۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۸۸۸۳۴
آیت الله سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه مطرح کرد؛

حوزه نباید به دلیل مشکلات تعطیل شود/ شیوه برگزاری دروس با نظر شورای عالی + فیلم

حوزه نباید به دلیل مشکلات تعطیل شود/ شیوه برگزاری دروس با نظر شورای عالی + فیلم
حضرت آیت الله سبحانی گفت: شیوه آغاز دروس حوزه و اینکه حضوری یا مجازی یا بخشی حضوری و بخشی مجازی باشد، بستگی به نظر شورای عالی و شرایط موجود دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد در پیام تصویری اظهار داشت: ایام تعطیلی در حال سپری شدن و ایام سال تحصیلی جدید در حال آغاز شدن است. همیشه مهرماه و یا قبل از آن، درس های حوزه شروع می‌شد و مسلما نباید حوزه به دلیل یک سلسله مشاکل تعطیل مطلق بشود و باید به مقدار امکان همیشه بهره گیری کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه نَفر افزود: این آیه ما را خطاب می‌کند که همه افراد نمی‌توانند تحصیل کرده و بازگردند و در شهرهای خود تبلیغ کنند، اما از هر گروه  بخشی از افراد می‌توانند مهاجرت کرده و تحصیل کنند و بازگردند در میان اقوام و شهر خود تبلیغ کنند.

تعداد بازدید : 3

وی بیان داشت: در حال حاضر قریب به صد سال از عمر حوزه قم می‌گذرد و خدا می‌داند که این صد سال چه برکاتی داشته است، دیانت مردم ایران مرهون حوزه ای بوده که مرحوم آیت الله حائری آن را پایه گذاری کرده و شاگردان و بزرگانی که تربیت کردند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه گاهی از اوقات فزونی نعمت و گاهی هم بلا مایه امتحان است، اظهار داشت: بالاخره بشر در مقابل این دو حادثه مورد امتحان قرار می‌گیرد، این بلایی که دامن گیر جهان است، برای امتحان بشر است تا از غرورش پایین بیاید و تصور نکند که علمی که آموخته او را از خطرات کاملا حفظ می‌کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به عاجز بودن بشریت اذعان کرد: با همۀ دستاوردهای علمی که بشریت از آن دم می‌زند در مقابل یک موجود ریز عاجز و ناتوان شده و بنابراین در مقابل این بلا، انسان باید از قواعد علمی و نکاتی که علما گفته اند بهره‌گیری کند، اگر خدا دردی را داده، دوایی را هم برای آن معین کرده و مسلما بهره‌گیری از این دواها عمل به سنت الهی است، اما در مقابل دعا و توسل هم مطرح است.

وی با اشاره به امدادهای الهی بیان کرد: ما نباید از امدادهای الهی مایوس باشیم و امیدواریم خداوند منان این بلا را برطرف کند، دانشگاه، حوزه و همه بخش های کشور از جمله اقتصاد تحت تاثیر این بلا قرار گرفته و هم با دعا و هم از طرق علمی باید برای حل این مشکل ورود کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه گفت: شیوه آغاز حوزه ها و اینکه حضوری یا مجازی یا بخشی حضوری و بخشی مجازی باشد، بستگی به شرایط موجود دارد و این بستگی به تصمیم شورای عالی حوزه های علمیه دارد، اما در عین حال درس‌ها باید شروع شوند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
سخنان ارزشمندی بود.
0
0