۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۸۵۷۰۰
غدیر ندایی برای وحدت جهان اسلام (۱۰)؛

شیعه و سنی باید حول محور غدیر حرکت کنند

شیعه و سنی باید حول محور غدیر حرکت کنند
حجت الاسلام پروائی گفت: به نظر می رسد ما در این برهه از تاریخ در هر صنف و مذهبی که هستیم وظائفی را برعهده داریم و باید اختلافات را کنار بگذاربم و در برابر دشمن متحد شویم.

مقدمه: عید غدیر بزرگ ‌ترین اعیاد اسلامی است و شایسته گرامیداشت همگانی است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی مسئله غدیر می‌فرمایند: مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی رسا در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین احمد پروائی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری پرداخت.

رسا- وظیفه ما نسبت به امام علی(ع) چیست؟

به نظر می رسد ما در این برهه از تاریخ در هر صنف و لباسی که هستیم وظائفی را برعهده داریم که اول معرفی شخصیت امیرالمومنین علی بن ابی طالب به دنیا و جوانان و به هرکسی که طالب حق و حقیقت است می باشد. در دنیای کنونی هر آزاده ای که به دنبال رسیدن به کمال است اگر از شخصیت امیرالمومنین و عصمت، زهد، عدالت و فضائل ایشان آگاهی پیدا کند و اهل تعصب نباشد قطعا شیفته امیرالمومنین و تابع راه ایشان خواهد شد. اگر امروز عهدنامه مالک اشتر در سازمان ملل مورد توجه قرار می گیرد به خاطر گفتمان ناب امیرالمومنین است که اگر نهج البلاغه در دید جامعه بشری قرار گیرد مردم عاشق بیانات و فرهنگ ایشان می شوند؛ پس وظیفه اصلی ما این است که حضرت امیر را به مردم جهان و کشورمان معرفی کنیم و امروزه در حکومت اسلامی مسئولین جمهوری اسلامی، علما، روحانیون بیشترین مسئولیت را در معرفی حضرت دارند که اگر کوتاهی شود فردای قیامت همگی در مقابل ایشان شرمنده خواهیم شد.

رسا- مسئولین چه طور می توانند مبلغ ایشان باشند؟

آن شعاری که امیرالمومنین به خاطر آن به شهادت رسید شعار عدالت خواهی بود و علی را با عدالت می شناسند و اگر حاکمیت و مسئولین بخواهند مبلغ فرهنگ امیرالمومنین و غدیر باشند اولین حرکت و اقدام باید در واقع این باشد که در مسیر عدالت خواهی قرار بگیرند و تا جایی که می توانند باید عدالت را در جامعه اسلام برپا کنند و اگر واقعا ما در این مسیر به درستی عمل کنیم و عدالت را در جامعه ایجاد کنیم و حق را به حق دار برسانیم بزرگترین قدم را در مسیر معرفی امیرالمومین و فرهنگ غدیر داشته ایم و همچنین امیرالمومنین را با دلسوزی برای مستضعفین و فقرا میشناسند و اگر ما این فرهنگ را عملا در جامعه اجرا کنیم تبلیغ غدیر و امیرالمومنین خواهد شد وگرنه با حرف بدون عمل کسی به این مسیر دعوت نمی شود و یعنی ما که مدعی فرهنگ غدیر و حمایت امیرالمومنین از فقرا هستیم باید در عمل هرکسی به نوبه خودش این کار را انجام دهیم.

مسئولین یک وظیفه، روحانیون یک وظیفه و هرکسی از مردم که سنگ امام علی را به سینه میزنند نیز یک وظیفه دارند و باید در عمل این را ثابت کند که من شیعه و تابع امام علی هستم و دنبال فرهنگ ایشان هستم و تا زمانیکه به فرهنگ امام علی و گفتمان امیرالمومنین و نهج البلاغه برنگردیم از غدیر و امیرالمومنین دور هستیم و گمراهی نصیب ما خواهد شد و مدیون فرهنگ علی و غدیر خواهیم شد.

رسا- آیا عید غدیر می تواند سبب ایجاد وحدت شیعه و سنی شود؟

در کشور ایران به برکت انقلاب وحدت خوبی بین اقوام، قبایل، ادیان و مذاهب اسلامی ایجاد شده است و همه با هم مثل یک خانواده در پرتو اسلام زندگی می کنیم و آن بحثی که بیشتر مورد بحث قرار می گیرد وحدت بین شیعه و سنی است که در مقابل دشمن مشترک متحد شویم؛ غدیر و معرفی امیرالمومنین توسط پیامبر که به دستور خدا بود نیز می تواند محور وحدت دنیای اسلام باشد زیرا هیچ کسی منکر قضیه غدیر نیست و همه به آن اعتراف دارند با این تفاوت که برداشت اهل سنت  از جمله من کنت مولی با برداشت شیعه فرق می کند و آنچه که خیلی مهم است و شیعه و سنی باید حول آن حرکت کنند فرهنگ غدیر است که یکی از مصادیق آن وحدت و برادری است و که این یک فرهنگ ناب محمدی می باشد که اختلافات باید کنار گذاشته شود و در مقابل دشمن مشترک ایستادگی و مقاومت شود.

رسا- آیا عقد اخوت و برادری سبب وحدت بیش از پیش شیعه و سنی است؟

بنده در منطقه اهل سنت در تالش متولد شده ام و در بین برادران اهل سنت شافعی بزرگ شده ام که به برکت انقلاب، مردم در منطقه غرب گیلان با برادری و دوستی با هم زندگی می کنند و در طول تاریخ پیروان این دو مذهب اسلامی هیچ مشکلی با هم نداشتند و مراسمات زیادی به صورت مشترک مثل میلاد رسول اکرم، هفته وحدت، عید غدیر و حتی محرم داشته اند که این از برکات وحدت و برادری است و از اتفاقات دیگر در این راستا ازدواج های اهل سنت و شیعه است که در جهت وحدت بسیار موثر است و به نظر بنده یکی دیگر از راه های بسیار موثر در ایجاد وحدت که بسیار سفارش نیز شده است عقد اخوت بین برادران شیعه و سنی بوده است که این هم یک فرهنگ است که می تواند در راستای این مهم بسیار موثر واقع شود و همینطور جشن و اطعام فقرا در عید غدیر که از بانی شیعه و سنی برخوردار است نیز امری در جهت روحیه برادری و دوستی به حساب می آید.

ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار داده اید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
احسنت
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
احسنت
0
0