۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۸۷۵۳۵

آزادگی ویژگی برجسته ملت امام حسین

آزادگی ویژگی برجسته ملت امام حسین
حجت الاسلام اسکندری گفت: این که یک ملت همه ویژگی‌های امام حسین را داشته باشد تا به «ملت حسینی» متصف شود انتظار نابجایی است و نزدیک بودن در برخی از ویژگی ها کفایت می کند.

حجت الاسلام مصطفی اسکندری پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با توجه به ویژگی های ملت حسینی گفت: امام معصوم یک انسان کامل است که تمام ویژگی‌های مورد انتظار خداوند از یک انسان را دارد و بدیهی است که از انسان‌های معمولی چنین انتظاری را نمی‌توان داشت چراکه در انسان‌های معمولی نه بینش و معرفت در آن حد بالاست و نه اراده آن مقدار قوت دارد که بتواند خود را بدان مقام و پایه برساند.

استاد حوزه ابراز داشت: این که یک ملت همه ویژگی‌های امام حسین علیه السلام را داشته باشد تا به «ملت حسینی» متصف شود انتظار نابجایی خواهد بود بلکه مقصود این است که در یک سری ویژگی‌ها به آن امام نزدیک باشد.

حجت الاسلام اسکندری در توصیف ویژگی های ملت حسینی بیان کرد: ملت حسینی ملتی است که دنیا بزرگ‌ترین وجهه همت او نباشد و در دوران امر بین دین و دنیا جانب دین را بگیرد و ملت حسینی ملتی آزاده و آزادمرد است که مرگ در راه خدا را بر زندگی ذلیلانه ترجیح می‌دهد.

وی در ادامه افزود: ملت حسینی ملتی است که نسبت به دشمن خود نیز مروت و مردانگی دارد و اگر در بین دشمن دل آماده‌ای ببیند به دنبال آزادی آن از کمند شیطان و هوای نفس است همانطور که امام در عاشورا چنین کرد و دل‌های آماده را از میان سپاهیان یزید صید کرد و در زمره یاران خویش درآورد.

پژوهشگر حوزه در دیگر ویژگی های ملت حسینی گفت: ملت حسینی ملتی است که بر عهد و پیمان خود با رهبر الهی‌اش استوار و پا برجاست و هیچگاه رابطه‌اش با خدا قطع نمی‌شود و حتی در بحبوحه نبرد نیز دست از نمازش نمی‌کشد همانطور که امام حسین(ع) در ظهر عاشورا در زیر باران تیرهای دشمن چنین کرد و زینب کبری(س) با آن همه مصیبت و غم در شب یازدهم محرم سال 61 نماز شب را به صورت نشسته خواند.

استاد حوزه با اشاره به ویژگی فداکاری و ایثارگری در امام حسین گفت: ملت حسینی ملتی که همه هستی خویش را در راه دین و رهبری الهی تقدیم می‌کند همانطور که در کربلا زنان و همسران، برادران و فرزندان خود را تقدیم نمودند و هیچگاه سرنوشت خویش را بر خواست و موافقت دشمن گره نمی‌زند و تمام سختی‌ها بر ذلت درخواست از دشمن ترجیح می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به ویژگی صبر در اباعبدالله الحسین خاطرنشان کرد: ملت حسینی ملتی است که هنگامی که همه مصائب و گرفتاری‌ها بر او هجوم می‌آورد نه تنها لب به گله و شکایت نمی‌گشاید بلکه راضی به رضای الهی است.

ارسال نظرات