۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۸۵۷۳۹
توصیه‌ آیت‌الله جوادی آملی به قاضی القضات؛

مراقب غارتگران‌ قانون باشید که با تفسیر به مطلوب قانون، حق را ناحق می‌کنند

مراقب غارتگران‌ قانون باشید که با تفسیر به مطلوب قانون، حق را ناحق می‌کنند
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار رییس قوه قضاییه گفت: مراقب غارتگران‌ قانون باشید که با تفسیر به مطلوب قانون، حق را ناحق می‌کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همزمان با عید سعید غدیر با حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی  دیدار کرد.

رییس قوه قضاییه در این دیدار، با تبیین مأموریت‌های دستگاه قضا در عرصه‌های مختلف، به بیان موانع و دشواری‌های انجام این مأموریت‌ها‌ پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای یکی از این دشواری‌ها را پدیده‌های نوظهور در عرصه جامعه و قضا عنوان کرد و خواستار رهنمودهای علما برای حل این مسائل شد‌.

رییس دستگاه قضا یکی از راهکارهای مهم حل این مسأله را ورود جدی حوزه‌های علمیه به تربیت قضات از بین روحانیون دانست که می‌توانند با تسلط به مباحث تخصصی فقهی و حقوق اسلامی نظام قضایی را در حل چالش‌های موجود یاری دهند‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با طلب دعای خیر علما و اهل معرفت، تأکید کرد که دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی بیش از پیش تلاش خود را برای خدمت به اسلام و مردم به کار خواهد گرفت.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار با تبریک انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه و آرزوی موفقیت برای وی در این مسئولیت خطیر، به بیان توصیه‌هایی برای تعالی و ارتقاء نظام قضایی پرداخت‌.

وی اصل تفکیک قوا را از اصول مترقی قانون اساسی دانست که مبتنی بر فطرت انسان و برای جلوگیری از استبداد طراحی شده است‌.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی افزود: مجلس وظیفه قانونگذاری‌ دارد و دولت وظیفه اجرا و اگر قرار بود مجری قانون وضع کند یا قانونگذار‌ خودش مجری قانون باشد، مشکلات فراوانی به وجود می‌ آمد‌.

وی ادامه داد: دستگاه قضا باید در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد تا بر اجرای قوانین مصوب مجلس که طبق قانون اساسی باید منطبق با شرع باشد، نظارت کند که آن قوانین توسط مجریان به درستی اجرا شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیچیدگی‌های کارِ قضا، بر لزوم تقویت نظارت دستگاه قضا بر عملکرد کارکنان و مرتبطان با این مجموعه و همچنین روند دادرسی‌ها تأکید کرد‌.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: گاهی اوقات وکلا با استفاده از مغالطه و تفسیر به مطلوب قانون و با سوءاستفاده از برخی خلاء‌هایِ قانونی حق را ناحق می‌کنند‌.

وی از این افراد با‌ عنوان "غارتگران‌ قانون" یاد کرد و به رئیس دستگاه قضا توصیه کرد مراقب چنین افرادی در نظام قضایی باشد و آنها را شناسایی و برخورد کند‌.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تعبیر حضرت علی (ع) از مردم به عنوان ستون دین‌ اظهار داشت: اگر کسی با مردم بدرفتاری کند و از خدمت به آنها شانه خالی کند، مانند کسی است که به نماز بی حرمتی کرده است‌.

وی با اشاره به فرازی از نامه ۵۳ امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه که خطاب به مالک اشتر در مقام استاندار مصر نوشتند، تأکید کرد: حضرت علی (ع) در این نامه تکان‌دهنده‌ می‌فرمایند "مواظب مردم باش و به نام آنها جایگاه خود را تقویت مکن".

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که "خیلی‌ها از وطن و مردم دم می‌زنند اما وقتی به مسئولیت می‌رسند مردم را فراموش می‌کنند‌"، به بیان خاطره‌ای از حضور خود در جبهه‌ها غرب و جنوب و از خودگذشتگی مردم در آن دوران اشاره کرده و گفت: مردمی که در راه خدا از جان خود گذشتند، در برابر دشمن ایستادند و همیشه در صحنه دفاع از نظام قرار دارند، شایسته خدمتند و باید قدر دانسته شوند‌.

ارسال نظرات