۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۶۸۶۳۱۸

کتاب «هماری علی(ع)» رونمایی شد

کتاب «هماری علی(ع)» رونمایی شد
کتاب «هماری علی(ع)»، آخرین اثر دکتر دهرمیندرنات، توسط مرکز بین‌المللی میکرو فیلم نور چاپ و رونمایی شد. این اثر ذره‌ای است از عشق وافر یک هندو به امام علی(ع).

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، کتاب «هماری علی(ع)» آخرین اثر ارزشمند دکتر دهرمیندرنات، شاعر بزرگ هند و علاقه‌مندان به اهل بیت(ع)، همراه با دو نسخه همانندسازی از «مناجات امام علی(ع)» و «نثراللالی» روز گذشته، 13 مردادماه، با حضور شخصیت های علمی وفرهنگی در هند رونمایی شد.

در این مراسم سیدناصر حسین نماینده پارلمان هند، علی چگنی سفیر ایران در دهلی نو، ربانی رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو، مهدی خواجه‌پیری رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور (به‌صورت مجازی )، علیرضا قزوه وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، پروفسور شاهد مهدی رئیس سابق جامعه ملیه اسلامیه دهلی و عضو هیئت امناء دانشگاه همدرد، پروفسور عزیزالدین همدانی رئیس سابق آرشیو ملی هند و کتابخانه رضا رامپور، مولانا کلب رشید فرزند دکتر دهرمیندرنات نویسنده فقید آثاری چون هماری رسول و هماری حسین(ع) و هماری علی(ع) و جمعی دیگر از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی حضور داشتند.

علی چگنی سفیر کشورمان در این مراسم با استناد به بخش‌هایی از نهج‌البلاغه و نامه امام علی(ع) به مالک اشتر، به تشریح نظام حکومت‌داری و مردم‌داری در اندیشه سیاسی و اجتماعی امام علی(ع) پرداخت و سیره و سنت آن حضرت را شخصیتی جهانی و بهترین الگو جهت حکومت‌داری برشمرد. وی دهرمیندرنات را نابغه‌ای خواند که توانست علی‌رغم اینکه یک هندو بود، به درستی به درک درست مکتب علوی واندیشه‌های آن نائل آید و از آن الگو بگیرد.

ناصر حسین، نماینده پارلمان نیز در سخنرانی خود در این برنامه با اشاره به مراودات تاریخی تعاملات فرهنگی و دینی ایران و هند،کتاب «هماری علی(ع)» و شخصیت واندیشه‌های دکتر دهرمیندرنات را حاصل آمیختگی و تعامل فرهنگی و دینی اسلام و هندو و همچنین هندی ایرانی برشمرد و گفت: در طول تاریخ گذشته عارفان و صوفیان مسلمان با بهره‌گیری و ترویج اندیشه‌های بزرگانی چون علی(ع)،مکتب عشق، محبت و صلح را در جامعه ترویج کردند.

ربانی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به شخصیت فرامذهبی و فراقومی امام علی(ع ) یادآور شد: جایگاه والای انسان در اندیشه و سیره عملی امام علی(ع ) و عدالت‌خواهی آن حضرت جاذبه‌هایی بود که در طول تاریخ، اندیشمندان غیر مسلمان را نیز به این شخصیت برجسته جهان اسلام جلب کرده است.

وی افزود: دکتر دهرمیندر نات، نویسنده هندو مذهب، نیز که عمر خود را صرف تألیف آثاری در معرفی شخصیت پیامبر(ص)، امام علی(ع) و اهل بیت رسول(ع) کرد، پیامبر(ص) واهل بیت(ع) را متعلق به بشریت می‌دانست و در زندگی شخصی خود نیز از آنان الگو می‌گرفت.

وی ضمن تشکر از خدمات ارزشمند مرکز بین المللی میکروفیلم نور در احیاء میراث اسلامی، آشنایی و الگوگیری از اندیشه‌های امام علی(ع) را نیاز امروز جوامع بشری خواند وابراز امیدواری کرد که فرهنگ هم‌زیستی و درک متقابل مسلمان و هندو که دکتر دهرمیندر نات مروج آن بود، مبنایی جهت تعاملات در جامعه هند باشد.

مهدی خواجه‌پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور نیز در ادامه این مراسم در سخنانی ضمن تشکر از حاضران مراسم درباره عظمت مولا علی(ع) و سترگ بودن کار دکتر دهرمیندرنات و همچنین نسخه‌های همانند نهج‌البلاغه، نثر اللالی و مناجات امام علی (ع) که از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های هند، ترکیه وبرخی دیگر از کشورها تهیه و توسط مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور همانند سازی شده است توضیحاتی ارائه کرد.

پروفسور عزیزالدین دیگر سخنران این مراسم بود. وی تلاش‌های افراد غیر مسلمانان مانند دهرمیندر نات برای معرفی اهل بیت(ع) را نتیجه زحمت‌های صوفیان مسلمان قرن 12 در هند دانست که به زبان‌های محلی به ترویج تعالیم دین پرداختند. وی افزود: در نتیجه تلاش‌های فریدالدین گنجشکر، صوفی مشهور، شاعران پنجابی به مدح حضرت علی(ع) پرداختند و امروز در آثار شعرای پنجابی به وفور مدح اهل بیت(ع) مشاهده می‌شود.

علیرضا قزوه نیز در سخنان خود به ذکر خاطراتش با دکتر دهرمیندرنات و مراحل چاپ آثار این نویسنده و شاعر هندو پرداخت و یادآور شد که سه اثر دکتر دهرمیندرنات در مرکز تحقیقات زبان فارسی و در دوره مدیریت وی منتشر شد و در یکی از سه سفرش به ایران، همراه با شاعران ایران و جهان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.

وابسته فرهنگی در ادامه سخنانش به تشریح شخصیت علمی و ویژگی‌های شخصیتی این نویسنده هندو پرداخت و اظهار داشت: دهرمیندرنات فردی بسیار زاهد بود. پدر ایشان نیز علی‌رغم اینکه وزیر توسعه در دولت جواهر لعل نهرو بود، ولی از خودرو و خانه و امکانات دولتی استفاده نمی‌کرد. جالب آنکه با وجود هندو بودن، آنها به شیوه مولا علی(ع) زندگی می‌کردند و الگوی واقعی آنها مولا علی(ع) بود. من با توجه به شناخت زیادم از ایشان و ارتباط گسترده‌ام با وی، کتاب «حکایت آقای نات» را خواهم نوشت که مطمئنم کتاب تأثیرگذاری خواهد بود؛ زیرا بسیاری از مدیران و مسئولان و حاکمان ما باید از این فرد و پدرش درس راستین انقلابی بودن و انسان بودن و علی‌وار زیستن را یاد بگیرند.

در ادامه برنامه دو کلیپ از زندگی و شعرخوانی دکتر دهرمیندر نات در محضر مقام معظم رهبری به نمایش در آمد.

فرزند مرحوم دکتر دهرمیندرنات ضمن تشکر از مهدی خواجه پیری و علیرضا قزوه، طی سخنانی با اشاره به خاطرات و ویژگی‌های شخصیتی پدرش گفت: پدرم عشق و علاقه وافری به شخصیت امام علی(ع) داشت و همواره ما را به خواندن آثار و درک کلمات و اندیشه‌های امام علی(ع) تشویق می‌کرد. او سعی‌اش بر آن بود تا امام علی(ع ) را به عنوان الگو در زندگی به ما معرفی کند.

پروفسور شاهد مهدی، عضو هیئت امنای دانشگاه همدرد، نیز در سخنرانی‌اش عشق و محبت به خاندان رسول (ص )را در میان جامعه هند اعم از مسلمان و هندو را یک سنت وسیره تاریخی خواند و حفظ این سنت‌ها را نیز یک ضرورت برای جامعه هند برشمرد.

در پایان برنامه کتاب از کتاب «هماری علی(ع)»، تألیف روانشاد دکتر دهرمیندر نات و دو نسخه همانند نثر اللالی و مناجات حضرت علی(ع ) رونمایی شد./۹۸۸/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ح. براتی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
هماری یعنی چه؟
0
0