۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۸۸۶۸۶
آیت الله رمضانی:

انسان عارف بن‌بست ندارد

انسان عارف بن‌بست ندارد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: انسان وقتی عارف می‌شود، جور دیگری به هستی نگاه می‌کند و برای همین است که هیچ وقت در زندگی خود به بن‌بست نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله رمضانی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در نشست تخصصی و کاربردی آوای توحید که با موضموع نقش عرفان و توحید در سبک زندگی برگزار شد، با اشاره به تمدن ساز بودن سیره ائمه اطهار گفت: سیره، کنش‌ها و واکنش‌های حضرت امام حسین (ع) انسان ساز و تمدن ساز است؛ چرا که انسان را از وابستگی‌هایش رها و مراتب عالی می‌رساند.

وی افزود: بشر همیشه گرفتار ظلمت‌های نفس، شهوت و غضب است و این ولی خداست که ولایت الهه را در خود مجسم می‌کند، دست بشر را می‌گیرد و از ظلمات نجات داده و به اوج مراتب جهان در کنار خداوند متعال می‌رساند.

آیت الله رمضانی مکتب امام حسین را مکتب الله دانست و ابراز داشت: با کمک گرفتن از مکتب امام حسین(ع) که به‌حق مکتب الله تعالی است، ما می‌توانیم بر اساس اندیشۀ مکتب امام حسین، در ادای حق خود و دیگران بکوشیم.

وی ادامه داد: زندگی انسان، نمودی از فکر و اندیشه‌ای است که او در سر می‌پروراند؛ بنابراین هر واکنش و کنش انسان در ساحت فردی و اجتماعی انسان رخ می‌دهد از فلسفه و جهان بینی‌ای که انسان آن را پذیرفته نشأت می‌گیرد و همین فلسفه و جهان بینی در سرتاسر زندگی آدمی جاری و ساری است.

این استاد اخلاق حوزه دگر بینی انسان نسبت به هستی را ناشی از تغییر فلسفه و جهان بینی انسان دانشت و اظهار داشت: یک انسان وقتی عارف می‌شود، در بعد شناخت هستی به شکل دیگری بدان می‌نگرد و در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی خود همین نگاه ادامه دارد. بنابراین انسان عارف به بن‌بست نمی‌رسد؛ چرا که به تمام ابعاد و لایه‌های باطنی هستی نفوذ کرده و از این روست که برای هرچه که برای دیگران بن بست به حساب می‌آید، عارف آن را راهی برای نجات و روزنه‌ای پر از امید می‌بیند.

 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات