۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۸۵۷۸۰
یادداشت؛

سخنی با آیت‌الله رئیسی

سخنی با آیت‌الله رئیسی
تمرکز بر تیم اقتصادی و بی‌توجهی به تیم فرهنگی و سیاسی و علمی هرگز نمی‌تواند همان تیم اقتصادی را هم موفق کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، این روزها همه چشم‌ها به تیم اقتصادی دولت سیزدهم دوخته شده است که آیا آیت‌الله رئیسی می‌تواند تیمی هماهنگ و کارآمد و توانمند در حل مشکلات کمرشکن اقتصادی شکل دهد یا خیر؟ کسی دغدغه تیم فرهنگی و سیاسی و علمی دولت سیزدهم را ندارد یا بسیار به ندرت این دغدغه‌ها مطرح می‌شود!

با شناختی که از آیت‌الله رئیسی دارم، بسیار امیدوارم که چنین نگاه تک‌بعدی و تنگی بر ذهن ایشان حاکم نباشد. بلکه با نگاهی جامع و همه‌جانبه‌نگر به چینش همکاران خود اقدام کند. همکارانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب  اسلامی در بیانیه گام دوم اگر دارای «نگاه انقلابی» و «روحیة انقلابی» و «عمل جهادی» باشند می‌توانند «ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفتة اسلامی» تبدیل کنند.

بدین منظور چند نکته را متذکر می‌شوم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید:

اولاً، تمرکز بر تیم اقتصادی و بی‌توجهی به تیم فرهنگی و سیاسی و علمی هرگز نمی‌تواند همان تیم اقتصادی را هم موفق کند. در جهان کنونی «اقتصاد» بدون «فرهنگ» و «سیاست» و «آموزش و پرورش» و «نهاد علم» و «نهاد رسانه» اقتصادی ناکارآمد و ضد عدالت خواهد بود.

ثانیاً، در مواجهه با «جنگ اقتصادی» تنها با اتکای بر ابزارهای اقتصادی هرگز نمی‌توان موفق شد. جنگ اقتصادی دشمن ابزارها و نیروهایی چون «جنگ فرهنگی» و «جنگ رسانه‌ای» و «جنگ شناختی» و «جنگ سیاسی» و «جنگ علمی» دارد و الا هرگز نمی‌توانست این حد از موفقیت را به دنبال داشته باشد. «دفاع اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» نیز بدون به کارگیری و مدیریت هماهنگ و یکپارچه چنین نیروهایی هرگز موفق نخواهد شد.

ثالثاً، از مهم‌ترین حوزه‌های اشتغال‌زایی، حوزه «دانش» و «رسانه» و «فرهنگ» است. این حوزه‌ها سالانه ظرفیت ایجاد ده‌ها هزار شغل پایدار را دارند. در سالیان گذشته «اقتصاد فرهنگ» متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. با تقویت نگاه بین‌المللی در حوزه فرهنگ و صادرات فرهنگی و با بهره‌گیری از فضای مجازی به راحتی می‌توان هم اشتغال ایجاد کرد و هم فرهنگ ایرانی اسلامی را در عرصه بین‌الملل فعال کرد و هم عزت فرهنگی ایرانی و اسلامی را تأمین نمود و همه جبهه مقاومت را از حیث فرهنگی تقویت کرد.

رابعاً، «عدالت اقتصادی» منهای «عدالت فرهنگی» و «عدالت علمی» و «عدالت رسانه‌ای» و «عدالت سیاسی»، سرابی بیش نیست. باید نگاهی عادلانه به خود عدالت اجتماعی داشته باشیم. «عدالت اجتماعی» به عنوان یکی از برترین و اصلی‌ترین اهداف انقلاب اسلامی، یک بسته هماهنگ است. تمرکز بر عدالت اقتصادی و بی‌توجهی به عدالت فرهنگی و سیاسی و علمی و آموزشی و رسانه‌ای، نه تنها ما را به عدالت اقتصادی نمی‌رساند بلکه نتیجه‌ای جز ظلم اجتماعی نخواهد داشت.

خامساً، سربسته می‌گویم، ایجاد شغل و مسکن اگر بدون توجه به ابعاد فرهنگی و تربیتی و سبک‌ساز این دو حوزه مهم باشد، این «خدمات اقتصادی» را به «خیانت‌های فرهنگی» تبدیل خواهد کرد.

احمدحسین شریفی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به دولت جدید که نمی بایستی کشور را به امید غرب در طول ۸ سال اینده مدیریت کرد. چنانکه این دولت نتوانست با رویکرد غربگرای خود، کاری برای مردم و کشور انجام دهد و به جای تزریق امید به مردم، روحیه نا امیدی و بی اعتمادی را در بین مردم و کشور رواج داد و بزرگترین ضربه را به کشور ، مردم و نظام با ایجاد توهم دروغین امید به غرب بعنوان کلید حل تمام مشکلات کشور وارد ساخت. ودر واقع بزرگترین حربه را به دشمن جهت ضربه به منافع ملی - مردم برای تحت فشار قرار دادن مردم و تقابل با حاکمیت در اختیارشان قرار داد. و حتی از روی شرمساری زبانی برای عذرخواهی از مردم و حاکمیت بدلیل اشتباهات مدیریتی ،سستی ، کاهلی ، سؤ مدیریت و ترک فعل در دستگاهای اجرایی کشور و خودباختگی هیات دولت ندارد.

می بایستی دولت سیزدهم ، مجلس ، قوه قضاییه و شورای شهر و شهرداری ها حال که ثابت شده و بفرموده مقام معظم رهبری دشمن قصدی برای برداشتن موثر تحریم ها نداشته ،ندارد و نخواهد داشت و نمی بایستی به دشمن ملت برای آینده کشور امید بست.(( چرا که در ایدئولوژی حاکمان سری ایالات متحده امریکا و شرکای اروپایی و پلن آینده شان برای منطقه خاورمیانه، نتنها جایی برای حضور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه وجود نداشته بلکه استراتژی تقابل-تضعیف جمهوری اسلامی ایران اولویت اول سیاست خارجی امریکا و غرب قرار گرفته )) می بایستی هرچه در توان دارند برای ایجاد تزریق روحیه امیدواری و تلاش بالخصوص در جوانان مومن - انقلابی و آینده سازان کشور از طریق تحول در عرصه های مدیریتی کشور ، اطمینان و سپردن مسئولیت به جوانان کارآزموده ، نحوه تعامل در دستگاههای اجرایی ،قضایی و برداشتن موانع و سنگلاخ های جلوی پایشان و بروکراسی موجود در کشور تا حد امکان بهیچ وجه در چنین شرایط حساسی دریغ نورزند چرا که در غیر اینصورت خیانت بزرگی به کشور و آرمان های انقلاب و شهدای وطن صورت گرفته که غیر قابل جبران و بازگشت خواهد بود.
نیاز امروز کشور تغییر ،تحول ،اطمینان،اعتماد و پذیرفتن ریسک سپردن مسئولیت به جوانان کارآزموده-مومن و انقلابی وطن برای ایجاد اصلاحات واقعی و نه نمایشی در رویه های غلط بروکراسی ادرای در دستگاههای اجرایی-قضایی و شهرداری ها به جای ریسک اعتماد به دشمن منافع ملی است که امتحانشان را در طول نتنها ۸ سال گذشته، بلکه در طول ۴۳ سال ، یکصد سال گذشته و بیش از آن پس داده اند.!!!

... انتقاد
0
0