۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۸۶۴۲۷
یادداشت؛

لزوم رعایت اقتضائات عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری

لزوم رعایت اقتضائات عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری
متاسفانه عده‌ای تحت عنوان مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی بدون توجه به مصالح حکومت اسلامی و شرایط زمانی دست به اقدامات، تجمعات و نقدهای عجیبی می‌زنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عدالت‌خواهی در طول تاریخ از صفات بارز همه انبیا، اوصیا و اصحاب آنها بوده‌است، امامان معصوم مصداق بارز مبارزه با ظلم در طول تاریخ ۲۵۰ساله خود بودند و به تاسی از آنها شیعیان راستین نیز همیشه و در هر فرصتی با ظلم و ظالم مبارزه می‌کردند و این صفت آنقدر در پیروان اهلبیت بارز بود که عدالت خواهی و ظلم ستیزی با نام شیعه علی(ع) آمیخته شده‌است.

عادل بودن و عدالت‌خواهی همواره از مفاهیم مورد تاکید ائمه بوده است.

امام صادق (ع): عدالت از عسل شیرین‏‌تر، از کره نرم‏‌تر و از مُشک خوشبوتر است.(کافى،ج۲،ح ۱۵)

امیرالمومنین علی(ع) نماد کامل حاکم عادل اسلامی است که در سراسر زندگی خود همواره برای برپای عدالت مجاهدت نمود و شهد شیرین شهادت را در این راه نوشید

علمای راستین شیعه نیز همواره در مسیر عدالت‌طلبی و مطالبه‌گری از حاکمان ظالم، پیشتاز مردم عصر خویش بودند و در این مسیر محرومیت‌،اسارت، فقر، تهمت و شهادت را به روزمرّگی و زندگی مرفهانه ترجیح دادند.

و در عصر ما، بزرگ عدالت‌طلب جهان و مجاهدکبیر حضرت امام خمینی (ره) پیشوای همه عدالت طلبان بودند که با بسیج نیروهای مردمی موفق به برپای حکومت اسلامی شدند.

آرمان بزرگ جمهوری اسلامی از منظر امام خمینی و رهبر فرزانه انقلاب سعادت دنیا و آخرت مردم، در سایه عدالت بوده است و این دو مرد الهی خود همیشه مطالبه‌گر حقیقی عدالت در جامعه بوده و هستند.

رهبر انقلاب درباره عملکرد جمهوری اسلامی درباره‌ی عدالت فرمودند: «در مورد عدالت ما عقب‌مانده هستیم... در دهه‌ی پیشرفت و عدالت بایستی هم در پیشرفت موفّق می‌شدیم، هم در عدالت؛ در پیشرفت به معنای واقعی کلمه موفّق شدیم، [امّا] در زمینه‌ی عدالت، باید تلاش کنیم، باید کار کنیم، باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذرخواهی کنیم.»  ۱۳۹۶/۱۱/۲۹

در چند سال اخیر در کشور، خصوصا در نسل جوان شاهد تشکیل گروه‌های فرخنده‌ای تحت عنوان عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری در حوزه و دانشگاه بودیم.

همگان اعتراف می‌کنیم تشکیل این گروه‌ها فی‌نفسه مبارک است اما نکته‌ای که حائز اهمیت است و تبدیل به یک دغدغه مهم برای نیروهای انقلاب شده‌است ماهیت بعضی از این مجموعه‌های عدالت‌خواه و نحوه کار آنها است؟!

متاسفانه عده‌ای تحت عنوان مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی بدون توجه به مصالح حکومت اسلامی و شرایط زمانی دست به اقدامات، تجمعات و نقدهای عجیبی می‌زنند.

به ارگان‌های خدوم نظام، مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای محترم نگهبان، علما و مراجع معظم تقلید، دفتر مقام معظم رهبری و شخصیت‌های درجه اول انقلابی می‌تازند و بعضا هم‌صدا با اپوزیسیون خارج از کشور می‌شوند و  یا با جریانات انحرافی داخلی جلسات متعدد برگزار می‌کنند.

نقد، مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی در جمهوری اسلامی باید نتیجه‌اش، میوه گوارای امید، پویایی و نشاط باشد.

اما عملکرد بد بعضی از دوستان عدالت خواه، بدگمانی، ناامیدی و بی تحرکی را در جامعه پمپاژ می‌کند و خوراکی خوش‌مزه برای سوء استفاده رسانه‌های معاند آماده می‌سازد.

تند خویی، بی‌ادبی و عدم رعایت مصالح درجه‌اول نظام اسلامی توسط عده قلیلی از برادران عدالت‌خواه در قم و تهران، باعث می‌شود که نخبگان و دلسوزان جامعه از این مجموعه‌ها دوری کنند و مفهوم مقدس عدالت‌خواهی مورد تردید و مظلومیت قرار بگیرد.

مروری بر تاریخ اسلام و ایران، نشان می‌دهد مفاهیم مبارکی چون عدالت، آزادی، سنت پیامبر و ... می‌تواند مورد سوء استفاده دنیاطلبان و فریب خوردن جوانان پاک سرشت شود.

خوارج، سلفی‌ها، داعش، طالبان، منافقین، گروهک فرقان، جریان انحرافی و ... همه با این حربه توانستند افرادی را فریب دهند و با تندروی دست به جنایت‌های نابخشودنی بزنند.

هرچند مقایسه جریان عدالت‌خواه کنونی در کشور که متشکل از برادارن طلبه و دانشجویان انقلابی و دلسوز است با این رزائل تاریخ که نام‌ برده‌شد دور از انصاف به نظر می‌رسد، اما باید بدانیم که انحرافات بزرگ از کج‌اندیشی و کج‌روی‌های کوچک شروع شده‌است...

مخلص کلام اینکه عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری امری پربرکت و لازم برای کشور است اما بایستی اقتضائات آن کاملا رعایت شود...

همه این مقدمات را از این جهت بیان داشتم که؛ به زودی آقای رئیسی به عنوان یک دولت انقلابی کابینه خود را اعلام و شروع به کار می‌کند و دشمنان داخلی و خارجی با تمام توان از هم‌اکنون آماده سنگ‌اندازی جلوی پای این دولت هستند...

دغدغه‌مندانه به دوستان عدالت‌خواه توصیه می‌کنم که مقتضیات زمانه را در نظر داشته‌باشند و به ایشان و تیمش فرصت دهند و با انتقادات زودهنگام و تند فضا را متشنج نکنند و اجازه بدهند در سایه وحدت و آرامش در این برهه حساس از انقلاب، دولت جناب‌آقای رئیسی امید و نشاط و پویایی از دست رفته را به کشور باز‌گرداند...

محمدصادق ناطقی

ارسال نظرات