۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۸۹۷۷۶

ننگ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی همچنان بر پیشانی اعراب

ننگ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی همچنان بر پیشانی اعراب
در اولین سالگرد عادی سازی روابط چهار کشور عربی با رژیم صهیونیستی، بر تاثیرات این اقدام بر اوضاع داخلی این کشورها نگاهی می‌اندازیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از یک سال از عادی‌سازی روابط چهار کشور امارات، بحرین، مراکش و سودان، این کشور‌ها  به جز درگیری های  داخلی و یا منطقه ای، از دست دادن جایگاه خود و راه‌اندازی تجارت‌های جنایت‌باری مثل قاچاق اعضای انسان، دست‌آورد دیگری نداشتند. در این گزارش قصد داریم به بررسی اتفاقاتی که بعد از عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی برای این کشور‌ها رخ داده است، بپردازیم.

شراکت امارات و رژیم صهیونیستی در قاچاق اعضای بدن انسان

سه ماه پیش بود که خبری مبهم در امارات و رژیم صهیونیستی پخش شد. در این خبر آمده بود یک زن جوان صهیونیست یک کلیه از اهداکننده‌ای اماراتی دریافت کرده است و در مقابل نیز یک مرد اماراتی از اهداکننده‌ای صهیونیستی کلیه پیوند زده است. اما این تبادل اعضا خبر از پشت پرده‌ای وحشتناک می‌داد؛ شراکتی که از بدن فقرا برای کسب درآمد استفاده می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی به دلیل مشارکت کم شهرک‌نشینان در اهدای عضو بیماران مرگ مغزی خود، نقشی پر رنگ را در تجارت اعضای بدن در جهان ایفا می‌کند و از این طریق درآمد‌های کلان و نامشروعی را نیز کسب کرده است. براساس اخبار غیر رسمی، رژیم صهیونیستی با قاچاق اعضای بدن انسان‌ها در کشور‌های آسیای میانه، اروپای شرقی و آمریکای مرکزی به درآمد هنگفتی رسیده است؛ چرا که با وجود آن که قیمت یک کلیه بین ۵ الی ۲۰ هزار دلار است، اما این رژیم جنایتکار هر کلیه را به قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار به فروش می‌رساند.

در سال ۲۰۰۹ یک خبرنگار سوئدی اعلام کرد رژیم صهیونیستی به عمد فلسطینی‌ها را می‌کشد تا از اعضای بدن آن‌ها استفاده کند. البته درز کردن این خبر از سوی این خبرنگار شجاع، بحرانی دیپلماتیک را برای سوئد به وجود آورد. از سویی دیگر حال با عادی شدن روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی این کشور پرونده‌ای سیاه را دراین خصوص برای خود فراهم کرده است.

در ژوئیه سال ۲۰۲۰ سازمان «آرکید» سوریه که مخصوص رسیدگی به امور افراد یتیم‌ و بی سرپرست است، جنایتی هولناک را فاش کرد. بر اساس گزارش این سازمان مردمی، امارات ۳۶ کودک یتیم را برای استفاده از اعضای بدنشان سرقت کرده است. این سازمان از دولت امارات خواست تا در این خصوص شفاف‌سازی کند. همین سازمان در گزارشی جداگانه اعلام کرد برخی از شبه‌نظامیان تحت حمایت امارات کودکان را از اردوگاه‌های پناهجویان می‌ربایند و در آنان را به هلال‌احمر امارات تحویل می‌دهند؛ اما بعد از آن در خصوص کودکان هیچ پاسخگو نیستند و بدون دادن هیچ مشخصاتی ادعا می‌کنند کودکان سوری در کاخ‌های امارات زندگی می‌کنند.

دستاورد کشور‌هایی که با رژیم صهیونیستی روابطشان را عادی کردند: هیچ، قاچاق اعضای بدن انسان، نزاع داخلی و خارجی

امارات در سال‌های اخیر همواره سعی کرده است نقشی مهم در تحولات منطقه‌ای داشته باشد و منافع بیشتری را کسب کند؛ اما به دلیل ضعف در توان نظامی و سیاسی نتوانسته به اهداف مطلوب خود دست یابد؛ لذا می‌توان چنین مدعی شد که امارات با عادی سازی رابطه خود با رژیم صهیونیستی در کنار محکم کردن وابستگی به آمریکا درصدد است در سه حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی اهداف بیشتری را از این استراتژی دنبال کند. یکی از دلایلی که موجب شد این کشور راوبط خود را با رژیم صهیونیستی علنی کند، وعده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مبنی بر فروش تسلیحات نظامی به امارات بوده است.

با این حال امارات بعد از این اقدام اعلام کرده بود مسئله فلسطین همچنان یکی از اولویت‌های این کشور است، اما بار‌ها برای کمک به رژیم صهیونیستی گروه‌های مقاومت فلسطین را تهدید کرده و باعث شده مسئله فلسطین به حاشیه برود و رژیم اشغالگر قدس با اسودگی خیال به سرکوب مردم فلسطین بپردازد.

کارشناسان مسائل بین‌المللی اعلام کرده‌اند امارات به دلیل لابی صهیونیستی روابطش با این رژیم جعلی را علنی و عادی کرده است.

به تازگی وب سایت «مهجر الجزیره» افشا کرد امارات اطلاعات مربوط به ۹ میلیون خارجی در این کشور را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است.

بحرین و فشار داخلی علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

علی‌رغم صحنه‌سازی رژیم آل‌خلیفه در بحرین که قصد نشان دادن موافقت عمومی با این اقدام خیانت‌کارانه را دارند، مردم و فعالان بحرینی بار‌ها علیه عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی تظاهرات کرده و خواستار قطع این ارتباطات شدند. با این حال «خالد الجلاهمه» اولین سفیر بحرین در رژیم صهیونیستی برای اولین بار در  صفحه توئیتر خود اعلام کرد در یک مراسم دینی صهیونیست‌ها شرکت کرده و از این کار با افتخار یاد کرد. یکی از اعتراضاتی که به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی وارد است، رفتار تناقض آمیز با صهیونیست‌ها و یهودیان در برابر سختگیری نسبت به برخی دیگر از مذاهب اسلامی در بحرین است. رژیم آل‌خلیفه با سخت‌گیری و شکنجه زندانیان عقیدتی این کشور، کارنامه سیاهی را برای خود ساخته است.

در سالروز این توافق خیانت‌آمیز، مردم و فعالان اجتماع بحرین با به راه‌انداختن کمپین‌های بزرگ مخالفت خود را علیه عادی‌سازی روابط رژیم آل‌خلیفه با رژیم صهیونیستی نشان دادند.

دستاورد کشور‌هایی که با رژیم صهیونیستی روابطشان را عادی کردند: هیچ، قاچاق اعضای بدن انسان، نزاع داخلی و خارجی

منابع آگاه در بحرین اعلام کردند رژیم صهیونیستی با دخالت در امور داخلی بحرین، پروژه‌ی جاسوسی را در این کشور شروع کرده است که در آن مشخصات و اسامی کسانی که علیه عادی‌سازی روابط با این رژیم فعالیت می‌کنند را شناسایی و تحت نظر بگیرد.

سودان و خیال باطل کمک آمریکا بعد از عادی‌سازی روابط

کشور آفریقایی سودان سومین کشوری است که با خیال سرمایه‌گذاری آمریکایی در این کشور فقیر، پذیرفت روابطش را با رژیم صهیونیستی عادی کند. آمریکا به سودان وعده داده بود در صورتی که این کشور روابط خود را صهیونیست‌ها عادی کند، نام سودان را از لیست کشور‌های حامی تروریسم خارج می‌کند تا این کشور بتواند اقتصاد خود را بسازد.

با این حال اوایل تابستان بود که مقامات سودان از سرمایه گذاری ناکافی آمریکا در این کشور پس از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ابراز تاسف کردند. سودان در این خصوص اعلام کرد از نتیجه توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی به دلیل سرمایه گذاری ناکافی و عدم پشتیبانی آمریکا از این کشور آفریقایی ناامید شده است؛ زیرا چند ماه پس از امضای این معامله، واشنگتن به قول خود برای سرمایه گذاری در پروژه‌های کشاورزی و فناوری در سودان عمل نکرده است.

دستاورد کشور‌هایی که با رژیم صهیونیستی روابطشان را عادی کردند: هیچ، قاچاق اعضای بدن انسان، نزاع داخلی و خارجی

«عبدالفتاح البرهان» نخست‌وزیر سودان که با کودتای نظامی به این مقام رسیده است، پیشتر ادعا کرده بود تل‌آویو از خارطوم، (پایتخت سودان) برای خارج شدن از لیست کشور‌های حامی تروریسم حمایت خواهد کرد؛ حال با گذشت یک سال از سالروز عادی‌سازی روابطش با رژیم صهیونیستی نه نام این کشور از لیست حامی تروریسم خارج شده و نه اقدام مثبتی از سوی تل‌آویو برای این کار صورت گرفته است. در همین حین مردم سودان نیز علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تظاهرات کرده و طبق آمار‌های منتشر شده، دولت قبلی سودان که با کودتا برکنار شد، نزد شهروندان این کشور مقبولیت پیدا کرده است.

مراکش آخرین متضرر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

میان مرز مراکش و الجزائر منطقه‌ای به نام «صحراء الغربیة» وجود دارد. در خصوص این منطقه همیشه میان الجزائر و مراکش مناقشه وجود داشته است؛ چرا که مشخص نیست صحراء الغربیه متعلق به چه کشوریست. اما با دخالت‌های بیجا و همیشگی آمریکا در امور دیگر کشور‌ها و زدوبند‌های پشت پرده، دقیقا قبل از عادی سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی، واشنگتن اعلام کرد صحراء الغربیه متعلق به مراکش است!

بعد از این اعلام بود که مراکش روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کرد و پای این رژیم اشغالگر را به قاره آفریقا نیز باز کرد.

عادی سازی روابط دو مشکل بزرگ برای مراکش در داخل و خارج از کشورش به وجود آورد: نخست، بهم خوردن روابط با الجزائر که همیشه یار و مدافع مردم فلسطین بوده است. الجزائر بعد از این اقدام خیانت‌بار مراکش روابطش را با رباط (پایتخت مراکش) به حداقل رساند و بعد از اینکه مراکش موجب شد رژیم صهیونیستی به عضویت ناظر اتحادیه آفریقا دربیاید، به طور کلی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرد.

دوم اینکه مردم مراکش شدیدترین واکنش‌ها را نسبت به عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی نشان داده و حتی چندی پیش حزب «عدالت و توسعه» مغرب در آستانه سفر «یائیر لاپید» به رباط از «اسماعیل هنیه» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دعوت کرد به این کشور سفر کند.

دستاورد کشور‌هایی که با رژیم صهیونیستی روابطشان را عادی کردند: هیچ، قاچاق اعضای بدن انسان، نزاع داخلی و خارجی

براساس آخرین موسسه آمارگیری العربی، نزدیک به ۹۰ درصد مردم مراکش کاملا با عادی‌سازی روباط با رژیم صهیونیستی مخالفند و ۷۰ درصد از آنان نیز اعلام کردند مسئله فلسطین مهمترین مسئله مردم عرب و ملت مراکش است که براساس نظر پژوهشگران، این حجم از مخالفت مردم در مراکش در دراز مدت بر حکومت حاکم بر این کشور تاثیر گذاشته و هم‌اکنون نیز موجب بدبینی شهروندان مراکش به پادشاهی این کشور شده است.

سخن پایانی

اگرچه دولت‌های عربی که با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی کردند سعی دارند نشان دهند بعد از این توافق اتفاقات خوبی برای کشورهایشان افتاده است، اما آنچه واضح است این است که این کشور‌ها به جز اندکی توجه دونالد ترامپ چیزی را بدست نیاورده که همان اندک توجه نیز با شروع ریاست جمهوری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، از دست رفته است. رژیم صهیونیستی نیز با دخالت در امور داخلی این کشور‌ها سعی دارد نفوذ خود را در آن‌ها زیاد کند تا مبادا کشور‌هایی که روابطشان را با این رژیم عادی کرده‌اند از تصمیم خود منصرف شوند.

ارسال نظرات