۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۸۷۳۴۶

رعایت پروتکل های بهداشتی در اکثر هیئات مذهبی

رعایت پروتکل های بهداشتی در اکثر هیئات مذهبی
آمارهای سازمان تبلیغات اسلامی نشان می‌دهد ۸۰ درصد هیات‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا؛ اغلب هیات‌ها، نذری‌هایشان را در قالب بسته‌های غذایی به مناطق محروم بردند. البته هیات‌هایی هم بودند که نذری گرم به دست عزاداران امام حسین (ع) می‌رساندند که تمام مراحلش با دقت و رعایت کامل بهداشت بود. خلاصه امسال هم هیاتی‌ها در برگزاری مراسم‌هایشان سنگ‌تمام گذاشتند و سربلند بیرون آمدند. مردم از روضه خانگی تا مجازی و تلویزیون از مراسم محرم فیض می‌بردند و دلشان را به ذکر اباعبدا... الحسین (ع) و یارانش جلا می‌دادند. براساس آخرین آمار، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیات‌ها بالای ۸۰درصد بوده‌است.

رعایت پروتکل‌ها از زبان آمار

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی هیات‌ها زبانزد شد. هیاتی‌ها در لبیک به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مجالس‌شان را در فضا‌های سرپوشیده تعطیل کردند و با زحمت بسیار در فضا‌های باز مراسم‌شان را برگزار کردند.

در این میان، سازمان تبلیغات اسلامی آمارش را از نظارت‌های میدانی و گزارش‌های مردمی ماه محرم منتشر کرد که در این آمار اعلام شده ۷۹ درصد هیات‌های مذهبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند. این آمار در دو بخش «گزارش‌های مردمی» و «نظارت‌های میدانی» ارائه و وضعیت هیات‌ها را تحلیل کرده‌است.

بر این اساس، در پنج روز نخست ماه محرم ۱۵۶۳ گزارش مردمی به سامانه «صدای هیات» ارسال شده که طبق آن ۸۹۹ هیأت نیاز به مناسب‌سازی بهداشتی داشتند که با قرار دادن امکانات و تسهیل شرایط، مشکل ۵۹۴ هیات برای برگزاری مراسم حل شده و مشکل هیات‌های باقی‌مانده نیز پیگیری شد تا مشکلات برطرف شود.

گزارش سازمان تبلیغات اسلامی حاکی است که از سوی دیگر بیش از ۲۹۴۰ ناظر وضعیت ۱۲‌هزار و ۱۸۰ هیات را طبق پروتکل‌های ستاد ملی کرونا بررسی کردند. در این بررسی ۹۶۷۳ هیات وضعیت برگزاری خوب داشتند، ۲۱۸۰ هیأت تذکر شفاهی گرفتند، به ۳۱۰ هیأت تذکر کتبی داده شده و ۱۷ هیات به مراجع انتظامی معرفی شدند. در حالی که میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر ۴۰‌درصد رسیده، این آمار نشان می‌دهد که هیات‌ها حدود ۷۹درصد دستورالعمل‌ها را رعایت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌که هیات‌ها ثابت کردند در تمام عرصه‌های پیش‌گام هستند و در بحرانی‌ترین شرایط به‌درستی عمل می‌کنند، گفت: بهترین عملکرد هیات‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شاهد بودیم. هیات‌ها مذهبی سال گذشته هم توانست بیش از ۹۰ درصد پروتکل‌ها را رعایت کنند. همیشه دستگاه سیدالشهدا (ع) دارای نظم بوده‌است.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌که هیات تشکل بانظم است و برخلاف آنچه در جامعه رواج پیدا کرده اقدامات هیات با نظم ویژه انجام می‌شود؛ افزود: در سال گذشته نه‌تن‌ها در محرم بلکه در طول سال برای کمک‌رسانی به مردم کنار مسؤولان ایستادند. رهبر معظم انقلاب تکلیف ما را مشخص کردند که باید عرض ارادت به همراه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم برگزار شود و هیات‌ها نشان دادند که می‌توانند این دو را توأمان عملی کنند.

حجت‌الاسلام باباخانی به جام‌جم گفت: امسال هر هیات در منطقه باید خود را سفیر امام حسین (ع) بداند و علاوه بر برگزاری جلسه باید به کمک دیگر هیأت‌ها نیز برود تا آنان نیز جلسه خود را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنند.

ایران سیاهپوش عزای حسین (ع)

محرم، حال و هوای متفاوتی را به شهر می‌دهد. مساجد و تکایا، حسینیه و مهدیه‌ها همه رنگ عزا به خود می‌گیرند و خیابان‌ها و کوچه‌ها با سیاهپوش شدن، خبر از غم و اندوه می‌دهند.

لباس‌های مشکی و پرچم و پارچه‌ها، پس از یک‌سال انتظار از چمدان‌ها و کمد‌ها بیرون آورده و باز نوحه و علم و باز شعر محتشم در هر نقطه‌ای جلوه‌گری می‌کند و طنین‌انداز می‌شود. عزاداری در ماه محرم ازجمله آیین‌های فرهنگی است که با حفظ عناصر اعتقادی و مذهبی مردم در سال‌های متمادی در مناطق مختلف کشور با شکوه بسیار انجام می‌شود. عمق اعتقاد و باور به سیدالشهدا (ع) آن‌قدر عمیق است که حتی ویروس تاجدار کرونا هم نتوانست آن را تحت تاثیر قرار دهد. مردم و مسؤولان در یک اقدام جمعی دست به سیاهپوش کردن گسترده شهر‌های کشور زدند که الحق رخداد متفاوتی رقم خورد. به طوری که از میدان آزادی در تهران تا دروازه‌های شیراز، شمال و همه ایران سیاهپوش شد. پویش «ایران سیاهپوش» با همت سازمان تبلیغات و ارگان‌ها و نهاد‌های متعدد شکل گرفت در شرایطی که محدودیت‌های کرونایی باعث تعطیلی بسیاری از مجالس شد همه شهر را تبدیل به حسینیه‌ای برای عزای سیدالشهداء (ع) کرد.

سعید مجدی‌نسب، کارشناس تبلیغات محیطی سازمان تبلیغات اسلامی درباره این پویش گفت: «سال گذشته انتقادات بسیاری از عملکرد شهرداری‌ها در استقبال از محرم شد. به همین دلیل سازمان تبلیغات اسلامی پای کار آمد تا با وجود محدودیت‌های کرونایی حال و هوای محرمی به شهر بدهد. با نزدیک شدن به ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) تمام معابر و نماد‌های شهر سیاهپوش شد.

در این طرح محله‌ها و خانه‌ها سیاهپوش شدند که عاشقان امام‌حسین (ع) استقبال بسیاری خوبی کردند. طرح سیاهپوشان ایران با شعار‌های «ما نسل به نسل در پناهت هستیم»، «زیر علمت امن‌ترین جای جهان است» و «نسل حسینی» به شکل گسترده‌ای در سراسر کشور انجام گرفت. همین‌طور این پویش در سراسر ایران با مشارکت چشمگیر مردم انجام گرفت. برای اجرای این طرح کاروان سیاهپوشان حتی به مناطق محروم می‌رفتند تا مناطقی که توان مالی اندکی دارند بتوانند محله و خانه شان را سیاهپوش کنند.»

او افزود: این رویداد فرهنگی و مذهبی به‌صورت همزمان در سراسر ایران اسلامی برگزار و کلیه استان‌ها با سیاهپوش کردن یکی از نماد‌های شهری خود به استقبال ماه محرم رفتند.

این کارشناس درباره تاثیر و اهمیت سپاهپوش کردن معابر و شهر در ماه محرم توضیح داد: مهم‌ترین دلیل پرداختن به ضرورت انجام سیاهپوشان معابر در شهر این است که این یکدست بجای آوردن مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) برد خاص پیدا می‌کند و بیانگر این نکته است که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال، فرزند پیامبر (ص) تا اندازه‌ای نزد شیعیان اهمیت دارد که هنوز سیاهپوش و عزادار ایشان هستند، ازجمله اموری است که توجه پیروان دیگر ادیان را به فلسفه این اقدامات و به‌تبع آن تحقیق در خصوص واقعه عاشورا وا می‌دارد و هرچند ممکن است آن‌ها در این مراسم حضور پیدا نکنند، اما این نماد‌ها برای آن‌ها ملموس و قابل رویت است.

جای‌گذاری نماد‌های محرم و عاشورا در شهر، خود یک پیام‌رسان قوی و پر از هدف و برنامه‌ای است که جریان مکتب عاشورا را به‌صورت صامت مرور و بازگویی می‌کند.

دشمنان می‌دانند محرم نقطه ثقل انقلاب اسلامی است

بسیاری از دشمنان که می‌دانند محرم نقطه‌ثقل انقلاب و علت بقای آن است، بنا دارند به‌واسطه کرونا برای ضربه زدن به آن تلاش کنند و مانع تدابیر لازم برای برگزاری جلسات شوند. متاسفانه سال گذشته به‌واسطه دیر اعلام شدن دستورالعمل‌ها برخی هیات‌ها نتوانستند جلسات را برگزار کنند. امسال هر هیات در منطقه، خود را سفیر امام حسین (ع) می‌دانست و علاوه بر برگزاری جلسه خود به کمک دیگر هیات‌ها نیز رفت تا آنان نیز جلسه خود را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنند. این اظهارات حجت‌الاسلام باباخانی است.

او با تاکید براین‌که عزاداران و هیات‌ها در این ایام شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت کردند، تصریح کرد: رعایت موارد بهداشتی در هیات‌های مذهبی، فرهیختگی قشر مذهبی جامعه را نشان داد و عزاداران حسینی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی با رعایت بیشتر موارد بهداشتی بار دیگر فرهیختگی خود را به رخ جهانیان کشاندند و در تاریخ این کشور این حرکت عظیم خود را ثبت کردند.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی درباره افرادی که به هیات‌ها نقد دارند، گفت: این افراد دو دسته هستند به‌طوری که در دسته نخست افراد از روی ناآگاهی و فضای احساسی پیش آمده اظهار‌نظر می‌کنند که وظیفه سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد این است که اقناع و تصویرسازی کنند و انعکاس درست واقعیت‌ها را در هیات داشته باشند. در این زمینه ضعفی وجود دارد که می‌پذیریم و باید آن را رفع کنیم. البته نقد منصفانه، منطقی و از روی دلسوزی را باید بپذیریم و برای رفع نواقص اقدام کنیم.

استقبال هیات‌ها و مردم از مجالس مجازی

کرونا هم نتوانست میزان ارادت و عشق به سیدالشهدا (ع) را در دل مردم کم کند. هیات‌ها هم برای برگزاری مجالس‌شان از هر ظرفیتی استفاده کردند. از برگزاری مجالس در فضای باز تا استفاده از بستر‌های رسانه‌ای برای برگزاری مجالس مجازی بیرق عزای سالار شهیدان و اصحابش را برپا کردند. یکی راهکار‌هایی که هیأت‌های مذهبی صاحب سبک آن هستند برگزاری محافل مجازی روضه است که با فعالیت‌های رسانه‌ای موسسه فرهنگی عقیق شکل گرفت.

سیدمهدی مهدیان، دبیر پخش زنده عقیق با بیان این‌که میلیون‌ها نفر از بستر عقیق و روبیکا از مجالس محرم سیدالشهدا (ع) بهره برده‌اند، گفت: «تلاش ما فراهم کردن بستر مناسب برای برگزاری محافل مذهبی در فضای مجازی بوده است که لطف اهل‌بیت (ع) محقق شد و حدود ۱۰میلیون نفر در محافل روضه سیدالشهدا (ع) از طریق فضای مجازی شرکت کردند. برای دومین سال متوالی این اتفاق افتاد و پیام‌رسان روبیکا با مشارکت موسسه فرهنگی عقیق اقدام به ارائه خدمات رسانه‌ای در فضای مجازی به هیات‌های مذهبی کرد.»

او با بیان این‌که استقبال هیات‌های مذهبی از رسانه‌های مجازی با رشد بسیار قابل‌توجهی همراه بود افزود: «با فعالیت‌های رسانه‌ای موسسه فرهنگی عقیق بیش از یک‌هزار هیات مراسم‌هایشان در نرم‌افزار چندرسانه‌ای روبیکا پخش زنده دارند و ۶۰ محفل بزرگ مثل محمود کریمی، سعید حدادیان، محمد طاهری، میثم مطیعی و چند هیات دیگر حضور فعال داشتند. حتی هیات‌های محلی هم از ظرفیت‌های رسانه مجازی برای برگزاری محافل مذهبی برخوردار شدند. برای حمایت از هیات‌ها بیش از هزار بسته اینترنت ۲۰گیگابایتی رایگان و بیش از دومیلیون ماسک بهداشتی از طرف همراه اول و از طریق پنل خدمات «نسل حسینی» اهدا شد.

این کارشناس رسانه‌های مجازی درباره استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های مجازی برای ترویج فرهنگ دینی توضیح داد: «فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال همه چیز را برای مخاطبان در دسترس‌تر کرده است. فرد می‌تواند در هر جایی که هست در کوتاه‌ترین زمان به مسائل مختلف دسترسی پیدا کند. این روز‌ها هیات‌ها در فضای مجازی فعالیت دارند و مخاطبان‌شان آنان را دنبال می‌کنند و این حجم مخاطب است که وجود آنان را توجیه می‌کند. فضای هیات همیشه مخاطبان خود را داشته و جمعیت کثیری را به خود جلب کرده است.

جامعه ما یک جامعه مذهبی است. علاقه مردم به سیدالشهدا (ع) و اهل‌بیت (ع) غیرقابل وصف است. هرجا منبر و روضه باشد مردم به آنجا جلب می‌شوند. این، ویژگی اجتماعی ماست و نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت. صحت این موضوع را در این روز‌های کرونایی هم شاهد هستیم. خانواده‌ها به هر ترتیبی شده در مجالس روضه شرکت می‌کنند. گوشی تلفن‌همراه‌شان را به تلویزیون وصل می‌کنند و هرکسی در گوشه‌ای از خانه برای خودش خلوت می‌کند. هیات همیشه مخاطب داشته است و همین مخاطب در بستر مجازی به دنبال مجالس اهل‌بیت (ع) می‌گردد.»

او افزود: «سایت عقیق با هدف پر کردن خلأ اطلاع‌رسانی در هیات‌ها در فضای مجازی راه‌اندازی شد. رسانه‌ها با رویکرد‌های مختلف سیاسی و منش‌های متنوع با تقسیم‌بندی‌هایی مثل فرهنگ، سینما، اقتصاد، ورزشی و ... فعالیت می‌کنند. حتی در حوزه دین، اندیشه اسلامی و اندیشه‌های غرب و مسجد را داریم. اما در حوزه اطلاع‌رسانی هیات و محافل مذهبی هیچ رسانه‌ای به‌صورت تخصصی کار نمی‌کرد و جای خالی آن به صورت جدی احساس می‌شد.»

ارسال نظرات