۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۶۸۶۶۰۱
آیت الله جوادی آملی:

جریان سیدالشهدا تقابل علم با جهل و حق با باطل بود

جریان سیدالشهدا تقابل علم با جهل و حق با باطل بود
حضرت آیت الله جوادی آملی در پیام افتتاحیه رادیو محرم گفت: عصاره حکومت اموی بر جاهلیت بود و تقابل امام حسین با آنها با تبیین سیدالشهدا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در افتتاحیه رادیو محرم 1400 گفت: این جریان سالار شهیدان اختصاصی به زمان معینی نداشته و در زمین خاصی هم محصور نیست چون جریان کربلا تقابل حق و باطل و ظلم و عدل است و تا قیام قیامت ادامه دارد.

وی افزود: امام حسین در پاسخ به تقاضای بیعت که از سوی شام به ایشان شده بود بعد از تشریح دودمان نبوی گفت: «مثلی لا یبایع مثل یزید» یعنی تقابل و قضیه شخصی و خارجی نیست بلکه مطلب و دعوا حقیقی است چون جریان امام حسین تقابل حق علیه باطل است و هر مکانی که به نام اهل بیت نامگذاری شده و مراسمی برگزار می شود وظیفه تبیین حق و باطل را دارند.

این مفسر برجسته قرآن کریم عنوان کرد: عصاره حکومت اموی بر روی جاهلیت بود و همچنین در بخش اندیشه با گمان زندگی می کردند و در انگیزه با هوس پیش می رفتند؛ اما دودمان نبوت معتقد بود آنچه جامعه را نگه می دارد حق، خیر و حُسن است از همین رو همه دست اندر کاران عزای حسینی وظیفه دارند تفکر حسین ابن علی را احیا کند چون اگر جامعه جاهل باشد می توان باطل را حق نشان داد.

وی اظهار داشت: معاویه هم باطل را حق نشان داد و خودش دین معرفی می کرد؛ طبق روایت ابوریحان بیرونی در خلال پیروزی هایی که معاویه در غرب دیار اسلامی کسب می کرد بت های آن ها را جمع می کرد و درست می کرد و با ارسال به هند می فروخت و با فروش بت درآمد کسب می کرد؛ چنین کسی که از بت فروشی در آمد کسب می کرد داعیه حق پرستی دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: دستگاه شام یک شبیخون فرهنگی ایجاد کرد و با حق نمایی باطل انسان های فاسق را نماینده دین معرفی کردند و کسی هم که مخالف یزید بود را مرتد می دانستند؛ امام حسین در آغاز حرکت خود دودمان ننگین اموی را با سخنان خود رسوا کرد و هدف خود را تبیین کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام سجاد گفت: اگر خواستید بفهمید در جریان عاشورا چه کسی پیروز شده است ببیند که از مأذنه ها چه اسمی بلند می شود و اگر توحید و نبوتی در اذان هست به جریان عاشورا آن را زنده کرده است.

وی در پایان تأکید کرد: چیزی که متوقع است علم و عمل اهل بیت در همه مراکز مذهبی و حسینیه مطرح شود.

ارسال نظرات