۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۸۸۸۰۲

دوره مجازی "جمهوریت در آراء و اندیشه علامه مصباح" برگزار می‌شود

دوره مجازی
مهدی جمشیدی در سلسه درس‌گفتارهای مجازی "جمهوریت در آراء و اندیشه علامه مصباح"، نمایی دقیق و موشکافانه از تفکّر سیاسی علامه مصباح در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، با این‌که نظریۀ سیاسی آیت‌الله مصباح در طول سه دهۀ اخیر، همواره محل بحث و مناقشه بوده است و موفقان و مخالفان دربارۀ دلالت‌های آن، اظهارنظرهای متعدّد داشته‌اند، امّا این نظریه در قالب درس‌گفتار، ارائه نشده است، به‌ خصوص مواضع  و دیدگاه‌های ایشان در زمینۀ جمهوریّت و رأی مردم، اغلب با استناد به منابع درجۀ دوّم و غیرمعتبر، به چالش کشیده شده است.

در سلسله درس‌گفتارهایی که مؤسسۀ طلوع حقّ با عنوان جمهوریّت در آراء و اندیشۀ آیت‌الله مصباح برگزار کرده است، مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ  و اندیشۀ اسلامی که یکی از هواداران اندیشۀ سیاسی آیت‌الله مصباح بوده است، بر اساس منابع دست اوّل و در قالب متن‌خوانی تحلیلی و جزئی، به بیان و شرح دیدگاه علامه مصباح دربارۀ مردم‌سالاری پرداخته و کوشش کرده است به نقدها نیز پاسخ دهد.

این درس‌گفتارهای مختصر، صورت و نمایی دقیق و موشکافانه از تفکّر سیاسی ایشان در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام و استفاده از این فایل های تصویری که در 5 جلسه و به مدت 140 دقیقه ضبط شده است، به سایت موسسه طلوع حق به نشانی toluehagh.ir مراجعه نمایند.

نظر آیت الله مصباح در مورد مهدی جمشیدی:

                                                                                                  
آیت الله مصباح یزدی , پژوهشگاه ,
سوگنامه مهدی جمشیدی در حاشیه نامه علامه:

این سخن‌هایی که از عقلِ کلّ است
بوی آن گلزار و سرو و سنبل است‌‌
(مثنویِ معنوی، دفترِ اوّل، بیتِ 1899).

نبودنت را احساس نمی‌کنم؛ چون همچنان هستی... شاید حتّی بیش از گذشته! من از طنینِ دلنشینِ صدایت درمی‌یابم که اکنون نیز در شعاعِ قدسیِ وجودت، قرار دارم ...
چند شبِ پیش و در خلوتِ خویش، گفتارت را دربارۀ عاشورا می‌شنیدم. صدایت، زنده‌تر و غالب‌تر از همیشه بود. در میانۀ کلامت، مرحوم آیت‌الله شیخ‌حسن‌علی نخودکی در خاطرم نشست و دلم طلب کرد که تصویری از وی را ببینم. در همان لحظه، تو نیز در سخنت، به خاطره‌ای از وی اشاره کردی... و مگر جز این است که خاصیّتِ عشق، تلاقی و انطباق است؟ هم‌سویی و هماهنگی با تو، حتّی به قدرِ یک تصوّرِ ذهنیِ آنی نیز، دلنشین است... سایۀ ولایتِ ایمانی‌ات، مستدام.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات