۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۶۸۸۲۶۳

صدای پای پیک ششم کرونا شنیده شد

صدای پای پیک ششم کرونا شنیده شد
درحالی که ابتدای هفته برخی نشانه‌ها از بهبود بحران پیک پنجم مشهود بود؛ اما تغییر جهت شاخص‌های بیماری در جداول آماری نشانه‌ای از آغاز پیک ششم در آینده نزدیک شناخته شد.

به‌گزارش خبرگزاری رسا؛ مقایسه آمارهای 48 ساعت گذشته که از طریق وزارت بهداشت منتشر شده نشان می‌دهد احتمال شکل‌گیری پیک ششم خیلی زودتر از آنچه پیش بینی شده قوت گرفته و ممکن است هفته آینده شاهد آغاز یک پیک تازه در دوران همه‌گیری کرونا کشورمان باشیم.

کارشناسان با اشاره به اینکه روند شاخص‌های منتشر شده در جداول آماری وزارت بهداشت دوباره میل به صعود دارند تاکید می‌کند: بررسی رفتار ویروس در پیک‌های مختلف نشان می‌دهد فراز و فرودهای روزانه امری طبیعی در این زمینه است اما وقتی نوسان‌های ثبت شده آماری را در یک بازه مشخص و استاندارد مقایسه می‌کنیم اطلاعات استخراج شده می‌تواند دقیقاً شرایط را به نمایش گذاشته و پرده از واقعیت همه‌گیری کنار بزند.

این گروه معتقدند بررسی آمارهای 48 ساعت گذشته در تمام شاخص‌ها نشان می‌دهد روند روبه‌رشد دوباره آغاز شده است به صورتی که ثبت 33780 مورد شناسایی بیمار جدید که نسبت به روز قبل رشد 7.18 درصدی داشته به نوعی آغاز گر ماجرا بوده است چون در ادامه رشد 36 درصدی موارد بستری مهر تاییدی بر میل به جهش آماری در روزهای بعد شناخته می شود.

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند واقعیت مقایسه آمار 48 ساعت گذشته زمانی مشخص می‌شود که تغییر قابل توجهی در میزان بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه دیده نشده و ماندگاری بیماران در این بخش بیشتر شده است و نهایتاً ثبت 669 مورد فوتی روزانه که نسبت به روز قبل رشد 15.14 درصدی داشته شاهد مثالی غیرقابل انکار در احتمال آغاز یک روند جدید همه‌گیری در دوران همه‌گیری است و احتمالاً این آغاز پیک ششم خواهد بود.

این گروه با اشاره به اهمیت شناسایی بیماران و قرنطینه آنها برای شکست چرخه انتقال در شرایط فعلی تاکید می‌کنند  تعداد تست‌های انجام شده در این دوره زمانی یعنی 48 ساعت گذشته با رقمی معادل 112149 مورد به هیچ عنوان متناسب با شرایط نیست و این تعداد محدود تست در نهایت می‌تواند به صعودی شدن آمارهای نرخ ابتلا و موارد بستری به دلیل سرعت گرفتن چرخه انتقال منجر شود.

البته نباید فراموش کنیم که از ابتدای هفته با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا و برخی مقامات مسئول انجام تست کرونا رایگان شده است و همه کارشناسان براین باور بودند که با این اتفاق باید شاهد جهشی قابل توجه در انجام تست‌های روزانه باشیم تا با شناسایی هوشمند بیماران بتوانیم با هزینه‌ای اندک چرخه انتقال را شکسته و نهایتاً روند همه‌گیری را کنترل کنیم؛ اما واقعیت آماری نشان می‌دهد که حتی رایگان شدن تست‌ کرونا تغییر محسوسی در تعداد تست‌ها نداشته است.

واقعیت همه‌گیری و آمارهای ثبت شده

از سوی دیگر اگرچه مقایسه آمارهای دو روز گذشته با یکدیگر حکایت از آغاز روند صعودی و احتمال جهش ناگهانی آمارها با آغاز یک پیک تازه می‌دهند اما برای رسیدن به واقعیت روند همه‌گیری اگر این اطلاعات را در یک بازه یک ماهه مقایسه کنیم کاملاً مشخص است که احتمالاً ویروس منحوس دوباره شرایط را برای جهش ناگهانی مناسب دیده است. چون علاوه بر کاهش قابل توجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمبودهای دارو، اکسیژن و کمبود واکسن در برخی مراکز تجمیعی تزریق ثبت شده است.

در این زمینه کارشناسان با استناد به نتایج مقایسه آمارهای ثبت شده در روز 8 مردادماه گذشته با 8 شهریور 1400 شرایط را اینگونه توصیف می‌کنند که فنر ویروس دلتا احتمالاً هفته آینده دوباره رها شده و آمارهای بیشتری را در شاخص‌های مختلف همه‌گیری تجربه می‌کنیم البته نه در پیک پنجم بلکه ششمین پیک.

از سوی دیگر رشد 36.6 درصدی تعداد موارد شناسایی شده و 72.19 درصدی موارد بستری در 31 روز گذشته دقیقاً تاکیدی براین مدعاست که هنوز خبری از روند نزولی نشده یکباره جهشی تند از راه خواهد رسید چون در بخش بستری بیماران در ICU نیز شاهد رشد 46.47 درصدی بوده و به دنبال آن تعداد موارد فوتی با جهشی 147.7 درصدی روبرو شده است.

در همین حال مقایسه آمار کلی فوت دو نقطه دوره مورد نظر تفاوتی 16807 نفر را نشان می‌دهد که دوباره به کارشناسان ثابت می‌کند در نرخ موارد مرگ و میر ناشی از کرونا تغییر قابل توجهی ایجاد نشده و آمارها همچنان در محدوده روزانه ثبت 500 مورد فوتی است.

البته کارشناسان و بهداشت درمان با اشاره به طولانی شدن پیک پنجم و ادامه روند افزایشی بیماری براین نکته تاکید دارند که شاید باید در دوره آغازین پیک ششم شاهد جهشی در نوع ویروس نیز باشیم و این نکته می‌تواند به نگرانی‌های موجود با توجه به کمبودهای دارویی، تجهیزات و واکسن بیافزاید.

کمبود واکسن، اکسیژن و دارو

این درحالی است که در اخبار منتشر شده روزهای اخیر کمبودهای مختلفی در برخی استان‌ها گزارش شده است که بررسی کلی در این زمینه نشان می‌دهد این کمبودها از واکسن، اکسیژن و دارو گرفته تا تجهیزات بیمارستانی بوده است.

به عنوان مثال هم‌اکنون حداقل 8 استان با مشکل تامین اکسیژن مواجه هستند؛ به‌طوری‌که در گیلان، اصفهان، خراسان شمالی، همدان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و قم کمبود اکسیژن به مرحله حاد رسیده و گاهی نیاز بیماران با کمک‌ خیران و برخی نهادها  تامین می‌شود و شهر اصفهان نیز امروز و فردا با توجه به کمبود واکسن در مراکز تجمیعی هیچ تزریقی انجام نمی‌شود.

اما شرایط پایتخت هم از نظر ذخیره واکسن برای ادامه روند واکسیناسیون زیاد مطلوب نیست به صورتی که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران در این زمینه به ایلنا گفت: با توجه به کاهش ذخیره واکسن در تهران در صورتی که واکسن مورد نیاز تامین نشود در روزهای آینده برخی از مراکز برای انجام فرآیند واکسیناسیون با مشکل مواجه می‌شوند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

بیشتر بخوانید
  • تداوم بحران کرونا در استان سمنان/ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جدی گرفته شود

  • افزایش ابتلای مادران باردار به کرونا در کاشان نگران‌کننده است

  • جزئیات انجام "تست رایگان پی‌سی‌آر" و بستری بدون پرداخت هزینه بیماران کرونایی اعلام شد

استان آذربایجان غربی/ افزایش موارد بستری

جواد آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به فوت 30 نفر در شبانه روز گذشته در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تاکنون تعداد مجموع فوتی‌ها در استان به پنج هزار و 514 نفر رسیده است.

وی افزود: 13 نفر از این فوتی‌ها در ارومیه، پنج نفر در میاندوآب، سه نفر در نقده، سه نفر در خوی و در شهرهای سلماس، چایپاره، چالدران، مهاباد، ماکو و شوط هر کدام یک نفر فوتی گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: همچنین با ابتلای یک هزار و 663 نفر دیگر، مجموع مبتلایان به 235 هزار و 94 نفر رسیده است.

وی بیان کرد: در شبانه روز گذشته دو هزار و 81 نفر بستری سندروم حاد تنفسی، 77 نفر تحت ونتیلاتور، یک هزار و 10 نفر بستری مسکوک و 286 نفر بستری آی سی یو به ثبت رسیده است.

آقازاده با اشاره به واکسیناسیون 20 هزار و 78 نفر دیگر در شبانه روز گذشته بیان کرد: تاکنون 856 هزار و 381 نفر واکسن کرونا را در آذربایجان‌غربی دریافت کرده اند.

استان اردبیل/11 مورد فوتی در 24 ساعته گذشته

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 130 بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و در این مدت 90 بیمار بهبود یافته کرونا نیز از بیمارستان‌ها مرخص شدند.

  رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در شبانه‌روز گذشته متاسفانه 11 نفر دیگر در استان اردبیل بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و 130 بیمار جدید نیز بستری شدند.

وی با بیان اینکه 843 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند، اظهار کرد 125 بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

  رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: افزایش نگران کننده آمار تلفات و مبتلایان به کرونا و مراجعه انبوه مبتلایان به بیمارستان‌ها، حکایت از بی‌توجهی به رعایت الزامات بهداشتی نسبت به این ویروس هزار چهره دارد.

استان اصفهان/ 1636 مورد تست مثبت ثبت شد

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 4065  نفر بودند که  1636 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 606 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت581  بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  3575 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 484 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 50 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 36 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

در همین حال نجیمی با اشاره به محدودیت موجودی واکسن و نیاز به ارتقای نحوه نوبت‌دهی، اظهار داشت: مراکز تجمیعی واکسیناسیون در کلانشهر اصفهان طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نهم و دهم شهریور فعال نخواهند بود.

وی افزود: از همشهریان درخواست می‌شود از هر گونه مراجعه به این مراکز خودداری کنند و از افراد دارای نوبت متعاقباً دعوت به عمل حواهد آمد.

به گزارش تسنیم، تا کنون یک میلیون و 500 هزار نفر در اصفهان واکسینه شدند و حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر دیگر نیز باید واکسینه شوند.  طبق گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در صورت فراهم شدن شرایط و موجود بودن واکسن، جمعیت استان اصفهان تا یک ماه دیگر واکسینه می‌شوند و به ایمنی جمعی خواهیم رسید.

استان البرز/افزایش تعداد موارد ابتلا

مهرداد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز اظهار داشت: 189 بیمار با علائم کرونا در 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری شده اند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 63 هزار و 787  نفر  است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد 1305 نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند بیان کرد: از این تعداد ، ابتلای 710 نفر به بیماری کرونا تا امروز قطعی شده است.

بابایی با اشاره به لزوم رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا تصریح کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 26 بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به  5441 نفر رسید.

بابایی عنوان کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 57 هزار و 31 نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

استان ایلام/ آمار مبتلایان افزایش یافته است

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام،با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 53 هزار و 898 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 339 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 408 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 78 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 51 هزار و 242 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته پنج مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان سه مورد شهرستان ایلام و دو مورد مربوط به شهرستان مهران گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 951 نفر بوده است. ‌

استان بوشهر / بیش از 50 درصد موارد مشکوک، کرونا است

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر از روند کاهشی بستری‌های کرونایی در مراکز درمانی استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 107 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای 58 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر 609 نفر است گفت: اکنون 63 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه‌ بستری هستند که 30 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به اینکه روز گذشته 10 نفر دیگر به سبب ابتلا به کرونا فوت کردند افزود: تاکنون یک‌هزار و 814 نفر به سبب ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 124 بیمار بخش کرونایی بیمارستان‌های استان با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 93 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 81 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان خراسان رضوی/213 هزار ویال رمدسیویر در مرداد مصرف شد

علی اصغر انجیدنی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم از مشهد مقدس اظهارداشت: بر اساس گزارش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیش از 213 هزار ویال رمدسیویر در مردادماه امسال در استان استفاده شده است که نیمی از این تعداد برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها و نیمی دیگر در مراکز درمان سرپایی، کلینیک‌ها و درمان در منزل مصرف شده است.

وی افزود:20 هزار بیمار در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جریان موج پنجم کرونا از ظرفیت بستری موقت و درمان سرپایی با رمدسیویر استفاده کرده‌اند.

انجیدنی تصریح کرد: درحال حاضر 2هزار و865 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری هستند که این تعداد در 29 مردادماه سه هزار و 860 نفر بوده است و درحال حاضر تعداد بیماران بهبود یافته کرونایی در حال افزایش است.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روز گذشته 633 بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اندو تعداد بیماران بدحال و بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه خراسان رضوی 686 نفر است.

استان خراسان جنوبی/ شناسایی 118 مورد بیمار جدید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 341 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 118 بیمار جدید شامل 37 بستری و 81 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 49 مورد از بیرجند، 10 مورد از طبس، 5 مورد از سرایان، 23 مورد از قائنات، 6 مورد از فرودس، 9 مورد از نهبندان، 7 مورد از سربیشه، 5 مورد از درمیان، 20 مورد از زیرکوه 2 مورد از بشرویه و 2 مورد از خوسف بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : همچنین از هزار و 172 تست سریع کرونا 245 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 429 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 263 نفر کرونا مثبتند، بیان کرد: از این تعداد 44 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 6 نفر نامساعد است.

مهدی زاده ادامه داد: 3 مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و 63 نفر رسید.

وی افزود : همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز 205 هزار و 2 نفر واکسن نوبت اول و 98 هزار 721 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان خوزستان/22 درصد خوزستانی‌ها علیه ویروس منحوس واکسینه شدند

 سید محمود علوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پس از کشف واکسن کرونا و موفق بودن آن در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا، یک بارقه امید در غلبه بر این بیماری ایجاد شد که در استان خوزستان به دلیل شرایط حساس آن، ما پیش تازه در امر واکسیناسیون بودیم.

وی افزود: تاکنون در استان خوزستان بیش از یک میلیون و 500 هزار دوز واکسن توزیع شده است که این تعداد یک میلیون و 70 هزار نفر دوز اول و بیش از 450 هزار نفر هر دو دوز را دریافت کرده و دو هفته از آخرین واکسن آنها گذشته است که در واقع فول واکسینه شده اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با اتکا به این آمار می‌توانیم بگوییم که 22 درصد خوزستانی‌ها در مقابل کرونا واکسن دریافت کرده‌اند که البته این یک میانگین است و آمار در شهرهای مختلف متفاوت است به صورتی که در شهرستان بهبهان با 40 درصد تزریق واکسن، بالاترین میزان و در مقابل شهرستان حمیدیه با زیر 10 درصد کمترین میزان استقبال صورت گرفته است.

دکتر علوی با درخواست از مردم جهت مراجعه برای دریافت واکسن بیان داشت: شبکه بهداشت استان، با هزار خون دل و دوندگی واکسن را تحویل می‌گیرد و با تلاش شبانه روزی آنرا در شهرها و مراکز تجمیعی واکسیناسیون توزیع می‌کند لذا درخواست می‌شود مردم به خصوص در شهرهایی که کمترین میزان استقبال صورت گرفته است، خواهشمندم مراجعه کنند و واکسن خود را بزنن که مقابله با کرونا فقط با همراهی مردم ممکن است.

وی ادامه داد: در میان گروه‌های سنی نیز برخی با وجود داشتن بالاترین اولویت اما هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند که در این بین عدم مراجعه 10 درصد از افراد بالای 80 سال که عمدتاً دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و دیگر افراد بالای 70 سال که بیش از 75 درصد فوتی های از این گروه‌ سنی است می‌توان اشاره کرد.

استان فارس/ 40 مورد فوتی در 24 ساعت

پیک پنجم کرونا در حالی روزها را پشت سر می‌گذارد که نشانی از بهبود شرایط و آمار در سطح بالینی مشاهده نمی‌شود، هر چند ممکن است در برخی از نقاط کشور به لحاظ آماری وضعیت بهتر شده باشد اما همان گونه که گفته شد و طبق شواهد علمی به لحاظ بالینی تغییری در پیک پنجم مبنی بر نزولی شدن رخ نداده است. 

 در حال حاضر 31 شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز یا پرخطر و 5 شهرستان در وضعیت نارنجی هستند. براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز در طول بحران بیماری کووید 19، در مجموع بیش از یک میلیون و 396 هزار و 177 مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده که از این تعداد یک میلیون و 236 هزار و 665 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده است.

با بررسی نمونه‌های انجام شده، 375 هزار و 432 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 159 هزار و 512 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 33 هزار و 971 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون 409 هزار و 403 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان فارس 520 بیمار جدید مبتلا به کرونا طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان پذیرش شده‌اند که بر این اساس از مجموع چهار هزار و 510 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند، 399 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

بر این اساس در حالی در شبانه روز گذشته، 520  بیمار جدید مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند، در حالی که تنها حدود 360 بیمار از این بخش‌ها مرخص شده‌اند؛ این مسئله بیانگر این است که تعداد بیماران بستری بسیار بیشتر است و پیک پنجم در نزدیکی قله به سر می‌برد.

با جان باختن 40 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به شش هزار و 120 نفر رسیده است. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان سمنان/شناسایی 33 بیمار جدید

نوید دانائی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 38 هزار و 543 بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در 24 ساعت گذشته تعداد 33 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد هشت هزار و 843 در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

دانائی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد هفت هزار و 497 نفر بهبود یافتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای بیماری کرونا تا کنون 29 هزار و 700 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

استان قزوین/ افزایش 35 درصدی نرخ ابتلا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از افزایش دوباره آمار مبتلایان کرونایی بعد از 2 روز کاهش پی‌درپی خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 688 مبتلای کرونایی تازه در استان قزوین شناسایی شد که در مقایسه با روز گذشته 35 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

پیمان نامدار همچنین به کاهش 14 درصدی آمار بستری‌های روزانه کرونایی اشاره کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته 237 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز قبل 38 نفر افزایش یافته است. با این حال آمار بیماران کرونایی بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور 2 نفر بیشتر شده و در حال حاضر 56 نفر بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی اضافه کرد: با این حال آمار مرگ‌ومیر کرونایی استان 19 درصد کاهش یافته و در 24 ساعت اخیر 13 بیمار بدحال کرونایی را به خاطر شدت علایم تنفسی از دست دادیم که 3 نفر کمتر از روز گذشته بود؛ اما همچنان وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای در حوزه فوتی‌ها داریم.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان قزوین همچنین از افزایش 14 درصدی آمار بهبودیافتگان کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته 165 بیمار کرونایی با علایم قطعی نقاهت و بهبود از بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی بیماران کووید مرخص شدند که این آمار نسبت به روز پیش 20 نفر بیشتر شده است.

نامدار افزود: در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین با 9 نفر کاهش به 876 نفر رسید که روند مستمر کاهش بیماران بستری در تخت‌های بیمارستانی استان را نشان می‌دهد؛ اما هنوز کلیه سهمیه تخت‌های بیمارستانی بیماران کرونایی پر است و مابقی بیماران در بیمارستان‌های ارتش، سپاه و بیمارستان موقت شرکت گاز بستری هستند.

کاشان/ شناسایی 72 بیمار جدید

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 72 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 55 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و 17 بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل هفت و حداکثر 93 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 27 و حداکثر 91 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 773 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 652 بیمار در شهرستان کاشان و 151 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران 329 بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری 61 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری39 هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه چهار بیمار آقا 100، 86، 65 و 55 سال و سه خانم 54، 82 و 85 در شهرستان کاشان و دو بیمار خانوم 42 و 56 سال و یک بیمار آقا 80 در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 427 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 598 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون چهار هزار و 456 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

استان کرمان/ بیش از هزار بیمار کرونایی بستری هستند

استان کرمان در موج پنجم کرونا هفته‌های سخت و پرالتهابی را پشت سرگذاشت و در حال حاضر آمار بستری‌های قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان بیش از هزار نفر است و دلتا ویروس در شبانه روز گذشته بیش از 184 بیمار کرونایی دیگر را راهی بیمارستان‌ها کرده است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و 12 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 583 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 46 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 163 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 66 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 154 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 184 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 35 هزار و 873 مورد رسیده است.

وی به فوت 26 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 263 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 692 هزار و 419 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 324 هزار و 418 مورد است.

استان کرمانشاه / افزایش 132 درصدی مبتلایان نسبت به پیک قبل

استان کرمانشاه همچنان در حال صعود به قله پنجم کروناست و روند بستری بیماران افزایش یافته و هر روز رکوردی از نظر تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و بیماران بستری موقت ثبت می‌شود.

محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این رابطه گفت: روند ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها افزایشی است و اپیدمی با سرعت بیشتری‌ نسبت به پیک‌های‌ قبلی در حال گسترش است.

وی افزود: بالاترین تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان کرمانشاه از ابتدای اپیدمی تاکنون 1526 نفر در هشتم شهریور 1400 است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده این تعداد افزایش یابد.

پیک پنجم بزرگتر از پیک سوم در آبان و آذر سال 99 بوده و در استان کرمانشاه تعداد مبتلایان 132 درصد و بستری‌ها 76 درصد بیشتر از پیک سوم است ولی به دلیل واکسیناسیون مرگ و میرها نسبت به پیک سوم 26 درصد کاهش داشته است.

استان گلستان/ کاهش موارد بستری

حدود دو هفته‌ای است که گلستان همراه با برخی مناطق دیگر کشور از قله موج پنجم شیوع کرونا عبور کرده و در این مدت به طور محسوسی تعداد بیماران سرپایی و بستری در مراکز درمانی استان کمتر شده است.

در این مدت تعداد بیماران بستری حدود 800 نفر نسبت به اوج پیک پنجم کاهش پیدا کرده و مراجعات سرپایی نیز نزدیک به یکهزار و 500 نفر کاهش یافته است.

رنگ بندی کرونایی شهرهای استان نیز با فروکش کردن تب تند کرونای دلتا در استان در حال تغییر است و در همین روزهای اخیر تعداد 6 شهر از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان تعداد بیماران بستری با کاهش 87 نفری نسبت به روز قبل به یکهزار و 241 نفر رسیده است. اما نکته نگران کننده در این بین افزایش تعداد بیماران بدحال در استان است که سبب شده به رغم کاهش حدود 40 درصدی تعداد بیماران بستری اما تعداد بیمارانی که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند ثابت بوده و در برخی روزها همراه با افزایش باشد.

در حال حاضر 207 بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌های استان تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که حال 86 نفر از آنان که به دستگاه متصل هستند به شدت وخیم است.

در همین بازه زمانی حدود دو هفته‌ای تعداد مراجعات سرپایی بیماران کرونایی نیز به مراکز درمانی استان کمتر شده است. در اوج پیک پنجم شیوع کرونا نزدیک به یکهزار و 900 بیمار روزانه به صورت سرپایی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده و خدمات دارویی و درمانی دریافت می‌کردند که اکنون این تعداد به 392 بیمار در روز رسیده است.

استان گیلان/ افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

 12 شهرستان از 17 شهرستان استان گیلان در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و تنها 5 شهرستان رضوانشهر، املش، رودسر، شفت و فومن در وضعیت نارنجی است.

قرمز بودن 12 شهرستان استان گیلان نشان از فعال بودن ویروس کووید 19 و تداوم همه‌گیری آن در این استان است اگر چه آمار کرونایی در روزهای اخیر کاهش حدود 20 درصدی داشته اما وضعیت همچنان عادی نیست.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هزار و 598 بیمار کرونایی هم‌اکنون در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند و از این تعداد 271 بیمار 24 ساعت گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند و حال 207 بیمار نیز وخیم است.

استان گیلان قله پیک پنجم کرونا را با بستری شدن 2 هزار و 100 بیمار کرونایی گذرانده است اما این موضوع خطر عادی‌انگاری و به‌دنبال آن تصاعدی شدن آمار بستری‌شدگان کرونایی را افزایش می‌دهد.

 میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان گیلان با 11 درصد افزایش هم‌اکنون به 65 درصد رسیده است و مسلماً تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف فروکش کردن بحران کرونا را در پی دارد. 

استان لرستان/ افزایش تعداد موارد ابتلا

مریم کوشکی صبح امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان لرستان اظهارداشت: با افزوده شدن هزار و 21  بیمار جدید آمار مبتلایان به کرونا در لرستان به 165 هزار و 173 نفر رسید.

وی افزود: در بحث فوتی‌های ناشی از کرونا نیز طی 24 ساعت گذشته 12 نفر جان خود را از دست دادند که با افزوده شدن این تعداد مجموع فوتی های استان به 2 هزار و 227 نفر رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: هم اکنون نیز هزار و 344 بیمار مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند روز گذشته نیز آمارها بستری‍های لرستان هزار و 350 نفر بود.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان 489 هزار و 66 نمونه برای انجام آزمایش ارسال شده که به 480 هزار و 411 مورد جواب داده شده است و 315 هزار و 238 مورد منفی بوده است.

استان هرمزگان/ روند نزولی اما شکننده است

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 503111 بوده و روزانه بر میزان تست گیری افزوده می‌شود. 

وی افزود: در 24 ساعت گذشته 196 بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان پذیرش شده‌اند و در حال حاضر در مجموع 860 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این تعداد 125 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 28 بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه میزان بیماران قرنطینه در منزل در حال کاهش است و به مرز 12 هزار نفر رسیده که امیدواریم این روند کاهشی ادامه یابد. 

نوروزیان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 13 بیمار دیگر شامل 7 آقا 6 خانم در محدوده سنی 28 الی 85 سال از شهرستانهای بندرعباس (6 نفر) بندرلنگه (2 نفر)، پارسیان (2 نفر)، قشم، جاسک و میناب هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به 2166 نفر رسید. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان همدان/ بستری 246 بیمار در 24 ساعت

دکتر محمد طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: با شناسایی یک هزار و 77 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به 24 هزار و 394 و بیماران سرپایی مثبت به 70 هزار و 376 نفر رسید.

وی تصریح کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در 24 ساعت گذشته یک هزار و 777 مورد بود که 246 نفر از مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: 27 بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی 56 بیمار بستری در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز اظهار داشت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و 227، بهار یک هزار و 234، تویسرکان یک هزار و 332، رزن 987 درگزین 333، فامنین 363 و کبودرآهنگ یک هزار و 257 نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و 656 نفر در ملایر، 2 هزار و 996 نفر در نهاوند و 9 هزار و 475 نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

استان یزد/ شرایط ناپایدار است

ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی یزد اظهار داشت: در حال حاضر، 635 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در استان یزد کاملا شکننده است ادامه داد: از این تعداد، 124 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه روز گذشته، 124 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

سلمانی تصریح کرد: استفاده از ماسک، پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، دوری از حضور در تجمعات و دریافت سریع‌تر واکسن در گروه‌های سنی اعلام شده از مهم‌ترین راه‌های مهار کووید 19 است.

استان کردستان/ شناسایی 419 مورد جدید مبتلا به کرونا؛ 5 نفر دیگر جان باختند

آخرین وضعیت کرونا در کردستان حاکی از شناسایی 419 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس و مرگ 5 نفر دیگر در 24 ساعت گذشته تاکنون در استان است.

در حال حاضر 844 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کردستان بستری بوده که حال 83 نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) وخیم گزارش شده است.

شمار بستری‌شدگان به تفکیک شهرستان‌های استان کردستان در سنندج: 511 نفر، سقز: 71 نفر، مریوان: 73 نفر، قروه: 52 نفر، بیجار: 33 نفر، کامیاران: 49 نفر، دیواندره: 13 نفر، بانه: 30 نفر، دهگلان: 10 نفر و سروآباد: 2 نفر است.

براساس این گزارش؛ آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون به 1486 نفر رسیده که از این تعداد 618 نفر در سنندج، 260 نفر در سقز، 122 نفر در قروه، 82 نفر در کامیاران، 111 نفر در بانه، 82 نفر در دیواندره، 65 نفر در بیجار، 123 نفر در مریوان، 20 نفر در دهگلان و 3 نفر در سروآباد جان ‌باخته‌اند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات