۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۸۹۳۱۹

به گذشته توجه کنم یا آینده؟

به گذشته توجه کنم یا آینده؟
یکی از خطاهای فکری که افراد را در دام افسردگی یا اضطراب های شدید می اندازد، توجه زیاد به گذشته یا آینده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزها به دلیل شرایط استرس زای جامعه در قبال شیوع ویروس کرونا ، تعطیلی مشاغل، مدارس و دانشگاه ها، در خانه مانی زیاد و سفر نرفتن از خیلی افراد می شنویم که می گویند، انگیزه مان را برای کار کردن ، درس خواندن یا خیلی چیزهای دیگر از دست داده ایم. مثلا از نوجوانی می شنیدم که می گفت برای  چه این همه باید درس بخوانم وقتی آخرش قرار است کرونا بگیرم و بمیرم؟! یا جوان دیگری که به طور کلی از رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل قطع امید کرده بود با اینکه در کنکور هم شرکت کرده اما انتخاب رشته نمی کرد و برایش اهمیتی نداشت.

همه این موارد ، مسائلی هستند که به انگیزه افراد مربوط می شوند در واقع انگیزه یک موتور محرکه برای فعالیت های ما است حال می خواهد بیرونی باشد یا خارجی. بسیار از محققان براساس تحقیقات روان شناسی معتقد هستند که انگیزه اگر از درون بجوشد، پایداری بیشتری دارد و افراد را به سمت هدف سوق می دهد. مسئله اصلی این است که بهرحال کرونا دیر یا زود از جامعه بشری رخت برخواهد بست، اما این انسان ها هستند که نباید انگیزه خود را برای ادامه حیاط و فعالیت و حرکت به سمت پیشرفت از دست بدهند.

همانطور که مطرح شد انگیزه دو نوع است، انگیزه درونی که در واقع همان چیزهایی است که افراد از داشتن یا حرکت به سمت آنها لذت می برند، این نوع انگیزه اگر نباشد افراد دست به کار هم نمی شوند. اما انگیزه بیرونی حالتی است که توسط دیگران ایجاد می شود در واقع ما در بین اطرافیانمان می توانیم این انگیزه شادی و خوشحال بودن را در این ایام تزریق کنیم.

در این گزارش تلاش داریم راهکارهایی را آموزش دهیم که افراد را خودانگیخته تر کند یعنی بدون نیاز یا کمتر نیاز داشتن به انگیزه های بیرونی این روزها شاد باشند و حال خوبی داشته باشند و از اهدافشان دور نشوند.

1-از راحت طلبی دست بکشید

نکته کلیدی در افزایش خود انگیزشی این است که از سختی دادن به خود نترسید از اینکه فکر کنید دیگر کرونا آمده که همه جامعه بشری را ببرد و دیگر جوامع نیاز به دکتر و مهندس دیگر مشاغل ندارد که ما هم تلاش کنیم بدان ها برسیم ، بنابراین هراس به دل راه ندهید چرا که با تلاش خیلی می توانید برای جامعه مفید باشید و از همین لحظات قرنطینه و خانه ماندن که نمی توانید مسافرت بروید و تفریح کنید، استفاده کنید تا در آینده به شغل و حرفه یا فعالیت مورد علاقه تان دست پیدا کنید. 

همه این خودانگیزشی را می توانید با یک قلم و دفترچه یادداشت و نوشتن اهدافتان به خود بدهید اینکه تا پنج سال آینده می خواهید به چه چیزهایی برسید و از این نگران نباشید که زمان زیادی است همین انگیزه شما برای دستیابی به هدف و حرکت های کوتاه می تواند شما را به موفقیت برساند.

2-بپذیرید که اشتباه جزیی از وجود انسان است

خیلی از افراد به خاطر کمال طلبی هایی که دارند ، فکر می کنند اگر یک بار مسیری را رفتند و اشتباه شد یا به هدف نرسیدند دیگر نباید بدان بپردازند و از پسش برنمی آیند در حالیکه بزرگترین دانشمندان و مخترعان هم هزاران بارشکست خوردند اما ناامید نشدند چرا که انگیزه خلق داشتند. حال اگر شما هم اشتباه مسیری را رفتید، از روی لجاجت همان جا نایستید بلکه اشتباهتان را بپذیرید و مسیر را برگردید.

 

3- به دور دست ها نگاه کنید

اینکه مطرح می شود به دوردست ها نگاه کنید یعنی برای خود چشم انداز ترسیم کنید و به این معنی نیست که در آینده غرق شوید بلکه دفتر یادداشتتان را همین الان بردارید و اهدافتان را بنویسید این کار هم بار روانی شما را کم می کند و هم اینکه باعث می شود به یاد آورید برای چه کاری تلاش می کردید و باید ادامه دهید پس ناامید نشوید و همین الان شروع کنید.

4- شاد باشید

شادی یکی از بال های پرواز انسان و از اکسیرهای جادویی انگیزه است، فرمول شاد بودن ساده است،دیگران را شادک نید به همان میزان شاد خواهید بود. درست است که این روزها کرونا و مرگ و میرها و سختی زندگی به خاطر تعطیلی مشاغل و بیرون رفتن با مشقت و ماسک و چیزهای دیگر مثل ندیدن دوستان و اقوام شاید شادی را قدری از ما گرفته باشد ، اما این سبک زندگی خوبی هایی هم برای ما داشته مثل اینکه قدر هم را از این پس بیشتر می دانیم، برای هم وقت بیشتری در آینده صرف می کنیم، قدر نفس هایمان را بیشتر می دانیم و به سلامتی اهمیت بیشتری می دهیم و چیزهای دیگر.

پس سعی کنید از این دم و بازدم ها نهایت استفاده را بکنید و شاد باشید و هر کاری بکنید تااین شادی را به خانواده نیز تزریق کنید.

5-برای خودتان هم وقت بگذارید

برای خودتان زمانی خاص اختصاص دهید و حتی برای خودتان جایزه تعیین کنید که سبب افزایش انگیزه خواهد بود. شاید یک عده این روزها از بیکاری و وقت گذراندن زیاد حوصله شان سررفته باشد اما این کار را اختصاص زمان به خود فرق دارد بهتر است زمانی برای سلامتی جسم و سلامتی روح در نظر بگیرید در خانه ورزش کنید یا در حیاط قدم بزنید و موسیقی ملایم گوش دهید به این فکر کنید که بار دیگر اگر سفر بروید به کجا می روید و چه وسایلی همراهتان می برید یا حتی با چه همسفرهایی همراه می شوید .

زمانی را برای فعالیت های معنوی مثل نماز خواندن و قرآن خواندن اختصاص دهید که بشدت ذهن آگاهی را در افراد تقویت می کند و این ارتباط با خداوند است که می تواند آرامش روحی و جسمی به افراد را بازگرداند.

 

6-به تمام کسانی که به شما گفته اند نمی توانید فکر کنید و انگیزه و اراده تان را محکم تر کنید

دور و بر همه ما کسانی هستند که منفی بافی می کنند و می گویند ای بابا دو روز دنیا خودت را خسته نکن، ارزشش را ندارد یا سخت است و تو از پس این شغل مدیریتی را حتی این رشته سخت و مسائل دیگر برنمی آیی بهتر است کار ساده تری بکنی! 

اما همه اینها باید برای شما انگیزه بشود که هم به خودتان  و هم دیگران ثابت کنید که می توانید و استوار هستید . فکر کردن به همین ها انگیزه شما را افزایش می دهد. اینکه در همین روزهای کرونایی کسانی هستند که رتبه برتر کنکور می شوند یا در مشاغلشان می درخشند چه در خانه باشند و چه در محل کار، فعالیتشان را ادامه می دهند چون زندگی جریان دارد و این جریان باید برای ما قوی و مفید بگذرد.

7- آینده و گذشته را خیلی جدی نگیرید

عده ای شاید سوالشان این باشد که باید به گذشته رجوع کنیم یا به آینده توجه کنیم. در خیلی درمان های روان شناسی افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، بسیاری از مشکلاتشان از مسائل اضطرابی گرفته تا افسردگی به خاطر توجه زیاد و شدید به گذشته یا آینده است به نوعی توجه زیاد به آینده افراد را مضطرب و توجه عمیق به گذشته ، افسردگی به بار می آورد بهتر است برای یک زندگی شاد و مفید از فکر زیاد به گذشته و آینده دست بردارید چرا که محصولی جز اضطراب و افسردگی به بار نمی آورد.

در همین دم زندگی کنید و هر شب که با اعضای خانواده دور هم جمع می شوید بدانید نعمت بزرگی دارید و خدا را شاکر باشید، این به معنای تقلیل خوشبختی نیست بلکه راز و رموز شادی و انگیزش در زندگی همین زندگی در لحظه است چه اینکه هر زمان لازم باشد می توانید برای مسائل مختلف به آینده فکر کنید و از گذشته درس بگیرید.

۸.بعد از شکست دست از تلاش نکشید

این دیگر شاید به یک شعار کلیشه ای و تکراری تبدیل شده باشد اما برای نسل جوان خیر. باید بدانید که گاهی برای رسیدن به گنج یک کلنگ دیگر باقی است که به زمین بزنید. بنابراین هر چقدر شکست بخورید راه های رسیدن را بهتر کشف می کنید بهتر است ناامید نشوید و به راه خود ادامه دهید.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات