۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۸۶۲۸۰
تحلیل گر مسائل سیاسی پاکستان:

تحول در جامعه شیعی پاکستان از دستاوردهای شهید عارف حسینی بود

تحول در جامعه شیعی پاکستان از دستاوردهای شهید عارف حسینی بود
راشد عباس نقوی در خصوص اندیشه های شهید سید عارف الحسینی، رهبر شیعیان پاکستان گفت:شهید معتقد بود برنامه‌های سازمان ملل به نفع سیاست استعماری آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز ۱۴ مرداد سالروز شهادت رهبر شیعیان پاکستان شهید سید عارف حسینی است.

شهید سید عارف الحسینی، رهبر شیعیان پاکستان و از پرنفوذترین شخصیت‌های علمی، سیاسی و مذهبی تشیع در کشور پاکستان، بود که با تأسی از اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران، به نشر معارف اسلام و تشیع در این کشور می‌پرداخت.

وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از درگذشت «شیخ مفتی جعفر حسین» که رئیس «نهضت جعفریه پاکستان» بود، ریاست این نهضت را برعهده گرفته و در سال ۱۹۸۸ در راه نیل به اهداف والای خود به شهادت رسید.

شهید سید حسین عارف حسینی در سال ۱۳۲۲ شمسی در دهکده‌ای در ۲۰ کیلومتری "پاراچنار" در پیشاور پاکستان متولد گردید. بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در موطن خویش، به نجف اشرف عزیمت نموده و تحصیلات علوم دینی خود را آغاز کرد. او از همان آغاز جوانی، مبارزه با ستمگری‌های رژیم بعثی عراق را شروع نمود. سپس به حوزه علمیه قم مهاجرت کرده، ضمن مبارزه با رژیم طاغوتی ایران، دروس حوزوی را دنبال کرد.

او پس از ۱۰ سال، در اثر فعالیت‌های سیاسی از ایران اخراج و به موطن خود مهاجرت نمود و در آنجا به تعلیم علوم دینی و الهیات پرداخت. سید عارف حسینی در سال ۱۳۵۷ شمسی به ریاست نهضت فقه جعفری پاکستان و بعد از مدتی به رهبری شیعیان پاکستان انتخاب گردید. شهید عارف حسینی همچنین به چهار زبان اردو، عربی، پشتو و فارسی به خوبی تسلط داشت. این روحانی مجاهد سرانجام در ۱۴ مرداد ۱۳۶۷ شمسی برابر با بیست و یکم ذی‏حجه ۱۴۰۸ قمری به دست وهابیان متعصب پاکستان در چهل و پنج سالگی به شهادت رسید و شیعیان پاکستان را در ماتم و عزا فرو برد.

امام خمینی در پیام تسلیت شأن به مناسبت شهادت این عالم بزرگوار شهید حسینی را یار وفادار اسلام و مدافع محرومان و مستضعفان و فرزند راستین سید و سالار شهیدان، حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام خواندند و در ادامه پیامشان نوشتند: شهادت جناب حجت الاسلام آقای سیدعارف حسین حسینی، را به روحانیون متعهد اسلام و خانواده محترم این شهید و ملت مسلمان پاکستان تبریک و تسلیت عرض نموده؛ و به همه برادران و خواهران مسلمان خود در آن کشور اطمینان می‌دهم که ایران اسلامی در کنار شما و به عنوان یاری امین و سنگری محکم از شرافت، استقلال، عزت و اعتبار اسلامی‌تان دفاع خواهد نمود.اینجانب فرزند عزیزی را از دست داده‌ام. خداوند تعالی به همه ما توفیق تحمل ملت شریف و مسلمان پاکستان، که بحق ملتی انقلابی و وفادار به ارزشهای اسلامی بوده‌اند و با ما رابطه دیرینه گرم انقلابی، عقیدتی و فرهنگی دارند، باید تفکر این شخصیت شهید را زنده نگه دارند، و نگذارند شیطان زادگان جلوی رشد اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم را بگیرند.

به همین مناسبت و در پاسداشت یاد و خاطره این فرزند خلف اسلام با دکتر راشد عباس نقوی، کارشناس و تحلیلگر سیاسی اهل پاکستان و از شاگردان شهید عارف الحسینی به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید.

راشد عباس نقوی در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: ایشان در سال ۱۹۴۱ میلادی در منطقه دور افتاده «پیوار» از ایالت «پاراچنار» پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان، درخانواده‌ای مذهبی و روحانی متولد شد.

ورود به حوزه علمیه نجف و آشنایی با اندیشه‌های حضرت امام (ره)

وی افزود: ایشان در دوران کودکی تحت تعلیم پدرش مرحوم «سید فضل حسین» قرار گرفت و پس از گذراندن دوره ابتدایی و متوسطه، برای فراگیری بیشتر علوم دینی در سال ۱۳۴۶ راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و در زمان حضور در نجف اشرف با امام خمینی (ره) آشنا و شیفته اندیشه‌های سیاسی و مذهبی حضرت امام (ره) شد. در نتیجه ایشان زمانی‌که در عراق بود، به دلیل شرکت در فعالیت‌های انقلابی، تظاهرات و اعتراض علیه «حکومت صدام» و ظلمی که نسبت به «آیت الله حکیم» روا می‌شد، دستگیر و حدود یک ماه زندانی و سپس توسط رژیم بعث از عراق اخراج شد. وی پس از اخراج از عراق به پاکستان رفت و با فعالیت‌های علمی سیاسی خود نفوذ زیادی بین اقشار مختلف امت مسلمان این کشور ایجاد کرد. او دوباره در سال ۱۳۵۳ برای فراگیری بیشتر علوم اسلامی، راهی نجف اشرف شد و به دلیل اینکه به وی اجازه ورود به کشور عراق را ندادند، راهی حوزه علمیه قم و در کنار تحصیل به فعالیت‌های سیاسی مشغول شد.

حضور در تجمعات و حمایت از انقلاب اسلامی ایران

این کارشناس پاکستانی تصریح کرد: حضور شهید حسینی در حوزه علمیه قم با گسترش نهضت جهانی امام خمینی (ره) همزمان بود، وی با حضور فعال در جنبش‌های انقلابی، دیگر طلاب پاکستانی ساکن حوزه علمیه قم را به حضور در تجمعات ترغیب می‌کرد. پس از این تحرکات وی و برخی دیگر از طلاب غیر ایرانی، تحت نظر ساواک قرار گرفتند و پس از مدتی شهید عارف الحسینی را شناسایی، دستگیر و از ایران اخراج کردند.

شهید سید عارف الحسینی پس از اخراج از ایران به پاکستان رفت و در ادامه فعالیت‌های انقلابی خود، از نهضت اسلامی امام خمینی (ره) که در حال پیروزی بود، حمایت کرد

وی تصریح کرد: شهید سید عارف الحسینی پس از اخراج از ایران به پاکستان رفت و در ادامه فعالیت‌های انقلابی خود، از نهضت اسلامی امام خمینی (ره) که در حال پیروزی بود، حمایت کرد. شهید حسینی، حضرت امام خمینی (قدس سره) را، به عنوان ولی امر مسلمانان و رهبر جهان اسلام برای مسلمانان پاکستان معرفی و علی‌رغم مخالفت‌ها، در پی نشر افکار بلند و انقلابی حضرت امام (ره) تلاش می‌کرد و تلاش او برای گسترش نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی به حدی بود که با توجه به اینکه انقلاب ایران را انفجار نور می‌دانستند، سید عارف الحسینی را نیز «سفیر نور» می‌خواندند.

تحول در جامعه شیعی پاکستان

نقوی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سید عارف الحسینی در پاکستان، عنوان کرد: شهید حسینی علاوه بر تلاش‌های سیاسی و علمی، جهت گسترش اسلام ناب محمدی و به ویژه تشیع، مراکز آموزشی و عبادی زیادی از جمله حوزه علمیه " دارالمعارف اسلامیه" و چندین مسجد و درمانگاه را در شهرهای مختلف این کشور تأسیس نمود.

وی افزود: ایشان در سال ۱۹۸۴ و پس از درگذشت «شیخ مفتی جعفر حسین» رئیس «نهضت جعفریه پاکستان» ریاست این نهضت را برعهده گرفت و در مدت ۴ سال، جامعه مسلمان پاکستان را از ظلم و تاریکی به سوی تشیع حقیقی هدایت و تحولی بنیادی در بافت جامعه آن روزگار پاکستان پدید آورد.ایشان سازماندهی نهضت را از نو آغاز کرده و فعالیت‌های خود را به حدی گسترش داد که سرانجام این سازمان به عنوان یک حزب سیاسی معرفی شد.

استعمارستیزی و مبارزه با اسلام آمریکایی

وی استعمار ستیزی را از بزرگترین دستاوردهای سید عارف الحسینی تصریح کرد و گفت: شهید حسینی به پیروی از حضرت امام خمینی (ره)، در برابر دشمنان دین، از خود سازش نشان نمی‌‏داد و در مجامع سیاسی، با قاطعیت نظام سلطه و استکبار را مورد حمله قرار می‏‌داد. ایشان سرچشمه مفاسد سیاسی و اقتصادی جهان را آمریکا معرفی می‏‌کرد و مبارزه جدی با آمریکا را ضروری می‌دانست و می‌گفت: «آمریکا بدترین دشمن جهان اسلام است و در دوران معاصر، چشم پوشی از این حقیقت خیانت به وجدان خود است.» وی معتقد بود «از آن‌جا که برنامه‌های سازمان ملل به نفع سیاست استعماری آمریکاست، بر شما دانشمندان است که زمامداران خود را وادار به قطع رابطه با سازمان ملل نمائید و برای مقابله با آمریکا باید مسلمانان جهان تمامی سرمایه‌ها را از بانک‌های آمریکا خارج کنند.»

وی معتقد بود «از آن‌جا که برنامه‌های سازمان ملل به نفع سیاست استعماری آمریکاست، بر شما دانشمندان است که زمامداران خود را وادار به قطع رابطه با سازمان ملل نمائید و برای مقابله با آمریکا باید مسلمانان جهان تمامی سرمایه‌ها را از بانک‌های آمریکا خارج کنند.»

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: ایشان در جایی می‌فرماید: «زندگی با عزت و مرگ با عزت را قبول کنید، چون در مکتب انبیا، راحت و آرام طلبی نیست، بلکه زحمت و مشقّت‌ها ست؛ اگر ما پیرو مکتب اهل بیت هستیم، باید این زحمات را تحمل کنیم» و ضمن مبارزه با آمریکا از مبارزه با اسلام آمریکایی فارغ نمی‌شد و ادعاهای منافقانه حکومت ضیاءالحق در پاکستان را محکوم می‌کرد و حتی در شرایطی که جمهوری اسلامی مجبور به حفظ روابط با پاکستان بود، ضمن دفاع تمام قد از انقلاب اسلامی به افشاگری و مقابله در برابر این حکومت و بیدارسازی مردم می‌پرداخت. ایشان در آخرین سخنرانی خود درباره‌ی جنایات آل‌سعود گفت: «این‌ها یک ملت را بازیچه‌ی دست خود قرار داده‌اند و می‌گویند اسلام….اسلام! کدام اسلام؟ در جواب باید گفت اسلام آمریکایی.

تلاش برای وحدت شیعه و سنی

نقوی افزود: این شهید برای وحدت اسلامی زحمات فراوانی کشید و با علما اهل سنت پاکستان و سایر بلاد و مسلمانان رابطه‌ای صمیمی داشت. ایشان فعالیت‌های فرهنگی خود را تا شهرهای سنّی نشینی گسترش داده بود و با نفوذ کلام و نفس پاکی که داشت، خیلی‏‌ها را شیفته فرهنگ اهل‌بیت (ع) کرده بود.

کارنامه علمی شهید عارف الحسینی

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی این شهید بزرگوار گفت: ایشان اندیشه‌های شهید مطهری را به صورت ویژه و جدی مطالعه و دنبال می‌کرد و شهید مطهری به نوعی الگوی ایشان در اندیشه اسلامی بود.

نقوی افزود: در تحلیل اندیشه ایشان همین بس که حضرت امام (ر) در نامه‌ای که پس از شهادت ایشان صادر کردند، فرمودند و تاکید کردند که تفکر شهید عارف الحسینی را زنده نگه داریم. حضرت امام خمینی (ره) در بخش دیگری از این نامه با اشاره به شهادت ایشان می‌فرمایند: «شهادت او هم مثل مطهری و بهشتی، قتل یک فرد محسوب نمی‌شود، دشمن با خیال خود می‌خواست افکار شهید را از بین ببرد، درست است که دشمن وجودش را از بین برد، ولی نتوانست افکارش را محو کند».

وی در ادامه شهید عارف الحسینی را معلمی موفق و عالمی برجسته عنوان و خاطرنشان کرد: مجموعه سخنرانی‌های این شهید بزرگوار در حال حاضر با بیش از ۵ جلد کتاب، به زبان اردو با ارائه تفکر و خط زندگی ایشان در دسترس دوست داران ایشان است و ای کاش این سخنرانی‌ها به زبان فارسی ترجمه شود تا همه مردم بدانند که پاکستان چه شخصیت‌های بزرگی داشته و چطور انقلاب ایران را تا آن سوی مرزهای ایران گسترش داده است.

نقوی در پایان خاطر نشان کرد: شهید عارف الحسینی شخصیت متعهدی بود که از حریم پاک اسلام، شجاعانه دفاع کرد، و استعمارگران خارجی و سیاستمداران مستبد داخلی او را دشمن می‌دانستند و سعی بر نابودیش داشتند و سرانجام در پنجم اوت ۱۹۸۸ میلادی به دست عوامل تکفیری در شهر پیشاور پاکستان به شهادت رسید.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
خوشا به سعادتشان
0
0