۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۸۶۱۴۲

در حاشیه مراسم تنفیذ

در حاشیه مراسم تنفیذ
اگر یک شخص متعادل این مراسم را ببیند و همچنین گوشه چشمی هم به تغییر دولت اخیر در آمریکا داشته باشد، خواهد فهمید مهد تمدن و دموکراسی در دنیا کجا است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم تنفیذ رئیس جمهور سیزدهم با حضور مقامات مختلف کشوری و لشکری، اعم از موافق و مخالف نگاه سیاسی آیت الله رئیسی برگزار شد. اگر یک شخص متعادل از بیرون این مراسم را ببیند و همچنین گوشه چشمی هم به تغییر دولت اخیر در آمریکا داشته باشد، خواهد فهمید مهد تمدن و دموکراسی در دنیا کجا است.

از آنجایی که دوستان و دشمنان، داخلی‌ها و خارجی‌ها به این نکته اذعان کردند که رهبر ایران شخصی حکیم است و حرف بیهوده نمی‌زند، باید روی تک تک کلمات این حکیم فرزانه ریز شد تا به لایه‌های زیرین متن رسید. از همین رو نگاهی گذرا به متن حکم تنفیذ رهبر انقلاب خواهیم داشت.

در این حکم، حضرت آیت الله امام خامنه‌ای، آیت الله رئیسی را «شخصیتی مردمی و عالیقدر، از تبار سیادت و علم و مزیّن به پرهیزگاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزّت است» خواندند که باید یکایک این کلمات مورد بررسی قرار گرفته و مصادیقش را یافت.

همچنین در ادامه این حکم آمده که «عالم فرزانه و خستگی‌ناپذیر و کارآزموده و مردمی» ریاست جمهور دوره سیزدهم را بر عهده دارد. طبیعتا این صفات تشریفاتی نیست و همچنین رهبر انقلاب نیز اهل بازی با الفاظ نیستند. اگر کسی نیم نگاهی به سوابق آیت الله رئیسی در مسئولیت‌های پیشین وی داشته باشد این صفات را تصدیق می‌کند.

 

حکم انتصاب رئیسی به تولیت آستان قدس

حکم انتصاب رئیسی به تولیت آستان قدس

سابقه ۳ ساله ریاست جمهوری رئیسی

باید این نکته را گوشزد کرد که آستان قدس رضوی انقدر وسعت دارد که بدون اغماض می‌شود آن را یک دولت خواند ولی در مقیاس کوچک. مرتضی بختیاری، قائم مقام پیشین تولیت آستان قدس در سال 96 اذعان کرده که «هم اکنون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکاریم»؛ این داده در کنار داده‌های دیگر از دارایی‌های آستان قدس که سرفصل‌های آن در ادامه می‌آید، این ادعا را تأیید می‌کند.

ازجمله حوزه‌های فعالیتی آستان قدس که البته هرکدامشان چندین زیر مجموعه دارد، می‌توان به:

حوزه عمران و ساختمان، حوزه مالی و تجاری، حوزه کشاورزی و دامپروری، حوزه غذایی و دارویی، حوزه صنعت و معدن، حوزه خودروسازی، حوزه انرژی، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه اجتماعی و آموزشی، حوزه فرهنگی و رسانه‌ای، حوزه پزشکی و دارویی، حوزه چاپ و نشر و حوزه خدماتی زیارتی اشاره کرد.

حالا به اذعان کارشناسان، ناظران و صاحب‌نظران دوره آقای رئیسی بهترین دوره‌ای بود که پویایی و پیشرفت در آستان قدس وجود داشت و فقط با نگاه به همین پیشینه و بدون در نظر گرفتن دوران ریاست قوه قضائیه، صفات رهبر انقلاب درباره آقای رئیسی تصدیق می‌شود.

 

در حاشیه مراسم تنفیذ

 

مخاطب رئیسی، روحانی بود

آیت الله رئیسی پس از دریافت حکم تنفیذ رهبر معظم انقلاب به سخنرانی پرداخت و از جمله مطالبی که ذکر کرد، این بود که: در یک کلمه و جمله عرض کنم، پیام مردم (در ۲۸ خرداد) پیام تغییر وضع موجود بود. شرایط و وضعیتی که در آن قرار داریم مانند تورم ۴۴ درصد، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی در این سال‌ها، بدهی‌های دولت که از سال ۹۴ سه برابر شده، مشکلات بسیاری که در زندگی مردم اثر گذاشته و علاج کردن وضعیت کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی، وضعیت مردم را وضعیت نامناسبی کرده است.

در رابطه با این سخن رئیس جمهور جدید باید گفت که در ۸ سال دولت روحانی، عدد نقدینگی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به ۳,۴۷۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۹ افزایش یافت که بیشترین میزان افزایش نقدینگی در پنجاه سال اخیر به شمار می‌آید.

همچنین باید افزود که طبق آمار رسمی، سال ۹۲ در ابتدای دولت یازدهم شاخص ضریب جینی ۰.۳۶ بود که پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر محسوب می‌شد؛ اما به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم این نرخ در سال ۹۷ به حدود ۰.۴۰ رسید.

 

در حاشیه مراسم تنفیذ

 

از فجایع دولت روحانی باید این را هم ذکر کرد که در آخرین سال عملکرد دولت روحانی به علت ناتوانی و ضعف دولت او در دور زدن تحریم‌ها، صادرات کالای کشور به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار رسیده و به عبارتی نصف شده است.

فاجعه نصف شدن صادرات کالای کشور به علت بی‌توجهی دولت روحانی به بازارهای صادراتی کشور در منطقه خاورمیانه و همسایگان و از دست دادن بازار آمریکای لاتین رخ داده است. دولت روحانی تمام تمرکز خود را بر بهبود تجارت با اروپا قرار داد که آنها هم به تمام وعده‌های خود بی‌توجهی کردند و دولت روحانی را فریب دادند.

در رابطه با این مسأله نیز آیت الله رئیسی تصریح کرد که قطعا به دنبال رفع تحریم خواهیم بود اما وضعیت سفره مردم را به خارج از کشور گره نخواهیم زد.

 

شور قیام او همه جا را فرا گرفت

 

حرکت به سمت دولت اسلامی

اگر به ادوار مختلف ریاست جمهوری نگاهی بیندازیم در می‌یابیم هیچ یک از آنها مصداق دولت اسلامی نبوده اند ولی در این دولت با توجه به اینکه رئیس جمهور یک مجتهد مسلم و پیرو راستین ولایت فقیه است، امیدواریم به مرحله دولت اسلامی برسیم.

البته رئیسی در ابتداء سخنان روز تنفیذ اذعان داشت: «در این مدل حکمرانی نو، امر دین در کنار دنیا، امر علم در کنار اخلاق، امر عدالت در کنار پیشرفت و امر عزت در کنار رفاه با این مدل به عالم عرضه شد تا پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را بدانند و بدانند دین می‌تواند در متن زندگی انسان معاصر حکومت و تمام شئون انسان را اداره کند.»

همچنین پیام نوید بخش دیگری که آیت الله رئیسی صبح دیروز به مسلمانان داد این بود که برنامه دولتش برنامه تحول است که مستند به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌باشد. هرچند نگاه به آینده کمی اضطراب‌آور است و همه نگرانیم که مبادا عده‌ای به اسم اصولگرایی سهم‌خواهی کنند، ولی از طرفی آیت الله رئیسی مردی نیست که در مقابل سهم خواهی عده‌ای که مافیا درست کرده اند کوتاه بیاید.

 

در حاشیه مراسم تنفیذ

 

دولت با برنامه

در ادامه باید به سخنان رهبری اشاره کنیم که باز از دردها و مشکلات مردم سخن گفتند و اظهار داشتند که: «در مسئله مهم اقتصاد کشور که امروز مسئله اساسی است باید با برنامه پیش رفت. باید هر اقدامی که شما می‌کنید جزئی از برنامه‌ای باشد که قبلا تنظیم کردید و آماده کردید.»

رهبر انقلاب بر داشتن برنامه تأکید فرمودند و همچنین آیت الله رئیسی در سخنرانی خود که پیش از بیانان رهبری انجام شده بود بر داشتن برنامه دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: «ما یک برنامه تحولی آنی و فوری، کوتاه مدت با نگاه به مسائل پیش رو تنظیم کردیم. حدود ۱۰ مسأله، محوری وجود دارد که دولت از امروز با آنها مواجه است.»

امیرالمؤمنین علیه اسلام فرمودند «فهم السؤال نصف الجواب»؛ یعنی اگر ما مسأله‌ها و دردها را بشناسیم نیمی از مسیر را طی کرده‌ایم. در همین خصوص آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: «این مسائل (مسائل اقتصادی) شناسایی شده است و به مردم امیدواری می‌دهم که هم مسأله خوب شناسایی شده و هم از راهکارهای مسائل از نگاه کارشناسان و خبرگان بهره مند شدیم و ان شاءالله این کار با قوت و به صورت فوری و آنی دنبال می‌شود.»

 

در حاشیه مراسم تنفیذ

 

پس از مراسم تنفیذ، رئیس جمهور پیشین و معاون اولش آیت الله رئیسی را به دفتر کار ریاست جمهوری راهنمایی کردند و برای وی آرزوی موفقیت داشتند. نکته جالب توجه که شخصیت آیت الله رئیسی را از سایرین جدا می‌کند در ابتداء ورود به ساختمان پاستور مشهود بود؛ او پیش از وارد شدن به ساختمان تفألی به قرآن زده و این امر، امری مبارک است و ما امیدواریم این روند تا انتهای دولت سیزدهم ادامه داشته باشد تا کشور در مسیر قرآن قرار بگیرد.

گفتنی است که روز پنجشنبه، مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید در مجلس برگزار می‌شود.

سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
درود بر رئیسی قهرمان
2
0
سید ضیاء
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
باتشکر از شما
به نکات خوبی توجه شده بود
2
0
شورگشتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
در بهار آزادی جای شهدا خالی... ان‌شاالله آزادی ایران رو از چنگال لیبرال های داخلی خواهیم دید
2
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مدیریّت با مشیِ فرهنگیِ خردمندانه
2
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
انتظار میرود که فعالین سیاسی و رسانه ای از گمانه زنی های عجولانه و قضاوتهای غیر منصفانه پرهیز بفرمایند.
1
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
آیا آقای رئیسی با تشکیل کابینه عدالت محور و فساد ستیز ازپس تورم 44درصد و غول کرونا برخواهد آمد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۴
به امید خدا وکمک مردم اوضاع بهتر خواهد شد خدا حافظ دولت حقارت
1
0