۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۸۵۴۶۷
حجت الاسلام ذوالنور مطرح کرد؛

پنهان کاری روحانی درباره پذیرش برجام منطقه‌ای و همکاری امنیتی با آمریکا

پنهان کاری روحانی درباره پذیرش برجام منطقه‌ای و همکاری امنیتی با آمریکا
حجت الاسلام ذوالنور گفت: آقای رئیس‌جمهور چرا به مردم نگفتید که در برنامه پایانی وزرای1+5 بعد از بازگشت آمریکا این است که ما در مناسبات امنیتی منطقه با آمریکا همکاری کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس گفت: آقای رییس‌جمهور! از روزها و ماه‌های اول تبلیغات انتخاباتی‌تان تا الان که پایان سلطه هشت ساله زیاده‌خواهانه شما بر قوه مجریه است، راهبرد فرافکنی را در پیش گرفتید. امروز هم ناتوانی، عجز و ناکامی‌های خودتان را گردن قانون اقدام راهبردی مجلس می‌اندازید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رییس‌جمهور! اعلام کردید که دولت یازدهم و دوازدهم وظایف خود را در بخش تحریم‌ها انجام داد. گفتید که اگر مصوبه دولت نبود، اسفندماه تحریم‌ها برداشته می‌شد. اعلام کردید که اگر به عراقچی اختیار بدهند، فردا نه، امروز تحریم‌ها را برمی‌دارد. اعلام کردید که آمریکا توبه کرده، با چه زبانی بگوید که توبه کرده.

وی افزود: آقای رییس‌جمهور! من آن مواردی را که شما به مردم نگفتید، تیتروار و مورد برخی موارد اعلام می‌کنم. آقای رئیس‌جمهور! می‌دانید که بنده از جزئیات مطالب موافقتنامه وین آگاه هستم و صحبت می‌کنم. آقای رئیس‌جمهور! شما به مردم نگفتید آمریکا به برجام بازنمی‌گردد بلکه به بخشی از برجام برجام 1394 بازمی‌گردد. از این گذشته 517 مورد از تحریم‌ها را برنمی‌دارد. امکان راستی‌آزمایی نمی‌دهد.

حجت الاسلام ذوالنوری خاطرنشان کرد: در متن مذاکرات به توافق رسیدید که یک روز بلند به خاطر اختلاف افق یا 48 ساعت فرصت راستی‌آزمایی می‌دهند. کدام امکان اقتصادی را می‌شود در این فرصت راستی‌آزمایی کرد؟ چرا به مردم دروغ می‌گوئید؟ ولی وقتی تیم مذاکره کننده ما می‌گوید باید سوئیفت برداشته شود، می‌گویند برداشتن سوئیفت دو تا سه ماه به طول می‌انجامد. چگونه مردم راستی‌آزمایی کنند؟

وی گفت: آقای رییس‌جمهور به مردم نگفتید که قطعنامه‌هایی که پُز آن را دادید به خاطر اینکه آمریکا در برجام نبود نتوانست با مکانیسم ماشه آنها را بردارد، اما با توافق ناقص شما آمریکا امکان استفاده از مکانیزم ماشه را پیدا می‌کند و می‌تواند سریعا قطعنامه‌ها را بازگرداند و مردم را از چاله به چاه بیندازد.

وی افزود: آقای رییس‌جمهور! به مردم نگفتید که آمریکا حاضر نیست محتوای برجام 1394 را بپذیرد و تحریم‌های تسلیحاتی که 5 سال و 8 سال پایان آن است، براساس قطعنامه 2231 لغو کند. آقای رئیس‌جمهور! به مردم نگفتید که آمریکا برای تعهد خودش برجام حداقلی و برای تعهدات ما برجام موشکی و منطقه‌ای را در مذاکرات وین آورده. آقای رئیس‌جمهور! به مردم نگفتید بیانیه پایانی وزرای 1+5 بعد از بازگشت آمریکا این است که ما باید در مناسبات امنیتی منطقه با آمریکا همکاری کنیم و این یعنی پذیرش برجام منطقه‌ای.

حجت الاسلام ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور! به مردم نگفتید شرطی که برای شما گذاشتند که اگر بیانیه را نپذیرید همه چیز منتفی است و در بیانیه پایانی، ما باید نسبت به دغدغه‌ها و علائق کشورهای منطقه با آمریکا و اروپا همکاری کنیم؛ یعنی کشورهای مرتجع عرب را ما باید نوکری کنیم و خواسته‌های آنها را تأمین کنیم.

وی گفت: چرا به مردم دروغ می‌گوئید؟ چرا واقعیات را نمی‌گوئید؟ اینکه می‌گویید دولت یازدهم و دوازدهم کار خودش را کرد، یعنی اینکه تا آخرین نفس طوق بندگی و نوکری کشورهای مرتجع عربی منطقه را به گردن مردم بیندازید و کار را تحویل دهید و بروید، بعد هم مثل امروز که فرافکنی می‌کنید، بگوئید که ما کارمان را کردیم.

ارسال نظرات