۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۸۷۵۷۲
آیت الله رمضانی:

تحقق همه اهداف انقلاب آرزوی مرحوم حکیمی بود

تحقق همه اهداف انقلاب آرزوی مرحوم حکیمی بود
استاد فلسفه و عرفان اسلامی گفت: مرحوم حکیمی آرزو داشت اهداف انقلاب به وقوع بپیوندند و اگر به انتقاد می پرداخت از منتقدان عملکرد بود نه اصل نظام.

آیت الله حسن رمضانی استاد فلسفه و حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با تسلیت درگذشت استاد حکیمی گفت: استاد حکیمی نسبت به تحقق توقعاتی که از انقلاب می رفت نقد داشت و راضی نبود اما نمی توان وی را در کنار انجمن حجتیه و سایر تشکل هایی که میانه خوشی با انقلاب نداشتند و حتی ضد انقلاب بودند معرفی کنیم.

وی تأکید کرد: اینکه بگوییم استاد حکیمی انقلاب را قبول نداشت جفای به ایشان است و رد این ادعا کتاب «تفسیر آفتاب» در تکریم نهضت و حرکت امام خمینی بهترین دلیل برای این است که حکیمی امام و اهداف انقلاب را قبول داشت و برای رسیدن به این اهداف هر کمکی که از دستش بر می آمد انجام داد.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی تصریح کرد: مرحوم حکیمی آرزو داشت اهداف انقلاب به وقوع بپیوندند و اگر به انتقاد می پرداخت از منتقدان عملکرد بود نه اصل نظام چرا که او معتقد بود قبل از انقلاب سه طاغوت سیاسی فرعونی، فرهنگی هامانی و اقتصادی قارونی بلای جان امت اسلامی بود که با انقلاب فقط طاغوت سیاسی از بین رفت.

وی در ادامه افزود: استاد حکیمی مدعی بود که طاغوت اقتصادی از بین نرفته چرا که سرمایه داران پس از انقلاب غنی تر شده و فقرا فقیر تر شدند و در بعد فرهنگی هم فلسفه و عرفان توسط تلویزیون ترویج می شود که همان طاغوت فرهنگی است؛ اینکه طاغوت سیاسی به واسطه انقلاب از بین رفته مورد تأیید است اما در بقاء کامل طاغوت اقتصادی و فرهنگی حرف است.

آیت الله رمضانی گفت: اگر چه در این سال ها سرمایه دارها می تازند و تمام امور را به دست گرفته و در اقتصاد مردم تأثیر سوء به وجود آوردند و دولت منفعل و چه بسا همراهی هم کنند و به عنوان یک ایراد اساسی مطرح است اما به این کلیت نیست چرا که وضع فقرا و سرمایه داران بسیار فرق کرده و این طور نیست که فقرا فقیر تر شده باشند بلکه فقر موجود مطلق نبوده بلکه نسبی است.

وی با اشاره به طاغوت فرهنگی ابراز کرد: هنوز فرهنگ اسلامی به طور کامل در این کشور طلوع نکرده و حرف اسلام مغفول مانده و مردم طعم اسلام را نچشیده اند اما این ربطی به رواج فلسفه ندارد و نمی توان رواج فلسفه را طاغوت و هامان دانست؛ اسلام فراتر از فلسفه و عرفان است و به وحی و معاد معتقد است و فلسفه و عرفان در بستر و برخاسته از اسلام است.

آیت الله رمضانی گفت: فلسفه اسلامی و افرادی که تحت عنوان فیلسوف و عارف شناخته می شوند مسلمان، مؤمن و پیرو قرآن و سنت هستند و اگر فلسفه ای دارند در همین فضا به پویایی و شکوفایی سرمایه می گذارند و نباید این ها را طاغوتی و ضد دینی یاد کنیم؛ در خصوص مباحث علمی مناظراتی داشتیم که در رسانه ها موجود است و از خداوند می خواهم ما و ایشان را بیامرزد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا نور
Iran, Islamic Republic of
۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
سه طاغوت سیاسی فرعونی، فرهنگی هامانی و اقتصادی قارونی رو قشنگ تعبیر آورده بود.
روحش شاد..
1
0