۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۸۸۶۴۷

خبرهای خوب برای رانندگان تاکسی

خبرهای خوب برای رانندگان تاکسی
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران توضیحاتی درباره روند واکسیناسیون رانندگان تاکسی، اختصاص وام به تاکسیرانان، فرسودگی و نوسازی تاکسی ها ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، ده‌ها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش بود، فقدان نظام حمل و نقل درون شهری احساس شد و آن زمان کالسکه‌ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند.

رشد سریع شهر و افزایش ناگهانی تعداد اتومبیل‌ها، کنترل خیابان‌ها را مشکل کرد و برای شهرداری و بلدیه ها کاملا مشخص بود که هدایت اتومبیل‌ها جهت رفت وآمد در شهر را باید به مأموران خاصی بسپارد.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیست و هشتم خرداد 59 با هدف تمرکز، کنترل و نظارت بر حُسن اجرای خدمت رسانی، طی لایحه‌ای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تحت پوشش شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب شروع به فعالیت کرد.

همچنین آئین نامه اجرایی توسط هیات وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت کشور ابلاغ شد تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را به سازمانهای مستقلی به نام سازمان تاکسیرانی محول کند.

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران محسوب می شود و همه امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل دادن پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه‌های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه‌شناس و برخورد با رانندگان متخلف و مانند آن از وظایف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران است.

اما همزمان با شیوع کرونا برنامه های سازمان تاکسیرانی هم بیشتر شده و تاکسیرانان هم قربانی این ویروس منحوس شده اند از یک سو رانندگان با کمبود مسافر و کاهش درآمد روزانه مواجه اند و از سوی دیگر این قشر از جامعه به گفته مسوولان آمار بالای مرگ و میر کرونایی را به خود اختصاص داده است.

 تهران با جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر حدود 100 هزار تاکسی دارد که به صورت خطی و گردشی روزانه مسافران زیادی را جابه‌جا می‌کند این ناوگان همزمان با شرایط شیوع کرونا دچار مشکلات فراوانی شد، هرچند واکسیناسیون رانندگان آغاز شده ولی هنوز به پایان نرسیده و کرونا همچنان در کمین رانندگان است.

درباره موضوعات مختلف در مورد تاکسی‌های تهران از جمله آخرین روند واکسیناسیون رانندگان تاکسی، آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از این بیماری در تاکسیرانی، نوسازی تاکسی‌ها، ضدعفونی تاکسی‌های پایتخت در شرایط کرونا، فرسودگی خودروها و وام نوسازی با محمد روشنی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

افزایش مرگ و میر ناشی از سویه دلتای کرونا

بیش از یکسال و 8 ماه است که کرونا در کشور شیوع یافته و رانندگان تاکسی از جمله افرادی هستند که به دلیل رفت و‌ آمد زیاد در سطح شهر و جابه‌جایی مسافران درگیر این بیماری شده‌اند و تعدادی نیز متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند آخرین وضعیت ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در میان رانندگان تاکسی پایتخت چگونه است؟

ببینید، مانند سایر اقشار جامعه متاسفانه آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از سویه دلتای کرونا میان تاکسیرانان هم افزایش یافته و آمار دقیق در این زمینه در حال احصاء است و به محض جمع آوری آمار دقیق اطلاع رسانی صورت می گیرد. هرچند واکسیناسیون رانندگان آغاز شده ولی به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و مسوولان ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، ایمنی بخشی چند هفته پس از دز دوم واکسن حاصل می شود که امیدواریم با دریافت دز دوم واکسن میان رانندگان شاهد هر چه سریع تر آمار ابتلا به ویروس منحوس کرونا باشیم.

روند واکسیناسیون 100 هزار راننده تاکسی پایتخت

تا کنون چه تعداد واکسن در تاکسیرانی تهران توزیع شده و رانندگان تاکسی واکسن ضدکرونا دریافت کرده‌اند؟

خوشبختانه مدتی است که واکسیناسیون 100 هزار راننده تاکسی در پایتخت آغاز شده و طی 10 روز اخیر بسیاری از رانندگان دز دوم واکسن را دریافت کردند. واکسن‌های ارائه شده از انواع مختلف مانند برکت، سینوفارم و آسترازنکا است که به انتخاب تاکسیران‌ها برای آنها تزریق می‌شود البته ناگفته نماند بیش از 60 درصد رانندگان تاکسی در پایتخت سن آنها به صورتی بوده که پیش از این مشمول دریافت واکسن بودند و پس از ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت واکسن‌های خود را دریافت کردند ولی حدود 40 درصد  تاکسیرانان سن بالا نداشته که ما واکسیناسیون آنها را در دستور کار قرار دادیم و آمارشان حدود 30 تا 40 هزار نفر است.

50 درصد رانندگان دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند

برای تزریق دز دوم واکسن کرونا تا کنون 50 درصد رانندگان مراجعه کرده و 50 درصد دیگر باقی مانده‌اند که طی روزهای گذشته دو مرکز ما با کمبود واکسن مواجه شد که خوشبختانه این مشکل در حال برطرف شدن است و واکسیناسیون طی روزهای آتی تسریع می‌شود. 6 مرکز انبار نفت، بهاران، طرشت، مترو، بوستان ولایت و مرکز رفاهی تاکسیرانان  جهت انجام وا کسیناسیون رانندگان تاکسی در پایتخت در نظر گرفته شده است و روزانه تعداد زیادی از رانندگان جهت دریافت واکسن و تزریق آن به این مراکز مراجعه می‌کنند. البته فعلا امکان افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون وجود ندارد چرا که توزیع واکسن با محدودیت‌های  مواجه است ولی با افزایش ارائه واکسن امکان توسعه مراکز هم وجود خواهد داشت.

وام بلاعوض برای رانندگان دارای بیماری صعب العلاج

اختصاص وام در شرایط کرونا و اقدامات حمایتی از  تاکسیرانان به چه صورت بوده است؟

همه تاکسیرانان که بیماری صعب العلاج داشته باشند یا به دلیل مشکلات کرونا آسیب‌هایی برایشان ایجاد شده باشد یا وام‌های بلاعوض  جهت حمایت از آنها در نظر گرفته‌ایم که تا کنون بیش از سه تا چهار هزار راننده تاکسی از این وام‌های بلاعوض بهره‌مند شده‌اند درخواست تاکسیرانان از طریق ثبت در تاکسیرانی یا سامانه 1888 صورت گرفته است.

اختصاص وام 10 و 20 میلیون تومانی تعمیرات تاکسی

همچنین برای تعمیرات خودرو وام10 میلیون تومان برای تاکسی‌های پراید، سمند و پژو و 20میلیون تومان برای ون‌ها در نظر گرفته‌ایم که البته این مسأله با مشکلاتی مواجه شده بود که خوشبختانه در حال حاضر در حال به سرانجام رسیدن است و به زودی این اقدام برای تاکسیرانان اجرایی خواهد شد.

ارائه اقلام بهداشتی رایگان به تاکسیرانان در پایانه ها/ضدعفونی تاکسی‌های پایتخت

ضدعفونی تاکسی‌های پایتخت در شرایط کرونا به ویژه همزمان با شیوع سویه دلتا این بیماری چگونه انجام می‌گیرد؟

ضدعفونی تاکسی‌های پایتخت جهت پیشگیری از انتقال کرونا و کاهش مبتلایان و متوفیان مدنظر قرار گرفته و رانندگان تاکسی می‌توانند اقلام بهداشتی شوینده و ماسک را از پایانه‌های تاکسیرانی به صورت رایگان دریافت کنند که امروز نیز چند هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده برای این موضوع اختصاص دادیم.

حدود 100 درصد مسافران و تاکسیرانان ماسک استفاده می کنند

اما با این وجود خود مسافران نیز باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند و در صورت تماس و یا لمس با دستگیره‌های در و یا کارت‌های بانکی حتی‌المقدور از اسپری ضدعفونی‌کننده استفاده کنند.همچنین در استفاده از ماسک جدیت داشته باشند البته خوشبختانه این موضوع تقریبا در 100درصد تاکسی‌ها توسط رانندگان و مسافران مورد توجه قرار گرفته است. البته اگر مسافران یا شهروندان نسبت به عدم استفاده از ماسک راننده یا سوار کردن اضافه مسافر در شرایط کرونا گزارشی داشته باشند می‌توانند تخلفات را از طریق سامانه 1888 و یا تماس با شماره 48048 به تاکسیرانی تهران اطلاع دهند.

همچنین هم‌زمان با شیوع کرونا، استفاده از کاور محافظ جداکننده در تاکسی‌های پایتخت مدنظر قرار گرفت و اکنون اکثر تاکسی ها از این کاورها دارند و اجرای این برنامه همچنان هم ادامه دارد لذا رانندگان تاکسی همچنان می‌توانند با مراجعه در سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان درخواست دریافت کاور محافظ جداکننده را داشته باشند. البته این کاورها به صورت رایگان میان رانندگان تاکسی توزیع می‌شود ولی نباید از این مسئله غفلت کرد که قطعا استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها نقش مؤثری در پیشگیری از کرونا دارد.

اختصاص اعتبار 900 میلیارد تومانی برای نوسازی تاکسی‌ها/ تسریع در نوسازی خودروها

نوسازی تاکسی‌های فرسوده چگونه در حال انجام است و چه اقدام جدیدی در این زمینه دارید؟

خوشبختانه اقدامات خوبی در این راستا انجام گرفته و برای متقاضیان نوسازی تاکسی‌ها 90 میلیون تومان وام پیش‌بینی شده و روزانه 50 تا 100 نفر راننده تاکسی جهت تشکیل پرونده به تاکسیرانی مراجعه می‌کنند و ما در حال حاضر در نوسازی تاکسی‌ها جلوتر از رانندگان هستیم در حالی که پیش از این به علت کمبود اعتبارات این موضوع به کندی پیش می‌رفت ولی اکنون از طریق اعتباراتی مانند تحقق تبصره 18، 900 میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌ها پیش‌بینی شده است.

احتمال افزایش وام نوسازی از 90 میلیون به 110 میلیون

همچنین در تلاشیم بر اساس دستور سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بتوانیم وام نوسازی تاکسی‌ها را افزایش و از 90 میلیون تومان به 100 تا 110 میلیون تومان برسانیم.

تجهیز و نوسازی پایانه های تاکسیرانی در پایتخت

در مورد وضعیت پایانه ها نیز رسیدگی و و نوسازی آنها در تهران مدتی است آغاز و در دستور کار قرار گرفته که تا پایان سال ادامه دارد و بیش از 100 پایانه در آستانه مجهز شدن و هوشمند سازی است. البته رسیدگی به پایانه‌های تاکسیرانی یکی از اولویت‌های سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بوده است به صورتی که بیش از ۵۰ پایانه بازسازی ونوسازی شده است.

2 بار مردودی در آزمون معاینه فنی به معنای فرسودگی تاکسی

وضعیت فرسودگی تاکسی‌های تهران چگونه است؟

ببینید بر اساس آئین‌نامه اجرای قانون هوای پاک، مصوب خرداد 1400 توسط هیأت دولت هر تاکسی که دو بار نتواند موفق به اخذ معاینه فنی شود فرسوده در نظر گرفته خواهد شد البته اگر تعمیرات صورت گیرد و مشکل‌های مربوطه حل شود دیگر فرسوده نیست در صورتی که پیش از این تاکسی‌هایی که 9 تا 10 سال سن داشت فرسوده نام می‌گرفت. در تلاش هستیم در حال حاضر نوسازی تاکسی‌ها با سرعت بیشتری پیش رود که خوشبختانه در دستور کار بوده و در حال اجرایی شدن است.

فعالیت 600 تا 800 راننده تاکسی زن در تهران/ تفاوتی بین زنان و مردان تاکسیران در ارائه تسهیلات نیست

تهران چه تعداد راننده تاکسی زن دارد و آیا رانندگان زن هم از مزایا و تسهیلات تاکسیرانان  مشابه مردان تاکسیران برخوردار هستند؟

بله، پایتخت حدود 600 تا 800 راننده تاکسی زن دارد که مزایا و تسهیلاتی که به رانندگان ارائه می‌دهیم بین زنان و مردان تفاوتی ندارد.

خبر خوش بیمه ای برای تاکسیرانان/10 هزار راننده فعال در آستانه بیمه شدن

آخرین پیگیری‌ها برای بیمه تاکسیرانان پایتخت به کجا رسید؟

بعد از 8 سال مشکلات در این زمینه و مصائب مربوطه خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و اخیراً بیمه شدن 3 هزار راننده تاکسی اجرایی شده و در تلاش هستیم که تعداد بیشتری از رانندگان را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

بر اساس بررسی‌هایی که انجام گرفت 10 هزار راننده فعال بدون بیمه در پایتخت وجود داشت که ما تلاش‌ کرده‌ایم این افراد را جایگزین رانندگان تاکسی کنیم که از گردونه تاکسیرانی حذف شده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه مدارک مورد نیاز رانندگان تاکسی مربوطه را تحویل مسؤولان ذی‌ربط داده‌ایم این امید را داریم که در بخش نخست 3 هزار راننده بدون بیمه جایگزین رانندگان قبلی شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس
ارسال نظرات