۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۸۶۸۱۱
رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن:

حوزه با نادیده‌ گرفتن نخبگان حوزوی در دانشگاه‌، از ظرفیت‌های آنان محروم می‌شود

حوزه با نادیده‌ گرفتن نخبگان حوزوی در دانشگاه‌، از ظرفیت‌های آنان محروم می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین نقیب گفت: روحانیون فعال در دانشگاه اغلب جزء نخبگان حوزوی هستند و با بی‌توجهی به آنها بخش بزرگی از نخبگان و توان حوزه علمیه از دست می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به بهره‌مندی دانشگاه‌ها از استعدادهای حوزه علمیه، گفت: این سزاوار نیست که افرادی که می‌توانستند در حوزه بمانند و برای خود عناوین مختلف کسب کنند مورد بی‌توجهی از سوی خاستگاه خود قرار بگیرند.

وی با ابراز تأسف از این که برخی نهادهای حوزوی هنوز در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین دکتر زاهدی، استاد برجسته علوم قرآنی، واکنشی نشان نداده‌اند، افزود: در فضای حوزه نباید این گونه القا شود که تنها کسی استاد است که رسائل و مکاسب و کفایه بگوید، در حالی که عالمانی هم در فضای دانشگاهی مشغول تربیت افراد هستند و چه بسا کاری طاقت‌فرساتر بر دوش آنها باشد.

این پژوهشگر و نویسنده قرآنی افزود: محیط حوزه در هر حال محیطی تقریبا یکدست و تعبدی است، در حالی است که استاد حوزوی فعال در دانشگاه با یک فضای کاملا متکثر مواجه است که به موضوعات،صرفا تعبدی نگاه نمی‌کنند و کار با این فضا به مراتب سخت‌تر است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به اینکه فضای حوزه به گونه‌ای شده که اغلب برای طلابی که وارد فضای دانشگاه می‌شوند عناوین حوزوی استفاده نمی‌شود، گفت: این موضوع البته با وجود اجحاف به طلاب فعال در محیط دانشگاهی در یک سطحی اهمیت خود را از دست می‌دهد چرا که افرادی که وارد این عرصه می‌شوند آن را فضای هدایتی می‌دانند و هدایتگری یک دانشجو برایشان مهم‌تر از عناوین است.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین ویژگی شخصیتی مرحوم استاد زاهدی یعنی اخلاص در کار، مربوط به همین نگاه بود، به گونه‌ای که با وجود منشأ اثر‌بودن در اغلب موضوعات زیربنایی دانشکده‌های سازمان اوقاف، هرگز منیتی در او ایجاد نشد.

حجت الاسلام والمسلمین نقیب ضمن توجه دادن حوزه علمیه به ظرفیت استادان فعال حوزوی در دانشگاه‌ها تأکید کرد: روحانیان فعال در دانشگاه اغلب جز نخبگان حوزوی هستند و با بی‌توجهی به آنها بخش بزرگی از نخبگان و توان حوزه علمیه از دست می‌رود.

وی در پایان اساتید حوزوی دانشگاه را نقطه‌ی قوت حوزه معرفی کرد و یادآور شد: این اساتید موجب گسترش نقش‌آفرینی بیشتر حوزه‌ی علمیه در جامعه می‌شوند و نباید مورد غفلت و بی‌توجهی باشند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
خدا ایشان را رحمت کند البته ظرف چهار سال اخیر و خصوصاً بعد از کرونا حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها توسط دولت روحانی، چهار پنج برابر افزایش یافته است و حقوق ماهیانه بیست میلیون تومان برای یک عضو هیات علمی دانشگاه الان خیلی عادی است در حالیکه اساتید حوزه با دو میلیون تومان شهریه در حال دست و پا زدن هستند. حالا طبق این خبر ، مسولان حوزه بدهکار هم شده اند وباید ضمن دست و پا زدن برای تامین حداقل مخارج زندگی خود برای این عزیزان تسلیت مفصل هم تهیه کنند تا ایشان شاکی نشوند
0
0