۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۸۵۹۹۳

نخستین مدرسه بین‌المللی تابستانی «قرآن و فرهنگ» برگزار می‌شود

نخستین مدرسه بین‌المللی تابستانی «قرآن و فرهنگ» برگزار می‌شود
نخستین مدرسه تابستانی بین‌المللی قرآن و فرهنگ، 21 مرداد تا 5 شهریور 1400 برگزار می‌شود.

محمد پارسائیان، مدیر مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، در گفت‌وگو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اظهار داشت: مطالعات فرهنگی از مقولات بااهمیتی به شمار می‌آید که توجه بسیاری را در جهان به خود معطوف داشته، امروزه دپارتمان‌ها و انجمن‌های میان‌رشته‌ای بسیاری توجه خود را به مسأله فرهنگ مبذول داشته‌اند. علاوه بر این، کمتر حوزه‌ای از مطالعات میان‌رشته‌ای را در علوم انسانی می‌توان یافت که جایگاهی را برای مطالعات فرهنگ قائل نشده باشد.

وی افزود: فرهنگ نه‌تنها در مسائل علوم انسانی بلکه در حوزه مطالعات دینی و قرآنی نیز می‌تواند منشأ تحولات گسترده‌ای باشد. این کاربرد مخصوصاً در حیطه فهم قرآن از طریق «کشف بافت متن» و در بعد کاربردی‌سازی آن از طریق «فرهنگ‌زدایی» و «استنباط بافت خوانش» به‌خوبی امکان‌پذیر است. متأسفانه در جهان اسلام تاکنون توجه شایان توجهی به این نوع از مطالعات قرآنی نشده و ادبیات مناسبی نیز در این زمینه تولید نیافته است.

پارسائیان بیان کرد: در راستای حل این خلأ و همچنین ضرورت طرح این مقوله در فضای علمی کشور، مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) مدرسه‌ای تابستانی را با حضور صاحب‌نظران قرآنی داخلی و خارجی سامان داده است تا از این طریق علاوه بر شناخت ظرفیت‌های فرهنگ در حوزه فهم قرآن، به ابعاد کاربردی‌سازی این متن مقدس در دنیای امروز بپردازد.

وی در بیان موضوعاتی که در این مدرسه به بحث گذاشته می‌شوند، گفت: سرفصل‌های این مدرسه عبارت‌اند از: تعریف فرهنگ؛ آشنایی با نظریات فرهنگ؛ فرهنگ و شناخت؛ زمان، فرهنگ، تحول فرهنگی و نقش آن در فهم قرآن؛ وضعیت شبه‌جزیره عربستان در دوره پیش از عصر نزول قرآن؛ فهم فرهنگی قرآن (چیستی و چرایی؟)؛ فهم فرهنگی قرآن (چگونگی؟)؛ مدل‌های فرهنگی قرآن؛ نقش نگاه فرهنگی به قرآن در عرصه تربیت و اصلاح اجتماعی؛ نقش ترجمه فرهنگی قرآن در انتقال معارف به مخاطب؛ جایگاه فرهنگی قرآن در ساخت تفکر شیعی؛ آسیب‌شناسی تفسیر تنزیلی با تأكيد بر فرهنگ زمانه و تاریخ‌مندی.

مدیر مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم تصریح کرد: این مدرسه با حضور و ارائه اساتید داخلی چون دکتر تقی آزاد ارمکی، دکتر حمید پارسانیا، دکتر مقصود فراستخواه، دکتر احمد پاکتچی، دکتر علیرضا قائمی‌‍نیا، دکتر عبدالکریم بهجت‌پور و دکتر محمدعلی میرزایی و همچنین اساتید خارجی چون دکتر لیاقت تکیم، دکتر ادریس هانی، دکتر چارلز هیرشکیند و دکتر ایلکا لیندستید در بازه 21 مرداد لغایت 5 شهریورماه 1400 برگزار خواهد شد.
پارسائیان افزود: ثبت‌نام در این مدرسه از روز نهم تا بیستم مرداد در این سایت انجام می‌پذیرد. زبان برگزاری این مدرسه، فارسی است و کلیه جلسات به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. همچنین به شرکت‌کنندگان در این مدرسه، مدرک بین‌المللی اعطا خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند در صورت سؤالات بیشتر از طریق شماره 66951157 تماس حاصل فرمایند؛ نخستین مدرسه تابستانی بین‌المللی قرآن و فرهنگ، به همت مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم سازمان قرآنی دانشگاهیان و همکاری دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است محتوای این دوره بلافاصله پس از برگزاری مدرسه به زبان عربی و انگلیسی ترجمه و در قالب دوره‌ای مجازی برای مخاطبان بین‌المللی این دوره به اشتراک گذاشته خواهد شد.

نخستین مدرسه بین‌المللی تابستانی «قرآن و فرهنگ» برگزار می‌شود

ارسال نظرات