۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۸۹۰۶۴
ایستگاه رسانه‌ای اسلام (۳۷)؛

اربعین بزرگترین پیمایش عاشقان سید الشهدا است

اربعین بزرگترین پیمایش عاشقان سید الشهدا است
حجت الاسلام کریم پاک نیا گفت: یکی از راه های عملی کردن مهم ترین پیام جهانی اربعین احیای ارزشهای الهی است، که در قالب برپائی مجالس عزاداری اربعین می باشد.

حجت الاسلام کریم پاک نیا عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتمایی خبرگزاری رسا، درباره ی جهانی کردن فرهنگ اربعین گفت: باتوجه به امور شرعی و فطری و عقلانی در تمام برنامه های اربعین ، مثلا رعایت و جلوه گر ساختن اخلاق و شرعیات و عرفیات معقول با حداکثر توان،  عاشقان استمانند ابراز خصلتهای والای انسانی همانند ایثار ، فداکاری ، انفاق ، دلسوزی و دوری از نباید های اخلاقی مثل ریا کاری و نیات غیر الهی را رعایت نمود.

 وی افزود: همچنین ایجاد امنیت روحی روانی و سیاسی و بهداشتی و در یک کلام کمک به یک مراسم سالم و پشتیبانی حداکثری از برنامه های مشروع و عقلانی اربعین، مثل گسترش موکب ها و تشویق موکبداران و زائرین و خدمه از راهکار های موثر است.

حجت الاسلام پاک نیا با اشاره به جهانی سازی اربعین حسینی اظهار داشت: ترویج فرهنگ مقاومت،نشر پیامهای جهانی اربعین و احیای فرهنگ عاشورا از وظیفه های همه مسلمین به شمار می رود، زیرا زیارت اربعین از جلوه های مهم مقاومت در مقابل ظلم وستم دشمنان است . زیارت اربعین مدیریت ستودنی و مقاومتی اهل بیت را بعد از عاشورا احیا می کند و به این جهت زیارت اربعین را می توان نماد مقاومت و ظلم ستیزی قلمداد کرد.

 

اربعین میعادگاه عاشقان عالم

 ایشان در ادامه درباره معرفی رهبریِ صالح برای جهان گفت: امام صادق برای جهانی کردن و جاودانه ساختن اربعین حسینی، زیارتنامه ای پرمحتوا و با مضامین عالی برای مشتاقان فرهنگ عاشورا هدیه کرده است که می تواند بهترین پشتوانه فرهنگی و معنوی اربعین باشد، زیارت شناخت ولی خدا و تبعیت از آن و سپردن مدیریت جهان به دست شخصی صالح از مهمترین نکات زیارتنامه به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تبیین فرهنگ اربعین تصریح کرد: در اول زیارت اربعین به ویژگی های این رهبر جهانی اشاره کرده و می خوانیم که : السَّلاَمُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلاَمُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ‏ ؛ سلام بر تو اى ولى خدا و حبيب خاص خدا، سلام بر تو اى دوستدار و محبوب و برگزيده خدا تفسیر شده است که ایشان در تفسیر این عبارت ارزشمند گفتند: بیان و تفهیم اهداف امام حسین ع در فرصت های اربعین به ویژه که برای نجات انسان از گمراهی و جهالت قیام نموده است و پاسداشت اربعین برای احیای آن اهداف است.

حجت الاسلام پاک نیا در خصوص راه های عملی کردن پیام جهانی اربعین گفت: یکی از راهای عملی کردن مهمترین پیام جهانی اربعین احیای ارزشهای الهی است،که در قالب برپائی مجالس عزاداری اربعین ، برگزاری دسته جات حسینی پذیرائی و احسان و انفاق در این روز و دهها برنامه دیگر در اربعین وسایر نقاط ممکن در عالم باعث وحدت هرچه تمام تر دربین مسلمین می شود.   

ایشان در ادامه گفت: همراهی زائرین و راه پیمایان اربعین و زندگی کردن با زوار اربعین در این فرصت محدود و تبادل اطلاعات فرهنگی و تعامل در سایر ابعاد زندگی از فرصت های محدود است و باید به احسن وجه استفاده گردد،
ایشان در پایان سخنان خود از حوزویان درخواست کردند، با حضور حداکثری خود از نشر آثار و کتب زیارتی و اربعینی با زبانهای مختلف همگانی و برجسته کردن روایات اربعین و فضائل آن کمک کنند .

ارسال نظرات