۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۶۸۷۰۷۹
احکام عزاداری؛

حکم جشن عقد و عروسی در ایام محرم

حکم جشن عقد و عروسی در ایام محرم
گرفتن مجلس جشن، خوشحالی و شادی در این ایام طبیعتا برپا نمی شود ولی اصل ازدواج در ماه محرم و صفر به هیچ عنوان اشکال ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور در گفت و گویی گفت: پرسیده می شود در زمان عزاداری ها آیا می توانیم سبک زندگی و رفتارمان همانند زمان های معمولی باشد؟ مثلا در ایام معمولی جشنی، سروری، مهمانی، عروسی و ... دارد، آیا در ایام عزاداری می توان اینگونه رفتارها را داشت یا خیر؟ یک قاعده کلی عرض کنیم و آن این است که عزاداری سیدالشهدا (ع) هیچ حلالی را حرام نمی کند و هیچ حرامی هم به واسطه عزاداری حلال نمی شود.

وی افزود: برخی از رفتارها و کارها مناسبتی با ایام سوگواری و عزاداری ندارد؛ چون ما در ایام عزاداری مخصوصا در دهه اول محرم به دلیل اعتقاد و علاقه ای که به سیدالشهدا (ع) داریم، خودمان را ملتزم می دانیم که نمادی از عزاداری داشته باشیم؛ چه در لباس، چه در محل کسب و کار، چه محل زندگی، مساجد، شهر، روستا و ....؛ بنابراین آنچه که لطمه ای به نماد عزاداری نمی زند، جایز است.

حجت الاسلام وحیدپور تأکید کرد: مثلا فرض کنید می خواهیم عقد پسر و دختری را بخوانیم؛ آیا خواندن عقد در ماه محرم و صفر اشکال دارد؟ اصلا اشکالی ندارد و نباید به بعد از محرم و صفر انداخته شود؛ اما مجلس جشن، خوشحالی و شادی در این ایام طبیعتا برپا نمی شود ولی اصل ازدواج در ماه محرم و صفر به هیچ عنوان اشکال ندارد.

این کارشناس احکام گفت: همچنین گاهی مهمانی و رفت و آمد خانوادگی در ایام محرم برقرار می شود که آن هم اشکالی ندارد؛ رفت و آمد فامیلی با توجه به مراعات بهداشتی و دستورالعمل ها هیچ مانعی ندارد؛ اما در این مهمانی ها و جمع ها آنچه که نماد شادی و خوشحالی دارد را انجام نمی دهیم.

وی اظهار داشت: حتی در این ایام لباس و شکل و شمایل شهر و روستا هم متفاوت می شود؛ سوال می کنند که مگر پوشیدن لباس سیاه کراهت ندارد؟ که باید گفت: آنچه که تعظیم شعائر است که یکی از آنان پوشیدن لباس مشکی است و نمادی است از عشق و علاقه به سیدالشهدا (ع) یا سیاه پوش کردن شهر و محل زندگی و ... یا برپایی مجالس عزاداری، سینه زنی، اطعام دهی، روضه خوانی و ... نمادهایی است که ما را به عنوان عزادار نشان می دهد و مطلوب است و مستحب می باشد و ثواب دارد.

حجت الاسلام وحیدپور خاطرنشان کرد: حتی پوشیدن لباس سیاه با قصد قربت باشد، عمل بسیار پسندیده از نظر شرع است؛ پوشیدن لباس مشکی برای امام حسین (ع) کراهتی ندارد و حتی به صورت کلی هم کراهت پوشیدن لباس مشکی نزد مراجع ثابت نشده و فتوایی برای کراهت ندارند.

ارسال نظرات