۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۸۷۱۶۹

ایران اسلامی عزادار عاشورای حسینی

ایران اسلامی عزادار عاشورای حسینی
مراسم عزاداری شب و ظهر عاشورای حسینی با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در سرتاسر ایران اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری شب و ظهر عاشورای حسینی با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، امامزادگان و اماکن مذهبی کشور برگزار شد.

ایران اسلامی سیاه‌پوش عاشورای حسینی

برگزاری مراسم عزاداری ظهر عاشورا در دانشگاه تهران با حضور رییس جمهور

به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اجتماع پرشور عزداران در ظهر عاشورای حسینی در این دانشگاه و با حضور آیت الله رئیسی رییس جمهور برگزار شد.

در این مراسم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و جمعی از عزداران حسینی حضور داشتند.

حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در این مراسم حضور داشت.

گقتنی است، این مراسم با نوحه سرایی سعید حدادیان و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان برگزار شد.

ایران اسلامی سیاه‌پوش عاشورای حسینی

آیین مقتل‌خوانی و نماز ظهر عاشورا در بارگاه رضوی برپا شد

این مراسم با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و صفوف نماز جمعه به صورت مداوم توسط خدام بارگاه منور رضوی ضدعفونی و عطرافشانی می‌شد.

همچنین همزمان با ظهر عاشورا مراسم مقتل‌خوانی به سیاق سال‌های قبل توسط آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی؛ امام جمعه مشهدمقدس و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد.

در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی حرکت‌ دسته‌های عزاداری در اطراف بارگاه منور رضوی ممنوع شده است تا ضریب پروتکل‌های بهداشتی مضاعف شود.

مراسم شام غریبان شب عاشورا نیز امشب در بارگاه منور رضوی برگزار و از طریق سیمای ملی و مجاری و بسترهای فضای مجازی آستان قدس رضوی به سمع و بصر مخاطبان می‌رسد.

مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم منور رضوی برگزار شد  

این مراسم با حضورحداقلی زائران و مجاوران به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و با مرثیه‌سرایی و مداحی حاج احمد واعظی همراه است.

همچنین به دلیل فیض بردن جمع بیشتری از زائران و مجاوران از این برنامه‌، شبکه‌های مختلف سیما و همچنین بسترهای فضای مجازی آستان قدس رضوی این برنامه را به صورت زنده روی آنتن خود قرار داده‌اند.

ایران اسلامی سیاه‌پوش عاشورای حسینی

حرم کریمه اهل‌بیت(س) در عزای امام حسین(ع) به سوگ نشسته است

شهر مقدس قم همزمان با عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزاست و حرم کریمه اهل بیت(س) در عزای امام حسین(ع) به سوگ نشسته است.

شهر کریمه اهل‌بیت(س) سیاه‌پوش شده است، از هر کوچه و برزن که می‌گذری بیرق‌های سیاهی دیدگانت را جلا می‌دهد که به یاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش بر درودیوار برافراشته شده است.

حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به‌عنوان کانون برگزاری مراسم  عزاداری یکپارچه سیاه‌پوش شده و غرق در ماتم و عزا است، مراسم عزاداری دهه دوم ماه محرم از امشب در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می شود.

با توجه به بیماری کرونا‌، روضه‌های خانگی امسال رونق بیشتری دارد که سخنرانان و مداحان در این برنامه عزاداری با خطابه و مدیحه‌سرایی درباره نهضت عاشورا و شجاعت اباعبدالله(ع) را برای سوگواران بیان کردند.

هم‌اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای گروهی از زائران و شهروندان عزادار قم است، مسجد مقدس جمکران نیز با حضور زائرانی که به این مکان مقدس آمدند تا با شرکت در مراسم سوگواری این مصیبت را به امام عصر(عج) تسلیت بگویند.

عزاداری شب عاشورا در امامزاده حسین(ع) قزوین  

مراسم عزاداری شب عاشورا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور عزاداران حسینی در صحن آستان مقدس امامزاده حسین(ع) قزوین برگزار شد. در این مراسم بعد از نوحه‌خوانی و مداحی در رثای اباعبدالله‌الحسین(ع) و 72 تن از یارای باوفای ایشان حاضران در مراسم با سینه‌زنی به عزاداری پرداختند.

ایران اسلامی سیاه‌پوش عاشورای حسینی

بوشهر در عاشورای حسینی سوگوار و عزادار است

عشق و دلدادگی مردم ولایت‌مدار در ایام ماه محرم نمایان است و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام با مشارکت در مراسم سوگواری شهیدان دشت کربلا عشق و ارادت خود را به خاندان ائمه طهارت علیه‌السلام نشان دادند.

هر چند شیوع کرونا محدودیت‌هایی برای برپایی مراسم سوگواری و عزاداری ایجاد کرده ولی مردم با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی همراه با ضدعفونی تجهیزات با برپایی مراسم عزاداری عشق و وفاداری خود را به سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه‌السلام و دیگر شهدای دشت نینوا نشان دادند.

شیوع بیماری کرونا هم نتوانست جلو نشان دادن وفاداری به اهل بیت علیه‌السلام، عشق به ولایت و سوگواری سلاله رسول‌الله بگیرد و بوشهری‌ها در آیین عزاداری عاشورا حسینی با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی به اشکال مختلف ارادت خود را به امام حسین علیه‌السلام آشکار کردند.

عزاداران سیاه‌پوش در نقاط مختلف استان بوشهر به سبب ممنوع شدن آیین سینه‌زنی سنتی با رعایت موارد بهداشتی در فضاهای باز پارک‌ها و بوستان‌ها با نوحه‌های حزن‌انگیز ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سوگواری کردند و اشک ماتم ریختند.

پخش مرثیه و طنین فریاد یا حسین علیه‌السلام، به اهتزاز در آمدن پرچم سرخ، سبز و سیاه از جمله برنامه‌های عزاداران حسینی در عاشورا حسینی است.

ایران اسلامی سیاه‌پوش عاشورای حسینی

آیین اهتزاز «پرچم سرخ حسینی» همزمان با روز عاشورا در سمنان برگزار شد

آیین اهتزاز پرچم سرخ حسینی ظهر امروز و همزمان با روز عاشورا در میدان امام حسین (ع) سمنان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در این آئین که مردم عاشورایی و حسینی شهر سمنان در آن حضور داشتند؛ پرچم سرخ متبرک به بارگاه امام حسین (ع) در میدان امام حسین (ع) شهر سمنان به اهتزاز درآمد.

با توجه به الزامات اعلامی از سوی ستاد مقابله با کرونا، همه الزامات و نکات بهداشتی از سوی مردم حاضر در این آئین سنتی و ویژه رعایت شد؛ اما حضور مردم در این آئین نشان داد که حتی شیوع ویروس منحوس کرونا هم نمی‌تواند از شور و شعور حسینی مردم دیار کهن قومس بکاهد.

برنامه ظهر عاشورا در میدان امام حسین (ع) که سپاه ناحیه سمنان متولی برگزاری آن بود؛ با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز و به دنبال آن زیارت پرفیض عاشورا با حضور مردم عزادار سمنان قرائت شد.

مداحی و مرثیه‌خوانی در عزای سید و سالار شهیدان و شهدای کربلا از دیگر برنامه‌های ظهر عاشورا در سمنان بود و مداحان برجسته در جمع عزاداران سمنانی در عزای سید و سالار شهیدان مداحی کردند.

در پایان این برنامه نیز پرچم متبرک امام حسین (ع) با حضور و مشایعت مردم عزادار سمنان به اهتزاز درآمد تا نماد ارادت مردم دیار قومس به حسین فاطمه باشد.

ایران اسلامی سیاه‌پوش عاشورای حسینی

نماز ظهر عاشورا در یزد به امامت آیت‌الله ناصری یزدی اقامه شد

نماز ظهر عاشورا به امامت آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در گلزار شهدای خلدبرین یزد و در فضای باز اقامه شد.

این نماز در مزار منور و مقدس شهدای استان یزد در  هشت سال دفاع مقدس و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده تمامی نمازگزاران از ماسک اقامه شد.

پیش از اقامه نماز ظهر عاشورا هم مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و با حضور عزاداران حسینی اقامه شد.

مراسم‌های عزاداری امسال در استان یزد به دلیل شیوع کرونا همانند سایر نقاط کشور با محدودیت‌های گسترده‌ای همراه بود و امکان برگزاری مراسم با تمام ظرفیت نبود ولی با این وجود اوج اخلاص و ارادت مردم به خاندان عصمت و طهارت(ع) را می‌توان در این مراسم‌ها به خوبی دید.

بسیاری از عزاداران برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از زیراندازها و مهر و جانمازهای شخصی برای عزاداری و اقامه نماز استفاده کرده بودند.

اقصی نقاط ایران اسلامی امروز همزمان با عاشورای حسینی و با رعایت پروتکل های بهداشتی عزادار امام حسین و یاران باوفایش بود و نماز ظهر را به یاد نماز امام حسین در روز عاشورا اقامه کردند.

ارسال نظرات