۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۸۸۸۱۳

آیین آغاز سال تحصیلی 1400-1401 حوزه های علمیه برگزار شد

آیین  آغاز سال تحصیلی 1400-1401 حوزه های علمیه برگزار شد
آیین آغاز سال تحصیلی 1400-1401 حوزه های علمیه ساعت ۱۰ صبح امروز سه شنبه به صورت حضوری محدود و مجازی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،آیین  آغاز سال تحصیلی 1401-1400 حوزه های علمیه ساعت ۱۰ صبح امروز سه شنبه به صورت حضوری محدود و مجازی با سخنرانی آیت الله سبحانی، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور و حجت‌الاسلام رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه برگزار شد.

آیت الله سبحانی با اشاره به آیه نَفر گفت: ایام تعطیلی در حال سپری شدن است و ایام تحصیل آغاز می شود، همیشه در مهرماه یا قبل آن دروس حوزه شروع می شد، مسلماً در شرایط کنونی نیز نباید تعطیلی مطلق صورت پذیرد و در حد امکان همیشه بهره گیری کنیم.

این مرجع تقلید ابراز داشت: این آیه امروز هم ما را خطاب می کنند که همه افراد نمی توانند تحصیل کنند اما از هر گروهی بخشی می‌توانند مهاجرت کرده و تحصیل کنند و به شهر خود برگردند و تبلیغ دین انجام بدهند.

وی ادامه داد: گاهی بلا مایه امتحان است، این بلای عالم گیر یک نوع امتحان بشریت است تا بشر ازغرورش پایین بیاید، اما اگر خدا دردی را داده دوایی را هم برای آن معین کرده است، مسلماً بهره گیری از این دواها برای ما عمل به سنت الهی است اما در مقابل دعا و توسل هم مطرح است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ذات و فلسفه حوزه رساندن حوزه به اوج کمال و احساس نیاز به خداوند است، هویت و اصالت حوزه علمیه در اخلاق معنویت، معرفت، تربیت و تهذیب مجسم است اگر روزگاری در همه ارکان و ابعاد حوزه پیش رویم اما از این درونمایه معرفتی که درسیره سلف ما مجسم بود تهی شویم دیگر حوزه نخواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: در همین فیضیه و دارالشفاء استادان اخلاقی مثل امام ما را و نسل های پیشین ما را مستفیض کردند، هنوز هم صدای استادان اخلاق و صاحبان نفس و بزرگان معنویت در فضای قم و در فضای فیضیه و دارالشفاء طنین افکن است.

آیت الله اعرافی با اشاره به مهم ترین وظیفه حوزه خاطرنشان کرد: مهم ترین وظیفه مدیران و دست اندرکاران تعلیم و تربیت حوزوی برنامه ریزی برای رشد اخلاقی، تعالی روحی و قدرتمندی طلبه برای غلبه بر  هواهای نفسانی است، درس های اخلاق ما و اخلاق در درس های ما باید راه را به سمت این قله های بلند و معنویت به روی طلاب عزیز ما بگشاید.

لازم به ذکر است در ابتدای جلسه حجت الاسلام رستم نژاد توضیحاتی در رابطه با نحوه پذیرش طلاب، امتحانات، رشته های تخصصی و گزارشی از سال تحصیلی 1400-1399 بیان کردند که به صورت خبری مجزا به آن پرداخته خواهد شد.

ارسال نظرات