۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۸۶۸۸۳
هشدار حکیم به آمریکایی‌ها:

به اتهام‌زنی علیه حشد پایان دهید

به اتهام‌زنی علیه حشد پایان دهید
سید عمار حکیم ضمن تاکید بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی عراق گفت که باید به اتهام‌زنی‌ها علیه الحشد الشعبی پایان داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در گردهمایی سالیانه آغاز ماه محرم که عصر امروز در میدان خلانی بغداد برگزار شد، گفت: نمی‌توان سیاست خارجی‌ای داشت که متناسب با سیاسی داخلی کشور نباشد. نمی‌خواهیم روابطمان با کشورهای منطقه مبتنی بر تعارف و منحصر به گرفتن عکس‌های یادگاری باشد. ما روابطی مبتنی بر اولویت‌های منافعمان می‌خواهیم.

وی در ادامه با تاکید بر حل مسائل و اختلافات منطقه‌ای عنوان کرد که بسیاری مسائل منطقه‌ای هست که بلاتکلیف مانده که از همه مهم‌تر مسئله آب‌های مشترک است و ما سازوکارهای دیپلماتیک مؤثر و تصمیمات سیاسی شجاعانه لازم داریم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین تصریح کرد که باید به مجادلات بر سر نهادهای امنیتی کشور و اتهام‌زنی به همه نیروهای وفادار در همه شاخه‌های نیروهای مسلح و از همه مهم‌تر حشد الشعبی پایان داد و با هرکسی که به اقتدار حکومت تعرض می‌کند و خارج از چارچوب حکومت سلاح به دست می‌گیرد، برخورد کرد.

حکیم در ادامه تاکید کرد: وقت آن رسیده که کشوری با حاکمیت ارضی کامل شویم که هیچ نیروی خارجی و از همه مهم‌تر نیروی نظامی آمریکایی در آن حضور نداشته باشد.

وی همچنین گفت: از نظر ما گام‌های دولت آقای الکاظمی برای تحقق این هدف، استوار و موفق بوده و برای تحقق کامل نیازمند حمایت مردمی و سیاسی است.

حکیم ادامه داد: تلاش‌های دولت عراق برای بازسازی روابط با کشورهای همسایه و منطقه و جهان شایسته تقدیر است. این تلاش‌ها باعث شده که عراق میدان تفاهم و توافق و گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی و نه میدان تسویه ‌حساب و نزاع‌های ویرانگر باشد. همواره از این رویکرد دولت حمایت کرده و می‌کنیم و می‌کوشیم که عراق بازیگر اصلی در پل زدن میان منافع کشورهای منطقه و جهان باشد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق بار دیگر با دعوت به گفت‌وگو و مذاکره برای حل مشکلات منطقه گفت: بار دیگر کشورهای همسایه و برادر، عراق، ایران، عربستان، ترکیه و مصر را دعوت می‌کنیم که پشت میز مذاکره‌ای جدی برای خدمت به منافع امروز و فردای ملت‌های منطقه بنشینند.

حکیم همچنین درباره مسائل داخلی عراق هم نیز گفت: ساختن کشور بدون مواخذه و مجازات کسانی که اعتبار کشور و حاکمیت قانون آن را هدف قرار می‌دهند، امکان پذیر نیست و بدون داشتن انتخابات آزاد و عادلانه نمی‌توان دولتی توانا تشکیل داد و ارائه خدمات بدون مجازات افراد سهل انگار و بستن راه به روی آنها ممکن نیست.

او افزود: حفظ شرافت و امنیت شهروندان بدون دستگیری جنایتکاران و قاتلان در روز روشن امکان پذیر نیست و نمی‌توان بدون تعقیب متخلفان و سارقان بیت المال، کارخانه‌ها را راه اندازی کرد، کشاورزی را رونق داد و اقتصاد را احیا کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق هشدار داد: اگر این سیستم سیاسی به شکست‌های خود ادامه دهد و طرف مسئول آن را معرفی و مجازت نکند، فروپاشی آن قطعی خواهد بود.

حکیم از کمیساریای عالی مستقل انتخابات در عراق هم خواست ظرف ۲۴ ساعت از پایان انتخابات نتایج را اعلام کند و فرایند اعلام نتایج باید شفاف و عادلانه و عاری از هرگونه شبهه یا سوء ظن باشد.

وی ادامه داد: باید دو جریان در حمایت از دولت وجود داشته باشد ، یکی جریان حامیان دولت است که از روز اول برای تشکیل دولت تلاش می‌کند و دوم جریان اپوزیسیون است که ارزیابی دولت را از طریق روش‌ها و ساز وکارهای دموکراتیک و قانونی برعهده دارد./۹۸۸/

ارسال نظرات