خوزستان دِین خود را به اسلام ادا کرد.

خوزستان دین خود را ادا کرد؛ اما آیا ما نیز دین خود را نسبت به این مردمان شریف ادا کردیم؟ آیا مصائبی که آنها در این چند سال جنگ متحمل شده‌اند را ارج نهادیم؟ یا نه دردی بر دردهای آنها افزودیم وایثار‌گری‌های مادران و پدران این سرزمین را نادیده گرفته و آنها را با محرومیت باقیمانده از جنگ تنها گذاشتیم؟!

خوزستان با داشتن ۵ رود بزرگ تنش بی‌آبی کم‌سابقه‌ای را تجربه‌ می‌کند.‌ استان‌های همجوار نظیر چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم که روزی کم‌آبی این استان را جبران می‌کردند وضعیت مناسبی ندارند. دبی کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، ۲۶۰ درصد کاهش یافته است که تداوم این وضعیت راه را برای ورود ریزگردها و آسیب‌های زیست‌محیطی هموار کرده است و این مسئله در فصول گرم سال نمود بیشتری می‌یابد.

آنها نه آب سالمی برای نوشیدن دارند و نه هوایی برای تنفس و به طور مداوم غبارهای جوی را تجربه می‌کنند.

 مردم غیور این منطقه بی‌‌‌مهری‌های فراوانی از مسئولین دیده‌اند. آنها تجزیه‌طلب نیستند،  برابری‌خواه و ضد‌تبعیض‌اند، آنها شهروند درجه‌دو نیستند؛ ایران را وطن خود می‌دانند و خواهان حقوقی مساوی با دیگر هموطنان به عنوان شهروند درجه‌یک هستند. سیاست دولتها بایستی بر مبنای احترام به حقوق شهروندی و توزیع متوازن و بدون تبعیض فرصتها، مواهب و ثروت ملی بین همه‌‌ی مردم و لحاظ کردن حق شهروندی مساوی برای هر ایرانی صرفنظر از هر آیین، قومیت، زبان و مولفه‌های شهروندی باشد.

آب موهبت خداوندی است و حق هر ایرانی غیرتمند است که به آب شربی سالم دسترسی داشته باشد. اعتراض‌های خیابانی مردم به کم‌آبی نمایشی از رنج فراوان آنها در این زمینه است. متولیان امور همه و همه باید تصمیماتی فوری برای رفع این معضل اتخاذ کنند چرا که ایرانی‌ها همواره در هر موقعیت و بحرانی وفاداری و وطن‌دوستی خود را اثبات کرده‌اند.

طاهره کنگازیان

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
جریان غرب گرا با تمام توان پای کار آمده تا انقلاب را خراب کند. بیدار شوید ای انقلابیون
0
0
مریم صمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
لعنت بر دشمنان کشور که از هر موضوعی علیه نظام سو استفاده می کنند و بدنبال فتنه گری هستند
0
0
*
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
چقدر دردناک

و چه زیبا این درد را با قلم خوبتان به تصویر کشیده‌اید

ان‌شا‌الله مشکل‌ بی آبی مرتفع شود هم بی ابی مادی با تدبیر و هم بی آبی معنوی با ظهور امام زمان عج
0
0
مهری یزدان‌پناه خوزانی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
با سلام خسته نباشید وخداقوت به شما
ویادداشت خوب شما
0
0
سحر مرادی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
خیلی جالبه با اینکه ۵ تا رود داره باز هم بی آبه. تشکر از شما خیلی عالی بود
0
0
مریم غازی اصفهانی
United Kingdom
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
بسیارعالی، قلمتان سبز
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
ای کاش با یک تصمیم کار شناسی شده. با ایجاد سیل بند و سد های مقطعی از آبهای هرز سیلاب های فصلی. استفاده بهینه می شد.
0
0
زهرا احمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
بسیار عالی
چقدر شنیدن شجاعتهای این مردم مرز و بوم و مصیبتی که بر آنها می رود برای هموطنان سخت و دشوار است
بسبار خوب که بخشی از رشادتهای مردم این خطه را مکتوب کردید
موفق باشید
0
0
یاحسین
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
درد و غم مردم خوزستان، درد و غم همی‌ی ایرانیان است. ای کاش غم مسوولین هم باشد. ای کاش دستی برای شستن این غم‌ها به حرکت درآید.
قلم‌تان پرتوان
0
0
سلاله اخلاقی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
سلام و عرض خداقوت
ما باید برای هم میهنانمان باید راهکار بدیم
که در واقع در این وضعیت بحرانی همگی چکاری انجام بدیم ؟
0
0
زهرا اسحاقیان
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
چقدر ناراحت کننده
انشاالله اولویت دولت جدیدحل مشکل ریزگردها و بی آبی مردم خوزستان باشد.
0
0
بتول پناهی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
یسیار عالی بود انشاء مشکل بی‌آبی همه استان‌ها حل شود
0
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۵
امیدواریم که در مدیریت همه کشور تحول ایجاد بشه
0
0
محمد رضا قضاوی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
شنیدن درد و رنج مردمی که وفاداری خود در دفاع از میهن همیشه سر افراز را ثابت کردند بسیار برای ما دشوار است امیدواریم که چنین متونی تلنگری باشد بر پیکره مسؤولین بی تد بیا
موفق باشید
0
0
رضا کارگران
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
بسیار عالی مسعود این بهوش به گوش باشید خوز ستان را دریابید با آرزوی موفقیت بیشتر شما ‌‌ yr
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
مطالب درمورد بی ابی خوزستان مارا هم بسیارمتاثرکرد.واینکه مردم این خطه هنوزغرامت انقلاب و جنگ را میدهند وارد جنگ اب هم شدند.امیدوارم دردولت جدیدبه این مشکل جدی رسیدگی شود.
0
0
ه برنجیان
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
مطالب فوق درموردخطه کشورمان که هنوزغرامت انقلاب و جنگ رامیدهندواردجنگ اب شدندبسیارمتاثرم کرد امیدوارم در دولت جدید،جدی رسیدگی شود.
0
0
N.N
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
بسبار عالی و به جا. احسنت به شما و قلم زیبای شما.
پرتوان و پایدار باشید.
امیدوارم مسئولین چاره ای بیندیشند
0
0