۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۶۸۹۷۱۴
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

عواقب کسی که گرفتار خشم خداوند می‌شود

عواقب کسی که گرفتار خشم خداوند می‌شود
استاد حوزه و دانشگاه گفت: غضب خدا به کسی تعلق می‌گیرد که ظلم می‌کند به آنکه جز خدا یاوری ندارد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در یک سخنرانی با اشاره به اینکه رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) مقدم بر هر چیزی به موعظه و نصحیت می‌پرداختند، گفت: در دین اسلام هدف اصلی جنگ نیست، بلکه گفت‌وگو،‌ برهان، استدلال و عقلانیت بر هر چیزی مقدم است و پیامبر در مدتی که در مدینه بودند، دائم موعظه و نصیحت می‌کردند.

وی افزود: اسلام ذلت‌پذیر نیست، اما اولین چیزی که در دین ما توصیه شده، دعوت، موعظه و نصیحت است. خداوند به موسای نبی (ع) می‌فرماید وقتی خواستید با فرعون صحبت کنید، قول لیّن و نرم داشته باشید از همین رو اباعبدالله نیز خیلی تلاش کرد فردی و گروهی نصیحت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: ابن ابی‌الحدید می‌گوید امیر مؤمنان در جنگ صفین نبرد را شروع نمی‌کرد، عده‌ای از سپاهیان نزد حضرت آمدند، ضمن با خود گفتند علی ترسیده یا آنها را مسلمان می‌داند؛ حضرت فرمود اگر می ترسیدم، در جوانی همان زمانی که امید به زندگی‌ام زیاد بود باید می ترسیدم و این طور نیست که آن ها را مسلمان بدانم بلکه توقف کردم برای اینکه شاید یکی از آنها هدایت شود.

وی در ادامه افزود: امام حسین (ع) می‌فرمود «عجله نکنید، من اینجا هستم و بشنوید چه می‌گویم، تا شما را موعظه کنم» البته این موعظه‌ها بی‌تأثیر هم نبود بلکه افرادی از سپاه عمر سعد ملعون به سپاه حضرت پیوستند مثل جناب حرّ که سعادتمند شدند؛ حضرت از تمام شیوه‌ها برای اقناع دشمن استفاده کرد و یک جا از بعد معرفتی ورود می‌کردند و در جایی دیگر از بعد عاطفی. یک جا از سنت نبوی بهره می‌گرفت و در جایی از آیات قرآن.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: در روایت آمده امام حسین (ع) محاسن سپید خویش را به دست گرفت و به سوی آسمان نگریست و به سه مورد از غضب خدا بر اقوام اشاره کرد. ابتدا بر غضب خداوند بر قوم یهود اشاره کرد، آن هنگام که گفتند عُزیز فرزند خداست؛ وقتی هم مسیحیان عیسی را فرزند خدا خواندند گرفتار غضب خداوند شدند و در ادامه امام در فراز دیگر اشاره به زرتشتیان دارد که آتش‌پرستی کردند. در انتها از غضب خدا نسبت به آن عده خبر دادند که مقابل خاندان عترت صف‌آرایی کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص کسانی که در مقابل اهل بیت صف کشی کردند حضرت امام حسین اشاره می کند یعنی خداوند غضب می‌کند بر این جماعتی که اراده کشتن فرزند پیامبر خویش را کردند و در روز عاشورا با این جملات با دشمن اتمام حجت و خطر فرجام کار را به آنها گوشزد کرد؛ گاهی به صورت فردی هم آنها را انذار می‌داد؛ مثلاً به عمر ملعون فرمود ای عمر آیا نمی‌ترسیدی از خداوندی که بازگشت تو به‌سوی اوست؟

این کارشناس مذهبی گفت: در روایات به مواردی که موجبات غضب خداوند را فراهم کرده، اشاره شده است از جمله آنکه رسول خدا (ص) فرمود «غضب خداوند بر کسی می رود که عترتم را آزار برساند» آغاز این آزار از ماجرای هتک حرمت به حضرت زهرا (س) بود؛ یعنی تهدید به آتش زدن، هجمه به خانه و اتفاقاتی که برای آن بانوی بزرگوار افتاد. این روال و سنت ادامه یافت تا اینکه به قساوتی رسیدند که سر عزیزترین فرزند پیامبر را بالای نیزه بردند و به آن سنگ زدند؛ امروز هم اگر کسی امام عصر را آزار دهد، غضب خدا شامل او می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درباره یکی دیگر از عواملی که موجبات غضب خداوند را فراهم می‌آورد، گفت: همچنین آن حضرت در روایتی تأکید می کند غضب خدا به کسی تعلق می گیرد که ظلم می کند به آنکه جز خدا یاوری ندارد؛ این ظلم به صورت‌های مختلف گاهی مثل گرانفروشی، کم‌فروشی،‌ عدم رعایت حق الناس و گاهی با پارتی‌بازی، یا با آزار مردم در ادارات نمود می‌یابد.

وی با طرح این سؤال که ما اگر بخواهیم مغضوب نباشیم و مورد رحمت خدا باشیم، باید چه‌کارهایی انجام دهیم،‌ گفت: طبق روایتی از امام رضا (ع) حواریون از حضرت عیسى سؤال کردند سخت‌ترین چیزها چیست؟ در پاسخ گفته شد غضب خدا چرا که هرکه خدا بر او غضب کند، سقوط می‌کند پس از آن پرسیدند چه‌کنیم غضب خدا شامل ما نشود؟ حضرت عیسی (ع) با ارائه راه حلی ساده گفت «به مردم غضب نکنید»

این کارشناس حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی که کرونا دامنگیر مردم شده و فشار اقتصادی و بیکاری بیداد می‌کند، ممکن است افراد از کوره خارج شوند؛ اگر بتوانیم در این شرایط خشم خود را کنترل کنیم برنده هستیم.

ارسال نظرات