۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۸۹۲۳۹

بیشتر زلزله‌‎های ایران نتیجه فشار صفحه‎‌ای کدام منطقه است؟

بیشتر زلزله‌‎های ایران نتیجه فشار صفحه‎‌ای کدام منطقه است؟
یک دکترای زمین‌شناسی می‌گوید: تقریباً تمام زلزله‌‎هایی که در فلات ایران رخ می‎‌دهد از نوع درون صفحه‌ای است‎.

به گزارش خبرگزاری رسا، پیمان رجبی خاطرنشان کرد: زلزله‌ها به دو دسته لبه صفحه‌ای و درون صفحه‌ای تقسیم می‌شوند. زلزله‌ای که در محل برخورد صفحات رخ می‌دهد، لغزش و آزادشدن انرژی در این محل موجب زلزله لبه صفحه‌ای می‌شود.

وی افزود: نوع دیگر زلزله بر اثر فشار‌های لبه یک صفحه بر روی لبه صفحه دیگر است که موجب تجمع انرژی و شکستگی در آن منطقه می‌شود و در وقوع این زلزله‌ها فرآیند‌های کوه‌زایی نتیجه فشار‌های صفحات اطراف است.

رجبی تصریح کرد: بر اثر این فشارها، پوسته زمین شکسته و به سمت بالا حرکت می‌کند و کوه‌ها شکل می‌گیرد و زلزله درون صفحه اتفاق می‌افتد. این دکترای زمین‌شناسی بیان کرد: بیشتر زلزله‌‎هایی که در ایران رخ می‌‎دهد در نتیجه فشار صفحه‎‌ای بوده که در منطقه عربستان واقع شده است.

وی تصریح کرد: فشار این صفحه بر روی صفحه کشور در بیشتر مناطق، فرآیند کوه‎زایی هم‎چون زاگرس و البرز را موجب شده است. رجبی اضافه کرد: به همین دلیل تقریباً تمام زلزله‌‎هایی که در فلات ایران رخ می‎‌دهد از نوع درون صفحه‌ای است‎.

وی یادآور شد: گسل‎‌های موجود در ناحیه رشته کوه‌‎های البرز، زاگرس و رشته کوه‎‌هایی که در شرق ایران گسترده‌‎اند، باعث وقوع زلزله‌‎ها در داخل فلات ایران شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات