۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۶۸۸۱۶۳
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

طلاب و روحانیون با رفتار خود معارف دین را تبلیغ کنند

طلاب و روحانیون با رفتار خود معارف دین را تبلیغ کنند
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام آزموده گفت: طلاب و حوزویان باید با رفتار و کردار و رعایت شئونات به تبلیغ دین بپردازند، زیرا بهترین امر به‌ معروف با رفتار و کردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در دومین جلسه از سلسله جلسات اخلاق اداری که در محل سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام اسارت آل الله، به تبیین اهمیت رعایت شئون اداری و اخلاق سازمانی پرداخت و اظهار کرد: رعایت شئونات و اخلاق اداری از ملزومات کار اداری است.

وی افزود: مسؤولیتی که هر شخص به‌عنوان کادر در یک مجموعه و یا اداره باید به آن پایبند باشد در سه بعد هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمات اجتماعی جمع می‌شود و شخص موظف به پایبندی آن است.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان با بیان حکمتی از نهج‌البلاغه، گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً، [فَعَلَیهِ أَنْ یبْدَأَ] فَلْیبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیرِهِ؛ وَ لْیکنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ...» و تأکید می‌کند هر که خود را پیشوای مردم خواهد باید پیش از ادب کردن دیگران به ادب کردن خود پردازد.

وی با تأکید بر اینکه باید که ادب کردن دیگران به کردار باشد نه به گفتار، ادامه داد: کسی که آموزگار و ادب کننده خود باشد سزاوارتر به تعظیم است، زیرا درواقع آموزگار و ادب کننده مردم است.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: با توجه به اینکه همکاران در مجموعه حوزه‌های علمیه وظیفه تعلیم و تربیت طلاب را به عهده دارند طبق فرموده امیرالمؤمنین(ع) باید با رفتار و کردار و رعایت شئونات ادب را ابتدا به خود و سپس به دیگران بیاموزند، چراکه بهترین امربه‌معروف با رفتار و کردار است.

وی افزود: از مواردی که باعث مختل شدن و پایین آمدن سطح کمی و کیفی کارهای اداری می‌شود اختلافاتی است که بین واحدها در یک مجموعه ایجاد و باعث گم شدن هدف می‌شود و درنتیجه تربیت به نحو مطلوب صورت نمی‌گیرد.

این استاد اخلاق گفت: در اخلاق اداری سه جنبه فردی، اداری و محیطی وجود دارد که هر کدام در جایگاه خود از اهمیت والایی برخوردار بوده و نیازمند رسیدگی کامل در جهت رشد و بالندگی فرد است و بازخورد آن را می‌توان در نوع برخورد با دیگران و نفس در محیط کار مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: شخصیت فردی و پایبندی به ارزش‌های مذهبی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در نوع رفتار شخص با دیگران در محیط کاری است که این خود نشان از برخورداری شخص از شئونات و اخلاق اداری دارد./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات