۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۸۹۱۹۳
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی:

وظیفه حوزه تحقق معارف و احکام دین است

وظیفه حوزه تحقق معارف و احکام دین است
تولیت آستان قدس رضوی گفت: وظیفه حوزه نه فقط تبلیغ، سخنرانی و تألیف کتاب بلکه اقامه دین و عینیت بخشیدن به معارف و احکام است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی پیش از ظهر شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، بیان کرد: به طلاب جدید که توفیق تحصیل در مکتب امام صادق (ع) و سربازی امام زمان (ع) را پیدا کردند، تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: در روایات تأکید ویژه‌ای بر مسئله ولایت شده است و به نقل از یکی از مورخین معتبر اهل سنت، آن‌قدر که برای اثبات ولایت و امامت در اسلام کشته داده شد، برای خود اسلام داده نشد.

تولیت آستان قدس رضوی با طرح این سوال که نقش حوزه‌های علمیه در تحقق آموزه‌های اهل بیت در جهان چیست، افزود: علما وارث پیامبران هستند، آنان هم احکام را بیان و هم مردم را هدایت کردند از این رو، جهاد نیز در اینجا معنا پیدا می‌کند.

وظیفه حوزه‌های علمیه

وی با بیان این‌که اقامه دین و احکام است که دشمنان را به مقابله برمی‌انگیزد، اضافه کرد: امروز بدترین نوع و ضد دین‌ترین حکومت در عربستان حاکم است اما مانع نماز، احکام و حج نمی‌شوند بلکه بهترین نوع مساجد را می‌سازند، مشکل آنان اقامه معارف و توحید است پس وظیفه حوزه نه فقط تبلیغ، سخنرانی و تألیف کتاب بلکه اقامه دین و عینیت بخشیدن به معارف و احکام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: یکی از فرصت‌هایی که متوجه حوزه است مخاطب فراوان و علاقه‌مند به معارف دین به خصوص جوانان است که باید بستر جذب بیشتر علاقه‌مندان را فراهم کنیم.

وی، وجود اساتید و مجتهدین بزرگ را دیگر فرصت بزرگ حوزه‌های علمیه دانست و افزود: قدر حوزه مشهد را بدانید زیرا تراز حوزه مشهد بالاست و ابتدای آن، مجاورت با مرقد شریف عالم آل محمد امام رضا (ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: دسترسی آسان به مخاطب و منابع مختلف از طریق اینترنت و فضای مجازی، از دیگر فرصت‌هایی است که اکنون برای حوزه مهیاست.

کسب شهرت، تهدیدی برای طلبگی است

وی اظهار کرد: در کنار فرصت‌ها، تهدیداتی نیز متوجه حوزه است که اولین آن‌ها، توجه به دنیا و ترک ساده‌زیستی است؛ طلاب نباید به فکر کسب شهرت باشند همانطور که امام راحل فرمودند «اگر عالم سمت دنیا رفت باید فاتحه اسلام را خواند».

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: از دیگر تهدیدها، جدا دانستن خود از نظام است، هم حوزه به انقلاب خدمت کرده و هم انقلاب به حوزه پس بین این دو رابطه متقابل است و باید به این مسئله توجه ویژه داشت.

وی افزود: کم‌توجهی به تربیت معنوی و رشد اخلاقی طلاب تهدید دیگری است که باید به آن توجه کرد زیرا تجربه ثابت کرده رشد معنوی و اخلاقی با ۲ کلاس اخلاق محقق نمی‌شود.

طلاب باید در کنار مردم و هم‌درد آنان باشند

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که طلاب باید در عرصه‌های اجتماعی در کنار مردم و هم‌درد آنان باشند، تصریح کرد: در مسئله کرونا بسیاری از طلاب و همسرانشان سخت‌ترین کار را به عهده گرفتند، کسی حاضر به غسل دادن فوت‌شدگان کرونا نبود اما خدا این طلاب جوان را حفظ کند که این کار را انجام دادند.

وی متذکر شد: سلایق سیاسی نباید باعث ایجاد بغض و کینه و فاصله بین طلاب شود و باید در عین این اختلاف نظرها، در کنار هم برای اقامه معارف دین تلاش کرد.

رتبه‌بندی اساتید حوزه علمیه

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام سید حمید علوی آزیز، معاون آموزشی و مدیر مرکز نخبگان حوزه‌های علمیه خراسان رضوی به بیان گزارسی از اقدامات سال گذشته حوزه علمیه خراسان در بخش آموزش پرداخت و گفت: قرارگاه‌هایی شامل قرآن و عترت، فقاهت، کلام اسلامی و ادبیات عرب در حوزه علمیه خراسان راه‌اندازی شد

وی با بیان این‌که بیش از پنج هزار طلبه برای رقابت‌های علمی ثبت‌نام کردند، ادامه داد: مدرسه عالی تربیت برای تربیت مدرس تأسیس شد و اکنون بیش چهار هزار استاد مجوز تدریس دارند.

علوی آزیز با اشاره به رتبه‌بندی بیش از ۶۰۰ استاد ادبیات عرب، افزود: از سال گذشته تصمیم گرفته شد اساتید حوزه علمیه رتبه‌بندی شوند و این رتبه‌بندی در سایر قرارگاه‌ها نیز ادامه خواهد یافت.

ارسال نظرات