۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۸۶۱۷۰
در جلسه ستاد مدیریت بحران مطرح شد؛

درخواست تعطیلی حداقل یک هفته ای قم

درخواست تعطیلی حداقل یک هفته ای قم
قم - در جلسه ستاد مدیریت بحران به مداخله جدی مسؤولان نسبت به تعطیلی حداقل یک هفته‌ای قم برای مدیریت و جلوگیری از روند روبه افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونایی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در قم، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدای این جلسه، با بیان اینکه ۱۵۰ بیمار بدحال در قم بستری هستند، گفت: اغلب بیماران بدحال قم را کسانی تشکیل داده اند که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند.

محمدرضا قدیر افزود: در حالی که قم هنوز به قله موج پنجم کرونا نرسیده تمام بخش‌های بستری بیمارستان‌های قم تکمیل شده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: روزانه حدود ۶۰۰ بیمار موقت در قم بستری می‌شوند و این مساله کادر درمان را بشدت خسته و فرسوده کرده‌است.

وی ابراز داشت: برای کنترل کرونا ما انتظار یک مداخله جدی مانند تعطیلی حداقل یک هفته‌ای قم را داریم تا از روند صعودی این ویروس اندکی کاسته شود.

قدیر اضافه کرد: روز گذشته با تزریق ۱۱ هزار دوز واکسن رکود واکسیناسیون در قم شکسته  و تاکنون ۱۵۷ هزار دوز واکسن در این استان تزریق شده‌ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هم اکنون ۱۰ مرکز تزریق واکسن درقم فعال است و امروز نیز ۳ مرکز جدید افتتاح و پیش بینی می‌شود تا پایان هفته آینده تعداد این مراکز به ۱۷ مرکز برسد.

وی تاکید کرد: بدلیل روند صعودی بیماری کرونا و تکمیل شدن بخش‌های بستری بیمارستانها، خدمات رسانی به سایر بیماران غیرکرونایی با مشکل روبه رو شده است.

شرایط کرونایی قم هر روز بدتر از دیروز

رییس مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه، بیان کرد: عادی انگاری کرونا در جامعه مشهود است و بر اثر این وضعیت تعداد فوتی‌های این ویروس با جهش زیادی روبه رو شده‌است.

سیامک محبی گفت: در پیک جدید کرونا، تاب آوری نظام سلامت کمتر، عادی انگاری افزایش و تعداد مبتلایان با جهش بیشتری همراه شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: در پیک کنونی کرونا ۸۹ درصد از مبتلایان در مراکز سرپایی شناسایی می‌شوند و تعداد موارد مثبت رشد کرده‌است.

رییس مرکز بهداشت قم یادآور شد: هم اکنون ۹ مرکز واکسیناسیون کرونا در قم فعال است و تلاش می‌شود تا شنبه هفته آینده ۵ مرکز جدید دیگر فعال شود.

محبی ابراز کرد: قابلیت رهگیری موارد مثبت کرونا با دلیل همه‌گیری این ویروس پایین آمده و ۸۰ واحد متخلف طی هفته گذشته پلمپ شده است.

رییس مرکز بهداشت قم اظهار داشت: تاکنون ۱۵۷ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده و سامانه سلامت برای ثبت نام افراد بالای ۴۳ سال بالا نیز امکان پذیر شده و در روستاهای استان نیز گروه سنی بالای ۳۵ سال در حال انجام ست.

وی درصد پوشش واکسیناسیون در گروه های سنی مختلف، گفت: در گروه سنی ۸۵ سال به بالا ۵۹ درصد، گروه سنی ۷۵ سال به بالا ۶۳ درصد، گروه سنی ۶۰ سال به بالا ۵۴ درصد و در گروه ۵۰ سال به بالا ۲۳ درصد از مردم واکسینه شده‌اند.

به گفته وی، روز گذشته ۱۱ هزار دوز واکسن کرونا در قم ترزیق شده اما همچنان درصد پوشش واکسیناسیون در قم پایین تر از میانگین کشوری است.

محبی با اشاره به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی نسبت به احتمال جهش چندباره ویروس کرونا تا سال ۲۰۲۳، گفت: هدف از واکسیناسیون در این مرحله کاهش بیماری و مرگ و میر است.

رییس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: استفاده از ماسک توسط مردم و رعایت پروتکل بهداشتی درقم به زیر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده‌است.

برپایی هزار حسینیه سیار و مجازی در محرم امسال

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز در ادامه با اشاره به نزدیکی به ایام عزاداری ماه محرم و صفر، خاطرنشان کرد: طی روزهای باقی مانده تا ماه محرم چند جلسه توجیهی برای مداحان و مسئولان هیاتهای  مذهبی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مرتضی شعبانزاده اضافه کرد: طرح برپایی حسینیه سیار که جمعیت پایه نباشد و امکان رعایت پروتکلهای بهداشتی فراهم باشد در ماه محرم امسال دستور کار قرار دارد.

وی ابراز داشت: در قالب حسینیه‌های سیار تلاش می شود تا با راه اندازی رادیو هیات در ماه محرم امسال روزانه یک ساعت برنامه زنده پخش شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم افزود: برپایی هزار حسینیه مجازی توسط کنشگران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز در ماه محرم امسال عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی، محرم سال گذشته یکهزار و ۱۵۰ هیات مذهبی در قم برپا شد و در ماه محرم امسال نیز از فضاهای باز دولتی به ویژه مدارس برای برپایی این محافل استفاده خواهد شد.

شعبانزاده بیان کرد: دعوت از هیات های بزرگ قم برای برپایی محافل عزاداری در فضاهای باز در کنار ساماندهی مجالس زنانه و بسترسازی برای حضور آنها در بخشی از مجالس مردانه در فضاهای باز در حال انجام است.

به باور وی، در قالب حسینیه‌های سیار در قم با وجود شش هزار تاکسی درون شهری در کنار حدود  ۴۰۰اتوبوس عمومی می‌تواند فضای شهر قم را در ماه محرم متفاوت کند.

ارسال نظرات