۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۶۸۶۳۱۷
گرانیگاه فرهنگ (۱۳)؛

مراقب خناسان سایبری باشیم

مراقب خناسان سایبری باشیم
نزدیک به دوسال است پای طرح صیانت به صورت جدی در مجلس باز شده است و در پی آن مخالفت‌های مختلفی را از رسانه‌های زنجیره‌ای مشاهده می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نزدیک به دوسال است پای طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به صورت جدی در مجلس باز شده است و پس از کلی اصلاح و نظرخواهی از صاحب نظران بالاخره چندی پیش با موافقت مجلس، طرح به مرحله بررسی رسید. از همان ابتدا رسانه‌های زنجیره‌ای به مانند همیشه به اختلاف و شایعه دامن زدند تاجایی که کمتر پیج اینستاگرامی را می‌توان یافت که به انواع مختلف نگرانی خود را بابت فیلترینگ و کاهش باند ابراز نکرده باشد.
 
با به راه افتادن بحث داغ انتخابات ۱۴۰۰ برای چندماهی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به حاشیه کشیده شد و مخالفت‌ها چه از سوی کمدین‌ها، اینفلوئنسر‌ها و لمپن‌های شبکه‌های اجتماعی تا اشخاص حقوقی و صاحب نظر کاهش یافت. بعد از پایان تب و تاب‌های انتخابات و آرام شدن فضای جامعه نسبت به دختر نوجوان قمه‌کش در اصفهان، ناگهان با صدای محدودسازی فضای مجازی توسط دولت سیزدهم طرح صیانت به سرقلم رسانه‌ها بازگشت.
 
کمتر نظرات کارشناسانه‌ای راجع به طرح صیانت در فضای مجازی منتشر شد و کمتر انصافی برای آن خرج شده بود؛ با این حال در مقال حاضر بیشتر از پرداختن به خود طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، به لزوم شبکه ملی اطلاعات می‌پردازیم. بی شک هیچ طرحی بی نقص نیست و باید صاحبان فن به بحث طرح صیانت ورود کرده و آن را کامل‌تر کنند؛ اما وقتی شیطنت افراد مختلف در مطرح کردن روند بررسی طرح در گوشه و کنار رسانه‌ها دیده می‌شود، به دنبال آن منتظر تفرقه‌ها و دلخوری‌های بسیاری در میان جریانات مختلف هستیم که اگر به سرعت آب گل‌آلود، صاف نشود نفوذی‌ها و دشمن ماهی‌های خودشان را صید می‌کنند.
 

انقلابی در فضای سایبری برای استقلال و آزادی

 
چنانچه یک زمانی ایران کاملا وابسته و متکی به خارج از کشور بود و امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی، ایرانیان را به خودباوری رساند که می‌توانند، پیشرفت‌های چشمگیری را در عرصه‌های مختلف شاهد بودیم و اگر هنوز بر می‌توانیم تأکید کنیم و باور داشته باشیم که ما می‌توانیم، شاهد پیشرفت‌های چشمگیر بیشتری نیز خواهیم بود؛ اما برخی با بهانه‌های مختلف می‌خواستند جلوی استقلال و آزادی ایران را بگیرند و به جای یاری و مساعدت برای مستقل شدن به سنگ اندازی و استحاله روی آوردند. امروز نیز فضای مجازی و سایبری همان وابستگی‌هایی دارد که باعث شد امام خمینی (ره) برای آن انقلاب کند و رهبر معظم انقلاب برای آن اظهار نگرانی و سخنرانی‌های بسیاری کند تا مسؤولان امر پیگیر انقلابی در فضای سایبری برای استقلال و آزادی باشند.

هیچگاه دو فرمایش کوتاه، اما پرمغز و بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در اهمیت فضای مجازی فراموش نخواهد شد؛ «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم» و همچنین «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است». اگرچه این اظهارات و تعابیر راهبردی رهبر معظم انقلاب، تبیین اهمیت فضای مجازی را به همراه دارد و یکی از اولویت‌ها و ارجحیت‌های مدیریت اجرایی کشور را به روشنی بیان می‌کند؛ اما با این وجود، بی توجهی به مدیریت عالمانه و هوشمند مسائل مرتبط با فضای مجازی در کشور، نبود اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی بر این فضا بار‌ها مورد مطالبه رهبر انقلاب قرار گرفته است.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
اگر در انجام ماموریتهای محوله کوتاهی کرده باشیدامروز برای شما روز عید نخواهدبود.
1
0