۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۶۸۶۳۱۶

اختلافات آمریکا و پاکستان در مسئله پناهجویان افغان

اختلافات آمریکا و پاکستان در مسئله پناهجویان افغان
رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند برخلاف میل اسلام آباد، آمریکا از پاکستان خواسته تا مرز‌های خود را به روی پناهجویان افغان باز کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند برخلاف میل اسلام آباد، آمریکا از پاکستان خواسته تا مرز‌های خود را به روی پناهجویان افغان باز کند.

روزنامه انگلیسی زبان داون نیوز پاکستان امروز در گزارشی به ادامه اختلاف نظر اسلام آباد – واشنگتن در بحران افغانستان پرداخته و نوشت: به رغم اذعان مقامات پاکستانی از ناتوانی این کشور برای پذیرایی از مهاجرین بیشتر، ایالات متحده خواستار باز ماندن مرز‌های پاکستان به روی پناهجویان افغان است.

داون نیوز با استناد به نظر کارشناسان امور سیاسی پاکستان افزود: پس از مخالفت پاکستان با ارائه پایگاه نظامی به آمریکا برای کنترل عملیات‌های نظامی در خاک افغانستان، ادامه این مخالفت‌ها در جریان پذیرش مهاجرین افغان می‌تواند زمینه تیرگی بیش از پیش روابط دو کشور را فراهم کند.

این خبرگزاری پاکستانی به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشت: واشنگتن از پاکستان خواسته است مرز‌های خود را به روی مهاجرین افغانی باز کند.

در روز‌های گذشته نیز"معید یوسف"مشاور امنیت ملی پاکستان با هدف ترمیم روابط شکننده با آمریکا راهی این کشور شد، اما به نظر می‌رسد این سفر نیز نتوانسته بی اعتمادی به وجود آمده میان دو کشور را کاهش دهد، چراکه مشاور امنیت ملی پاکستان پس از بازگشت از سفر آمریکا در مصاحبه‌ای بر خلاف آنچه تصور می‌شد خط و نشان‌های جدید برای آمریکا کشید.

وی با انتقاد شدید از عدم تمایل بایدن به برقراری حتی یک تماس تلفنی با نخست وزیر پاکستان و بی توجهی آمریکایی‌ها به نقش موثر اسلام آباد در معاملات منطقه‌ای از جمله پروسه صلح افغانستان گفت: آمریکایی‌ها بندانند در صورت ادامه این روند پاکستان گزینه‌های دیگری را روی میز دارد.

معید یوسف تاکید کرد: روابطی که صرفا مبتنی بر نیاز‌های امنیتی آمریکا باشد برای پاکستان غیر قابل قبول است و در این صورت اسلام آباد گزینه‌های دیگری را امتحان خواهد کرد.

هم اکنون سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها به صورت غیر قانونی در این کشور زندگی می‌کنند، مشکلات زیاد اقتصادی باعث شده تا همزمان با تشدید بحران افغانستان مقامات پاکستانی موضع خود مبنی بر عدم آمادگی این کشور برای پذیرش پناهجویان بیشتر را کاملا شفاف اعلام کنند./۹۸۸/

منبع:روزنامه انگلیسی زبان داون نیوز پاکستان

ارسال نظرات