۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۸۷۸۱۲
دیپلمات با سابقه آمریکایی:

عربستان سعودی باید به شکست خود در یمن اعتراف کند

عربستان سعودی باید به شکست خود در یمن اعتراف کند
چارلز دبلیو فریمن که در خلال جنگ اول خلیج فارس سفیر واشنگتن در عربستان بود، در گفت‌و‌گویی به بیان مواضع و دیدگاههای خود در خصوص شرایط غرب آسیا پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، چارلز دبلیو فریمن دیپلمات با سابقه آمریکایی که در خلال جنگ اول خلیج فارس سفیر واشنگتن در عربستان بود، در گفت‌و‌گویی به بیان مواضع و دیدگاههای خود در خصوص شرایط غرب آسیا پرداخت.

او همچنین به عنوان سفیر آمریکا در هند، تایلند و چین نیز کار کرده و در سفر تاریخی «ریچارد نیکسون» به چین در سال ۱۹۷۲ به چین به عنوان مترجم اصلی او حضور داشت.

فریمن در بخشی از مصاحبه طولانی خود با وبسایت thecradle به موضوع عربستان سعودی و جنگ یمن پرداخت و به طور صریح گفت که ائتلاف سعودی باید به شکست خود اعتراف کرده و از یمن عقب‌نشینی کند. او تأکید کرد که «حوثی‌ها» دست از جنگ نمی‌کشند تا زمانی که بیش از پیش موجب تحقیر دولت سعودی شوند.

عربستان سعودی باید به شکست خود در یمن اعتراف کند

فریمن افزود: « تنها منافع ایالات متحده آمریکا در یمن مقابله با سرمنشأ حملات تروریستی علیه خود بود. اما اظهار حمایت مستمر از عربستان سعودی در یمن تنها با هدف ممانعت از تیره‌تر شدن روابط دو جانبه صورت می‌گیرد. در این میان بسیاری در آمریکا مخالف پشتیبانی از عربستان سعودی برای انجام حملات هوایی در یمن هستند.»

این دیپلمات پیشین آمریکایی، دیپلماسی واشنگتن در جنگ یمن را انفعالی و غیرفعال توصیف کرد و مدعی شد تا زمانی که آمریکا با ایران رابطه ندارد، نمی‌تواند در خصوص پایان درگیری‌ها میانجیگری کند. او اذعان کرد که یمنی‌ها، آمریکا را یک بازیگر ارزشمند تصور نمی‌کنند.

اختلاف منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی

سفیر آمریکا در عربستان در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ در خصوص سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا و اقدامات تنش‌زای تل آویو علیه ایران، جنگ‌طلبی را سیاست ثابت رژیم صهیونیستی دانست.

«چارلز فریمن» افزود: «سرخوردگی در میان یهودیان آمریکایی و حامیان سرسخت اسرائیل در حال افزایش است. ارزش‌های آمریکایی و اسرائیلی از مدت‌ها پیش با یکدیگر اختلاف داشتند و منافع استراتژیک آمریکا و اسرائیل دیگر با هم منطبق نیستند. ایالات متحده هیچ علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارد اما اسرائیل همچنان به دنبال آن است.»

او گفت که گمان نمی‌کند دولت جو بایدن علی‌رغم اعلام همبستگی قوی با رژیم صهیونیستی، خود را درگیر جنگ و درگیری میان این رژیم با ایران کند.

فریمن همچنین گفت: «گزینه‌های نظامی اسرائیل به شکل اساسی پایان یافته و چه بسا این رژیم بخواهد اقدامات بیشتری در این راستا انجام دهد اما اقدامات بیشتر باعث صلح نمی‌شود. تنها راه صلح در منطقه، مصالحه اسرائیل با همسایگان عرب خود است. در این میان باید گفت که توافقات موسوم به "ابراهیم" انحرافی هستند و باعث صلح نمی‌شوند.»

این دیپلمات آمریکایی تأکید کرد که همپیمانان عرب رژیم صهیونیستی علی‌رغم تعارض با ایران، هرگز تمایل ندارند که در جنگ احتمالی ایران و اسرائیل در تیررس قرار گیرند.

«چارلز فریمن» در بخش دیگری از مصاحبه خود به بحران لبنان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که لبنان بدون دخالت دیگر کشورها تصمیم بگیرند و گفت که حکومت لبنان کاملا ناکارآمد است.

او افزود: «حزب‌الله به عنوان دشمن سرسخت اسرائیل، لبنان را به خار چشم آمریکا تبدیل کرده است. آمریکا به شکل مستمر نظرات و خواسته‌های اسرائیل را در لبنان مبنا قرار می‌دهد و موضوعات اساسی به عنوان ریشه‌های بحران در لبنان را رها کرده است، از جمله توجه‌ای به سازوکار‌های فرقه‌ای در قانون اساسی لبنان ندارد، ساز و کاری که این کشور را به محیط جنگ نیابتی ایران و عربستان و سوریه و عربستان تبدیل کرده است.»

چارلز فریمن گفت که دونالد ترامپ به لبنان به دید یک دشمن همپیمان ایران نگاه می‌کرد و جو بایدن نیز با هدف مقابله با حزب‌الله و نه تثبیت اوضاع لبنان، حمایت‌هایش از ارتش این کشور را افزایش داده است.

او تأکید کرد که تنها اولویت آمریکا در لبنان تأمین منافع رژیم صهیونیستی است و یکی از بدشانسی‌های لبنان این است که آمریکا به طور مستقیم منافعی در این کشور ندارد./۹۸۸/

ارسال نظرات