۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۶۸۶۶۰۷
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

صبر بر بلا «قرب الی الله» را به دنبال دارد

صبر بر بلا «قرب الی الله» را به دنبال دارد
تهران - استاد حوزه علمیه گفت: اگر انسان از بلاها استفاده کند و کفر نگوید و صابر و بلکه شاکر باشد، سبب می شود که به خدا نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در مراسم عزاداری هیئت ریحانه الحسین(س) تهران اظهار داشت: برخی از اعمالمان سبب ایجاد گره هایی در زندگی مان می شود، اما ما با خدا درگیر شده و نسبت به گره ها و بلاها متعرض می شویم.

وی گفت: اگر عبادتی انجام دادیم و اگر در مجلس امام حسین(ع) شرکت می کنیم، باید بدانیم که توفیق آن را خداوند به ما داده است و نباید به عمل خود مغرور شد، بلکه با انجام یک عمل باید متواضع تر شد و نسبت به این توفیق شکرگذار بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بلاها برای انسان عجب و غرور نمی آورد، بلکه انسان را متواضع می کند و حکمت بلا در عالم، همین است؛ معصوم(ع) می فرمایند «اگر سه بلا در عالم نبود، کسی در مقابل خدا سر خم نمی کرد که این بلاها عبارتند از: فقر، مریضی و مرگ».

وی با بیان این که خداوند متعال بلاها را گذاشته تا بدانیم که نسبت به خدا عاجز هستیم، افزود: اگر در عالم فقیری وجود نداشت و همه افراد سالم بودند و هیچ کار فردی از دنیا نمی رفت، هیچ گاه نسبت به خدا تواضع به خرج نمی داد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اظهار داشت: خداوند متعال سه ویژگیِ «یاد خدا»، «استجابت دعا» و «کفاره گناهان» را به فرد بیمار می دهد؛ بر خلاف عبادات که ممکن است انسان را دچار غرور کند، مریضی و بلا انسان در مقابل خدا متواضع می کند

وی به یکی از تفاوت های میان عبادات و بلاها پرداخت و گفت: اعمال ما نردبانی برای رسیدن به قله ها نیست، بلکه به اندازه هر فرد، انسان را ارتقا می دهد؛ بلاها را خدا می فرستد و اگر انسان از بلاها استفاده کند و کفر نگوید و صابر و بلکه شاکر باشد، سبب می شود که به خدا نزدیک شود.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی به تفاوت بلای اولیای خدا با سایر انسان ها پرداخت و تصریح کرد: اگر انسان در بالاها صبور باشد و اعتراض نکند، خود فرد بالا می رود اما بلای اولیای خدا سبب می شود که دیگران را هم با خود به مقامات بالا برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به فرمایشی از امام صادق(ع) اظهار داشت: آن حضرت پس از شرح بلاهای وارد شده بر حضرت یوسف(ع) فرمود که یوسف(ع) حتی یک بار به خدا اعتراض نکرد و خدا به پاس این بندگی در بلا، نه تنها یوسف را به مقامات رساند، بلکه سفره ای پهن کرد و هم مردم مصر بهره مند شدند و قحطی از آنها رفع شد و هم برادران وی که به این پیامبر ظلم کرده بودند، به اشتباه خود پی بردند و هم پدرش به مقاماتی رسید.

وی با بیان این که کشتی نجات امام حسین(ع) هم وسیع تر و هم سریعتر است، افزود: معصوم(ع) می فرماید تا قیامت هر کسی که می خواهد به شهدای کربلا سلام دهد(که یکی از آنها حر است)، باید بگوید "بابی انتم و امی"؛ امام حسین(ع) در جریان کربلا حُر را از قعر جهنم نجات داد و به این مقامات رسید.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: سعی کنیم تا روز عاشورا بلکه تا اربعین حسینی مراقبت ویژه ای داشته باشیم و چشم صحنه ای را نبیند و گوش هر صدایی را نشنود و دست انسان به خطا نرود و اگر در طول سال نمی توانیم زیارت عاشورا بخوانیم، سعی کنیم که در دهه اول محرم به این مهم اهتمام داشته باشیم./822/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
پروین
United States
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کرونا به راحتی مثل افتادن برگ گل، جان می گیره
0
0