۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۸۴۸۵۲

گزارشی از حضور رییس دستگاه قضا در جلسه جامعه مدرسین

گزارشی از حضور رییس دستگاه قضا در جلسه جامعه مدرسین
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با حضور در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اعضای این نهاد حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، انتصاب وی به عنوان ریاست قوه قضائیه را تبریک گفت و ابراز کرد: شما به نقطه قوت ها و ضعف های دستگاه قضا آشنایی بسیار خوبی دارید و این انتصاب را به قوه قضائیه و مردم تبریک می گویم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مورد تأکید حضرت امام(ره) مسأله قضا و قضاوت است که با جان، مال و ناموس مردم مرتبط است و می گویند کسی برای این منصب انتخاب شود که توانمند بوده و نسبت به مسائل داخلی و خارجی آشنایی کامل داشته باشد.

گزارشی از حضور رئیس دستگاه قضا در جلسه جامعه مدرسین

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امروز قوه قضائیه باید مسائل خودش را خودش به دست بگیرد و آنها را به سایر نهادها نسپارد، عنوان کرد: انتظار این است که نسبت به مسائل فرهنگی و فضای مجازی نیز همچون مبارزه با فساد قاطعیت به خرج دهید.

وی ماجرای کمبود کاغذ برای ناشران را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز کاغذ با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده، اما در اختیار ناشران قرار نگرفته است و شما باید علت این مسأله را مورد توجه قرار داده و آن را به نتیجه برسانید.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بر ضرورت توجه دستگاه قضا نسبت به تولید و راه اندازی چرخ اقتصاد کشور از طریق بازگشایی کارخانه های تولیدی، بیان کرد: امروز می توان با هم افزایی قوای دیگر از جرم پیشگیری کرد؛ امروز باید پیشگیری های لازم صورت گیرد تا فساد در کشور خشکانده شود؛ این که شما فردی را به عنوان معاون اول مأمور کرده اید تا با قوای دیگر هماهنگی های لازم را انجام دهد، بسیار کار خوبی است.

وی با بیان اینکه امروز برخی گناهان در کشور عادی شده است، اضافه کرد: یکی از این گناهان ربا است که شاهد آن هستیم کسی به آن توجه چندانی نمی کند، علی رغم این که مراجع بارها نسبت به آن تذکر داده اند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه قرآن در 47 آیه حدود 50 مرتبه به مسأله فساد اشاره کرده و این گویای اهمیت مبارزه با فساد است، بیان کرد: امروز باید رؤسای دادگستری ها از روحانیون با تجربه و با سابقه درخشان انتخاب شوند.

وی با اشاره به لزوم پاسخگویی حوزه نسبت به مسائل نوپیدا و مستحدثه دستگاه قضا ابراز کرد: حوزه می تواند مسائل نوپیدا و مستحدثه ای که برای دستگاه قضا پدید می شود را پاسخ گوید و باید سازوکاری تعریف شود تا این پیوند مشترک صورت گرفته و تقویت شود.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر ضرورت نظارت بر اعمال قضات، به بیان نکاتی در خصوص معیشت قضات پرداخت و ابراز کرد: امروز قضات مشکلات معیشتی بسیاری دارند و باید که اقداماتی صورت گیرد تا طبق سفارش امیرمؤمنان(ع) معیشت قضات تأمین شود.

وی بر ضرورت تربیت و آموزش زندانیان برای زندگی بهتر بعد از آزاد شدن مطرح کرد: دقت شما در این که فرمودید قرار بازداشت افراد زود صادر نشود بسیار قابل تحسین بود، زیرا این موضوع برای خانواده های این افراد سنگین تمام شده و آسیب های اجتماعی بسیاری را در پی خواهد داشت.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: اجرایی سازی سند تحول قضائی، تلاش در راستای جهش تولید، شناسایی نیروهای جهادی و انقلابی، همکاری با سایر نهادهای نظامی و امنیتی، همکاری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر، آموزش، سلامت جامعه، حمایت از حقوق اشخاص، ایجاد امنیت اقتصادی و برخی موارد دیگر از ضروریات قوه قضائیه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه قضائی به عنوان دیده بان بینای نظام حقوق ایرانیان خارج از کشور را باید صیانت کند.

گزارشی از حضور رئیس دستگاه قضا در جلسه جامعه مدرسین

حوزه علمیه برای دستگاه قضا کادرپروری کند

همچنین در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه به ارائه گزارشی از افق ها و چشم اندازهای این قوه پرداخت و و با بیان اینکه امروز حوزه بیش از پیش باید به نظام کمک کند، گفت: امروز با یک مجموعه مسائل متفاوت با سایر دهه های گذشته مواجه هستیم و آن این است که نسل قدیمی که جریان انقلاب را درک کرده بودند یا در قید حیات نیستند و یا در کهولت سن به سر می برند، از این رو وظیفه روحانیت این است که مسائل انقلاب را برای نسل جدید به خوبی تبیین کند.

وی دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به تارخچه تشکیل شورای عالی فضای مجازی، اظهار داشت: امروز فضای مجازی بر همه زوایای زندگی انسان ها سایه افکنده است، از این رو باید قوانین و مقررات و آموزش های جدیدی وضع شوند تا بتوانیم مواجه خوبی با این مقوله داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با بیان اینکه دشمن برای براندازی نظام جمهوری اسلامی به مسائل فرهنگی دل بسته و نسبت به آن امیدوار است، تأکید کرد: امروز دشمن می خواهد از طریق مسائل فرهنگی و سیاسی وارد شده و به کشور ما ضربه بزند، از این رو باید با فساد در عرصه های مختلف اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مبارزه قاطعانه داشته باشیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به لزوم مبارزه با فساد اقتصادی در کشور و با بیان اینکه امروز بدون تردید در لایه های اداری، فساد وجود دارد، گفت: ما باید این ریشه های فساد را خشکانده و از ایجاد سایر فسادها جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه باید قوانین به گونه ای وضع شوند که میان رده های مختلف فساد بتوان به خوبی قضاوت کرد، ابراز داشت: امروز می خواهیم از یک سو با همه وجود با قاچاق مبارزه کرده و از سوی دیگر از تولید داخلی حمایت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای از تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه خبر داد و یکی از وظایف دستگاه قضا را پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: امروز باید دانست که جرمی که می خواهد روی دهد، مترتب بر یک سری مقدماتی است که این مقدمات به سایر نهادها بازمی گردد، از این رو هر سه قوه باید در پیگیری از وقوع جرم شرکت کنند؛ قانونی هم در این زمینه وجود دارد که باید نهایی شده و اجرایی شود؛ بدون شک همه می دانیم که بسیاری از آسیب هایی همچون اعتیاد و طلاق و ... ناشی از عدم اشتغال است.

وی با بیان اینکه ما جدای از وظایف اداری، یک سلسله وظایف دینی داریم که باید آنها را نیز انجام دهیم، عنوان داشت: امروز با یک سری دوگانگی هایی مواجه هستیم که بتوانیم به خوبی با فساد مبارزه کرده و از آن جلوگیری کنیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با شورای عالی حوزه های علمیه، اظهار داشت: یکی از بخش های مهم حاکمیت، امر قضا و قضاوت بوده که این مورد از ابتدای انقلاب تا کنون بر دوش روحانیت بوده است، از این رو مسائل قوه قضائیه باید بر اساس موازین فقهی حل شود.

وی بر لزوم کادرپروری برای تصدی منصب قضا از سوی حوزه های علمیه، مطرح کرد: شناسایی نیروهای مستعد با روحیه انقلابی برای تقویت زمینه رشد آنها در دستور کار ما قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای عالم بودن، حلیم بودن، منزه بودن و توانمندی را از شاخصه های قاضیان تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: امروز نیازمند اجتهاد مستمر داریم تا به مسائل مستحدثه خود پاسخ گوییم.

رئیس دستگاه قضا در پایان با اشاره به نکات مطرح شده از سوی برخی اعضای جامعه مدرسین به ارائه مطالبی در این خصوص پرداخت و به سؤالات آنها پاسخ داد.

ارسال نظرات