۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۸۹۲۶۰
امام جمعه همدان:

شهید مدنی مجتهدی انقلابی و اجتماعی بود

شهید مدنی مجتهدی انقلابی و اجتماعی بود
همدان ـ حجت الاسلام شعبانی گفت: آیت الله شهید مدنی یک مجتهد انقلابی بود که در عرصه‌های اجتماعی نیز فعالیت بسیار گسترده و چشمگیری داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی در کنگره ملی بزرگداشت شهید محراب آیت الله سیداسدالله مدنی، افزود: تبیین و تشریح ابعاد شخصیتی و رفتاری علما و اندیشمندانی همچون آیت الله مدنی در واقع تبلیغ دین مبین اسلام است.

وی اظهار داشت: موسسه شهید محراب آیت الله مدنی زحمات زیادی برای برگزاری هرچه بهتر این کنگره کشید و برگزاری این رویداد مهم فرهنگی نتیجه تلاش و همت همه مسئولان استان همدان است.

امام جمعه همدان با اشاره به ابرازمحبت و توجه مراجع عظام در راستای برگزاری کنگره ملی بزرگداشت آیت الله شهید مدنی، تصریح کرد: آنچه که امروز از شهید مدنی برای مردم یادگار مانده و مورد توجه قرار گرفته، طهارت باطنی آن شهید والامقام است.

وی گفت: دبیرخانه این کنگره از سال ۱۳۹۹ با همکاری دستگاه های فرهنگی در استان همدان تشکیل شد و پس از آن نیز شورای سیاست‌گذاری کنگره با مدیریت رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور فعالیت خود را آ؛از کرد.

حجت الاسلام شعبانی موثقی با تشریح روند اقدامات انجام شده برای برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله مدنی، اظهار داشت: برای برگزاری هرچه بهتر این کنگره، هفت کمیته کاری و تخصصی تشکیل و برنامه ریزی مناسبی برای برگزاری نشست و همچنین برنامه های جنبی آن انجام شد.

امام جمعه همدان افزود: انتشار تمبر اختصاصی آیت الله مدنی و چاپ و نشر هفت عنوان کتاب با موضوع این عالم ربانی و توزیع سه هزار بسته معیشتی بین نیازمندان از جمله برنامه های جنبی برنامه ریزی شده برای برگزاری کنگره ملی شهید آیت الله مدنی در استان همدان است.

وی تصریح کرد: همچنین در راستای برگزاری این کنگره و براساس فراخوان اعلام شده ۵۱ مقاله علمی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال و در کمیته فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت که پس از داوری در مجموعه‌ای چاپ می شود.امام جمعه همدان یکی از برکارت برگزاری این کنگره را بهره برداری از چندین پروژه فرهنگی در استان همدان ذکر کرد و گفت: آیت الله مدنی همواره توجه ویژه ای به فعالیت های اجتماعی و عام المنفعه داشتند و در همین ارتباط درمانگاه مهدیه، مسجد مهدیه و موسسه مالی و اعتباری مهدیه از یادگارهای ارزشمند این شهید بزرگوار در استان همدان است.

کنگره ملی بزرگداشت آیت الله «سیداسدالله مدنی» دومین شهید محراب، امروز و همزمان با چهلمین سالگرد شهادت این عالم و مجاهد نستوه با حضور  «محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، «علی آقامحمدی» عضو تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله شعبانی موثقی» نماینده ولی فقیه در استان همدان و جمعی از اساتید دانشگاهی، طلاب و علمای حوزه علمیه و فرهیختگان از کشور و مسئولان در همدان برگزار شد.

رونمایی از تندیس آیت الله مدنی، مرمت بیت این عالم فرزانه در شهر همدان و چاپ و نشر مقاله های ارائه شده به کنگره و تجمیع آثار این علم فرهیخته در اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب و بهره برداری از چند طرح عمرانی در مناطق مختلف شهر همدان و انتشار زندگی نامه وی برخی از جمله برنامه های پیش بینی شده در برگزاری کنگره ملی آیت الله مدنی است.

انتشار تمبر اختصاصی آیت الله مدنی و چاپ و نشر هفت عنوان کتاب با موضوع این عالم ربانی و توزیع سه هزار بسته معیشتی بین نیازمندان از دیگر برنامه های جنبی برگزاری کنگره ملی شهید آیت الله مدنی در استان همدان است.

آیت الله مدنی (۱۲۹۳ -۱۳۶۰ش) به دنبال مبارزاتش  در دهه ۱۳۴۰ چندین بار توسط ساواک دستگیر و تبعید شد و در چنین شرایطی به بیماری سل ریوی مبتلا شد که با بررسی پرونده پزشکی و قوت گرفتن احتمال درگذشت او در اثر این بیماری، ساواک برای فرار از فشارهای طیف مذهبی جامعه در سال ۱۳۵۱ آیت الله مدنی را به دره مرادبیک در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از درگذشت روح‌الله کمالوند بنیانگذار حوزه علمیه کمالیه، آیت الله مدنی به خرم‌آباد مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۵۴ اقدام به انتشار توضیح‌المسائل و تحریرالوسیله از آثار امام خمینی(ره) کرد و سخنرانی او به مناسبت دوازهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد در مسجد شاه خرم‌آباد ساواک را نسبت به اقدامات او حساس کرد.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم همدان به امامت جمعه این شهر منصوب شد و در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت و در آبان سال ۱۳۵۸ امام راحل وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

این مجاهد نستوه سرانجام در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد و مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق بر عهده گرفت و آیت الله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی نامیده شد.  

ارسال نظرات