۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۸۹۶۸۸

ادامه بازداشت‌های مرتبط با کودتای نافرجام ترکیه

ادامه بازداشت‌های مرتبط با کودتای نافرجام ترکیه
عملیات پلیس ترکیه در ۴۳ استان این کشور منجر به دستگیری بیش از ۱۰۰ تن از افراد منتسب به عوامل جماعت گولن شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، عملیات پلیس ترکیه در ۴۳ استان این کشور منجر به بازداشت ۱۴۳ تن از افراد منتسب به عوامل جماعت گولن (گروه فتو) شد.

بنا به حکم قضایی دادستانی ازمیر برای دستگیری۱۴۳ تن از عوامل نفوذی گروه «فتو» در نیرو‌های مسلح ترکیه، نیرو‌های امنیتی در عملیاتی همزمان در ۴۳ استان این افراد را بازداشت کردند و عملیات برای دستگیری متهمان دیگر این پرونده ادامه دارد.

۸۹ متهم این پرونده از افراد موظف و بقیه از اخراجی‌های نیرو‌های مسلح هستند.

استفاده از تلفن‌های همگانی و برنامه مکالمه محرمانه موسوم به "بایلوک" و تبانی برای احیای مجدد تشکیلات فتو در نیرو‌های مسلح ترکیه از جمله اتهامات درج شده در پرونده متهمین است. در بین متهمین پرونده دو سرگرد، ۱۲ سروان و ده‌ها درجه دار به چشم می‌خورد.

در سال جاری میلادی ۵۷۳۹ نفر اعم از نظامیان شاغل، بازنشسته و یا اخراجی به اتهام ارتباط و یا عضویت در این گروه دستگیر شده‌اند.

دولت ترکیه معتقد است کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به دست عوامل فتح اله گولن و با دستور مستقیم وی عملی شده است. گولن که از ۲۰ سال قبل ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست این اتهامات را بار‌ها رد کرده است.

بنا به اظهارات مقامات ترکیه، گولن با تشکیل گروهی موسوم به "فتو" و رخنه در قوه قضائیه، ارتش، تشکیلات آموزشی و ارگان‌های دولتی، کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است، کودتایی که در آن ۲۵۱ نفر کشته و دو هزار و ۱۹۴ نفر زخمی شدند.

بنابر آمار موجود، از کودتای ۲۰۱۶ تاکنون افزون بر ۱۷۰ هزار کارمند دولت، پرسنل ارتش، فعالان مدنی و اصحاب رسانه و ... به اتهام ارتباط با جماعت گولن و مشارکت در کودتا، بازداشت، زندانی و یا انفصال از خدمت شده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات