۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۶۸۵۵۲۳
حجت‌الاسلام حسین انصاریان:

چرا عذاب ربا خواری دو برابر است؟

چرا عذاب ربا خواری دو برابر است؟
مفسر قرآن کریم در مسجد اعظم قم گفت: طبق آیات نورانی قرآن، شخصی که ربا می‌گیرد و این رباخواری خود را قطع نمی‌کند، پول‌های گرفته‌شده را به صاحبانش پس نمی‌دهد، قرآن می‌فرماید در واقع اعلام جنگ با خدا و پیغمبرش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان شامگاه یکشنبه طی سخنانی در مسجد اعظم قم در سخنانی با محوریت «ولایت امیرالمؤمنین(ع)» با اشاره به موضوع «عبادت» اظهار کرد: عبادت در معنای جامع یعنی معدن، که اگر مرد و زنی به این معدن اتصال پیدا کند و کنار این معدن زحمت بکشد، سرمایه عظیمی که از این معدن طبق قرآن نصیبش می‌شود؛ «بهشت، رضوان، مغفرت و رحمت الهی» است. تمام ۱۲۴ هزار پیغمبر مردم را به عبادت خدا دعوت کردند و در کنار عبادت به تقوا، یعنی خود را از گناهان حفظ کردن که مباد آتش معصیت‌، عبادت‌ها را بسوزاند و نابود کند. مردم را دعوت کردند به این که از معلمی مانند پیغمبر(ص)، فرستاده خدا اطاعت کنید، این دعوت همه انبیا بود، «أَنِ ٱعبدُواْ ٱللَّهَ وَٱتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ»، این سه حقیقتی که ضامن تأمین خیر دنیا و آخرت انسان است. فراموش کردنی هم نیست «عبادت الله»، «تقوا»، «اطاعت از فرستادگان امین و خیرخواه پروردگار».

نیازمند دانشمندان ملل و ادیان دیگر نیستیم

این منبری پیشکسوت ادامه داد: عبادت جامع، یعنی هر حرکتی برای خدا، چه حرکات باطن، چه اعمال بدنی و چه عبادت مالی و حقوقی. حالا اگر شما بزرگواران بپرسید، بالاترین عبادت در میان این عبادت‌ها چیست؟ پاسخ را از قول امام باقر(ع) به نقل یکی از بالاترین شخصیت‌های روایی شیعه، زراره بن اعین بشنوید. زراره می‌گوید، من محضر امام باقر (ع) بودم مطلبی را فرمودند برترین عبادت در این عالم دو چیز؛ «پاک نگاه داشتن شکم از حرام مالی» و «پاک نگاه داشتن عضو شهوت و عضو جنسی از حرام شهوانی» است.

استاد انصاریان گفت: متن فرمایش امام(ع) را خیلی کتاب‌ها نقل کردند و من کتاب‌هایی که در این شصت سال برای منبر مطالعه کردم، از کتاب‌های نوشته شده قرن سوم شروع شده تا این روزگار؛ ما برای مسائل، معارف و حقایق به خدا قسم نیازمند گدایی از این دانشمندان یهودی و مسیحی و زرتشتی و بودایی و هندی و اروپایی و آمریکایی و یونانی نیستیم، همه چیز را خودمان در حد اعلا داریم.

این مفسر قرآن ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرمایند؛ نگاه داشتن شکم و نگاه داشتن عضو جنسی برترین عبادت است. این دو عبادت حتی از نماز جماعت، حج و انواع زیارت‌ها بالاتر است، امام(ع) در عمق این روایت هشدار می‌دهد، شکم و شهوت دو دروازه بسیار بزرگ برای ورود امت‌های کثیر به جهنم است. چشم، دست و پای ما اینقدر قدرت ندارند که ما را به جهنم ببرند؛ اما شکم و عضو جنسی ما گاهی در سه، چهار دقیقه می‌توانند ما را به جهنم ببرند.

وی در ادامه به آیه ۲۷۹ سوره بقره و موضوع ربا در قرآن اشاره کرد و افزود: در این بخش عباراتی از قرآن و روایات پیرامون حرام‌خوری برایتان نقل می‌کنم، شخصی که ربا می‌گیرد و این رباخوری خود را قطع نمی‌کند، پول‌های گرفته‌شده را به صاحبانش پس نمی‌دهد، قرآن می‌فرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُم» در واقع اعلام جنگ با خدا و پیغمبرش می‌دهد.

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه به تفسیر آیات ۶۸ و ۶۹ سوره مبارکه فرقان پرداخت و گفت: همچنین در سوره فرقان آیه کمرشکنی است، خداوند می‌فرماید: «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً» کسی که رباخوار است و تا دم مرگش هم ادامه می‌دهد و پول‌های مردم را پس نمی‌دهد؛ به جهنم می‌افتد. «یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ» عذاب این حرام‌خوری دو برابر است. چون حرف خدا را گوش نداده و هم خون مردم مظلوم بدهکار نیازمند را در شیشه کرده و او را به خاک سیاه نشانده است.

نویسنده «تفسیر حکیم» خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی روایتی را در یکی از کتاب‌های خود نقل می‌کنند که بسیار وحشتناک است. سند روایتی‌اش به ائمه(ع) می‌رسد. پیغمبر(ص) می‌فرمایند؛ یا علی، بار قیامتی و عذابِ یک درهم ربا خوردن «أَعْظَمُ مِنْ عِشْرِینَ زَنْیَهً کُلُّهَا بِذَاتِ مَحْرَم» سنگین‌تر و بزرگ‌تر از بیست بار زنا با خواهر و مادر است. این مال حرام است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات