۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۸۸۴۶۱
نماینده ولی فقیه در کاشان:

افغانستان نباید به حیاط خلوت تروریست‌ها تبدیل شود

افغانستان نباید به حیاط خلوت تروریست‌ها تبدیل شود
اصفهان - آیت الله سلیمانی به تبیین سیاست خارجی ایران در قبال افغانستان پرداخت و گفت: افغانستان نباید به حیاط خلوت تروریست‌ها تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در مصلی بقیه الله الاعظم کاشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: افغانستان نباید تبدیل به حیاط خلوت صهیونیست شود.

وی به موقعیت ایران در عرصه‌های جهانی، منطقه‌ای و داخلی اشاره کرد و افزود: بعد از جنگ جهانی چنین موقعیتی برای تغییر نوین در عرصه جهانی و منطقه‌ای و داخلی وجود نداشته است.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه در عرصه منطقه‌ای طی ۸۰ سال اخیر هیچگاه چنین موقعیتی که ملت‌ها بتوانند این چنین در سرنوشت خود نقش آفرین باشند وجود نداشته است، گفت: ایران با وجود انواع تهدیدات و تهاجم دشمن، فرصت‌های طلایی فراوان داخلی برای سکوی پرتاب برای رسیدن به اهداف بلند گام دوم انقلاب در پیش رو دارد.
 
سیاست های ایران باید تأثیرات منطقه ای و جهانی داشته باشد

به گفته وی سیاست‌های ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام باید به گونه‌ای باشد که این سیاست‌ها تأثیرات منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی حکمت و مصلحت و قدرت را با هم داشته است، اظهار داشت: سیاست خارجی ایران در قبال افغانستان در مقابل سیاست خارجی آمریکا نسبت به افغانستان از مصلحت و حکمت و قدرت برخوردار است.

وی به اهداف سه گانه مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و ایجاد حکومت مردمی طی ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در افغانستان اشاره کرد و عنوان کرد: آمریکا طی این مدت نه تنها در اهداف اعلام شده موفق نبود، بلکه به غارت ثروت و کشتار مردم افغانستان مشغول شد.

آیت الله سلیمانی گفت: عملکرد آمریکا طی ۲۰ سال اشغالگری افغانستان به گونه‌ای بود که امروز آمریکا از افغانستان خارج نمی‌شود، بلکه اخراج می‌شود و این در حالی است که رسانه‌ها اخراج آمریکا از افغانستان را به اشتباه به خروج آمریکا از افغانستان تعبیر می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز تنفر از آمریکا سراسر وجود مردم افغانستان را فراگرفته است، چرا که آمریکایی‌ها طی این مدت ۲۵۰ هزار افغانستانی را قتل عام و یک میلیون را زخمی کردند و حدود ۲۵ هزار نیروی آمریکایی و ۸۰۰ اروپایی در افغانستان کشته شدند.

به گفته وی آمریکا در مدت اشغال افغانستان ۴ تا ۵ میلیون افغانستانی را در درون این کشور و حدود ۴ میلیون افغانستانی را نیز در خارج از این کشور آواره کرد و حدود ۸۵ میلیارد دلار تسلیحات نظامی از خود در افغانستان برجای گذاشت که این نیز توطئه‌ای برای تقویت نظامی طالبان است.

مبانی طالبان را قبول نداریم

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: آمریکا با وجود این همه هزینه مالی و جانی در افغانستان از این کشور اخراج شد و نه تنها پرچم سه کشور ایران و چین و روسیه در افغانستان برافراشته مانده است، بلکه پرچم آمریکا به زیر کشیده شده است.

آیت الله سلیمانی سیاست خارجی ایران در قبال افغانستان را بر پنج اصل استوار دانست و افزود: تأمین امنیت مرز‌های مشترک ایران و افغانستان، امنیت کامل و آزادی شیعیان افغانی و هزاره درانجام مراسم‌های مذهبی، مشارکت همه اقوام درحکومت افغانستان، ادامه مبارزه با آمریکا و تقویت جبهه مقاومت و عدم تبدیل افغانستان به حیاط خلوت صهیونیسم و همچنین پرهیزاز جنگ داخلی را جمله سیاست خارجی پنجگانه ایران در قبال افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه ایران به تمدن تاریخ افغانستان احترام می‌گذارد و نه تنها طالبان را تحریک نمی‌کند بلکه طالبان را تقدیس هم نمی‌کند، تصریح کرد: مبانی طالبان را قبول نداریم چرا که تغییر رفتار‌های طالبان نشانه تغییر مبانی طالبان نیست./۱۳۰۷/پ201/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات